کد مطلب: ۲۹۵۸۲۰

گرانی دلار به نفع صادرات است ولی مگر چقدر صادرات داریم؟!

گرانی دلار به نفع صادرات است ولی مگر چقدر صادرات داریم؟!

یک اقتصاددان با اشاره به این که افزایش نرخ ارز باعث رونق گرفتن صادرات می‌شود؛ تحقق این فرضیه را منوط به این مساله دانست که اساسا چیزی برای صادرات داشته باشیم.

مرتضی عمادزاده با بیان اینکه فرض افزایش صادرات در هنگام کاهش ارزش پول ملی می‌تواند فرضیه درستی باشد، اظهار کرد: این فرضیه در حالتی می‌تواند درست باشد که اساسا صادراتی وجود داشته و ما از این بابت در بازارهای جهانی سهمی داشته باشیم؛ در چنین شرایطی و با کاهش ارزش پول داخلی در برابر ارزهای خارجی، صادرات می‌تواند ارزآور باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز،عمادزاده همچنین با اشاره به گران‌تر شدن نرخ ارز در ماه‌های گذشته، به تاثیر آن بر تولیدات داخلی هم پرداخت و گفت: افزایش قیمت ارزهای خارجی تولید داخلی را تضعیف نمی‌کند، ولی قیمت تمام شده محصولات تولید شده را افزایش می‌دهد. تاثیر این مساله بر حجم تولید هم بستگی به کشش‌پذیری قیمت‌ها در بازار دارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه افزایش قیمت ارز در فرایند تولید می‌تواند اثرگذار باشد، تاکید کرد: باید ببینیم سهم مواد اولیه و واسطه‌ای و دستمزدها در فرایند تولید چقدر بوده و این مساله در نهایت چقدر توانسته قیمت تمام شده را تحت تاثیر قرار دهد.

گفتنی است که در ماه‌های گذشته و حتی پیش از شدت گرفتن افزایش نرخ ارزهای خارجی نسبت به پول داخلی بسیاری از اقتصاددانان بازارگرا نسبت به آزادسازی نرخ ارز امیدوار بودند و این اتفاق را باعث تحریک بخش تولیدی اقتصاد به خاطر جذاب شدن صادرات ارزیابی می‌کردند؛ امری که البته در شرایط فعلی به نظر چندان صحیح نمی‌رسد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.