کد مطلب: ۲۸۲۳۲۷

گرانی ارزهای خارجی، دشمن تولیدات داخلی

گرانی ارزهای خارجی، دشمن تولیدات داخلی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه گفت: قوانین واردات عاملی شد تا تولید داخلی بازار مناسبی را از آن خود کند اما نوسانات نرخ ارز و عدم دسترسی آسان به مواد اولیه شرایط و قیمت گذاری نامناسب را برای تولید به همراه داشته است.

نصیری با بیان اینکه در ظاهر از واردات خبری نیست، اظهار کرد: با توجه به شرایط ایجاد شده نسبت به سال گذشته بر میزان تقاضا برای خرید و مصرف تولید داخلی افزوده شده اما به دلیل نبود مواد اولیه، تولید داخلی با مشکلاتی مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه، ادامه داد: قیمت گذاری مواد اولیه تولید به گونه‌ای رقم خورده که قیمت نهایی مواد اولیه به صورت مداوم در حال افزایش و قیمت آن ها از محصول نهایی وارداتی بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت مواد اولیه طی یک سال گذشته رشد 2 تا 3 برابری را تجربه کرده، خاطرنشان کرد: در گذشته هر کیلو گرم آهن 2600 تومان خریداری می‌شد که در حال حاضر باید هر کیلوگرم آهن 7100 تومان خریداری شود و این در حالی است که تولیدکننده برای حفظ بازار توان افزایش قیمت محصول نهایی را ندارد.

نصیری تاکید کرد: در گذشته واردات سود خوبی را نصیب واردکننده می کرد اما شرایط و قوانین وارداتی عاملی شد تا تولید نسبت به واردات دارای مزیت باشد اما این موضوع به واسطه رشد قابل توجه ارز به ویژه دلار عمر بسیار کوتاهی داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه یادآور شد: ظرفیت تولید داخلی به‌گونه‌ای است که توان پاسخگویی به نیاز بازار را با بالاترین کیفیت دارد اما رشد 20 تا 70 درصدی قیمت تمام شده محصولات داخلی به واسطه گرانی و عدم دسترسی به مواد اولیه شرایط تولید و فروش را بسیار سخت کرده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا نگاه فرهنگی مردم برای خرید کالای ایرانی تغییر کرده است؟ گفت: در چند وقت اخیر حجم قابل توجهی از نیاز بازار معطوف به محصولات داخلی بوده اما رشد قیمت مواد اولیه مانع از پیشرفت و افزایش حجم تولید داخلی شد.

نصیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر که از واردات محصولات مشابه تولید داخلی جلوگیری شده نباید صادرات مواد اولیه با حجم بسیار در دستور کار کارخانجات فولاد و پتروشیمی قرار می گرفت، زیرا در وهله اول باید نیاز بازار داخلی به مواد اولیه تامین و بعد از آن صادرات انجام شود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.