خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۰۵۷۸

گروه خودرو به چه معناست؟

گروه خودرو به چه معناست؟

از گذشته تا به امروز بشر به دنبال راحت‌تر کردن زندگی برای خود بوده است یکی از این اختراعات خودرو است که برای راحت رفت و امد کردن بشر به وجود آمده است. خودرو وسیله‌ای است که دارای موتور و چرخ می‌باشد و اولین سازندگان ان را برای رفت و آمد راحت بشر در جاده‌ها طراحی نمودند.

در گذشته مردم برای حمل‌ونقل و جابجایی از چهارپایان استفاده می‌کردند و یا خودشان پیاده رفت و آمد می‌کردند. با پیشرفت جوامع و علم زندگی بشر نیز با تغییرات بسیار همراه بوده است. یکی از اختراعاتی که زندگی انسان‌ها را مورد تحول بسیاری قرارداد طراحی و ساخت خودرو بود. خودروها حمل‌ونقل و جابجایی‌ها را بسیار راحت کرده‌اند.

خودرو وسیله است که دارای موتور و چرخ می‌باشد و با زمین در تماس است. اولین سازندگان آن را با هدف راحت حمل و نقل کردند در جاده‌ها ساختند اما امروزه کارایی متفاوت‌تری نیز از آن دیده می‌شود.

گروه خودرو شامل زیرمجموعه‌هایی همچون خرید و فروش خودرو لوازم خودرو تعمیرگاه و صافکاری کارواش اتوبار و باربری را شامل می‌شود که ما در این متن توضیحاتی خلاصه درباره هر کدام از این موارد می‌دهیم با ما همراه باشید.

خودرو

خرید و فروش خودرو

اولین بخش از گروه خودرو خرید و فروش خودرو است که خرید آن به دو روش انجام می‌شود یک خرید خودرو از کارخانه یا از نمایشگاه‌های ماشین به صورت صفر است و دو خرید ماشین به صورت کارکرده می‌باشد. در خرید از نمایشگاه یا کارخانه شما ماشین را به صورت صفر کیلومتر خریداری می‌نماید اما در خرید ماشین‌های کارکرده لازم است یک سری از نکات را بدانید تا در زمان خریداری خودروی مورد نظر خود دچار دردسر نشوید.

هر زمانی که خواستید خودرویی را خریداری کنید اول ان را به کارشناس نشان داده تا مطمئن شوید که خودروی مورد نظر رنگ نشده باشد نیاز به تعویض لوازم نداشته باشد چپ نکرده باشد زیرا هستند خودروهایی که چپ کرده‌اند اما ظاهری بسیار تمیزی دارند زیرا به دست استاد کار بسیار ماهر درست شده‌اند و شما نیز متوجه آن نمی‌شوید.

نکته دوم بررسی مدارک خودرو: سند سبز خودرو -سند کمپانی برای خودرو های داخلی -سند گمرکی خودرو برای اتومبیل‌های وارداتی- شماره سریال شاسی و موتور با مدارک چک شود -بنچاق دفتر اسناد رسمی

نکته سوم حتما مطمئن شوید فروشنده مالک خودرو است اگر فروشنده وکالت خودرو و یا وکیل فروشنده اصلی بود متن وکالتنامه را با دقت زیاد بررسی کنید از تاریخ و اعتبار وکالتنامه مطمئن شوید اگر وکالتنامه مشکل داشته باشد و شما متوجه نشدید در سند زدن قطعا به مشکل می‌خورید و 90 درصد از پول خود را نیز از دست می‌دهید و صاحب خودرو هم نمی‌شوید نکته چهارم همان ابتدا از فروشنده بخواهید که برایتان پرینت خلافی خودرو را بروز تهیه کند اگر در بالای ورقه خلافی شکایتی باشد و حل نشده باشد قطعا برای شما دردسر ساز خواهد شد و نکته‌ی اخر همان ابتدا به تعویض پلاک ماشین و سند زدن قطعی آن بپردازید تا در آینده برایتان مشکل‌ساز نشود.

اگر قصد فروش خودروی خود را دارید راه‌هایی متفاوتی وجود دارد یکی از آنها مراجعه به بنگاه‌های خرید و فروش خودرو است در معاملات خود درصدی را نیز از مشتریان دریافت می‌کنند که در این صورت کمتر کسی برای معامله به بنگاه می‌رود در معاملات خود به این موضوع که بنگاه مورد انتخاب شما زیر نظر اتحادیه باشد نیز توجه کنید اما به چه علت بهتر است که معاملات خود را در بنگاه انجام دهید به علت انکه در صورت ایجاد اختلاف در بین خریدار و فروشنده مشکلات دیگر صاحب بنگاه می‌تواند شهادت بدهد به دلیل این که معاملات خودرو در سه نسخه تنظیم می‌شوند که یکی به خریدار یکی به فروشنده و یکی به صاحب بنگاه داده می‌شود.

همه چیز را درباره ماشین خود بدانید نقاط ضعف و قوت را تا بتوانید آن را به خریدار ارائه دهید اطلاعاتی همچون شرکت سازنده - میزان کارکرد -میزان مصرف سوخت - مشخصات فنی خودرو- نوع جعبه دنده و سایر اطلاعات را بدانید. در روز فروش قطعی مدارکی همچون برگه تسویه حساب عوارض شهرداری - کارت ماشین - کارت سوخت - برگه معاینه فنی و برگ سبز خودرو را داشته باشید.

در روز کارشناسی خودرو خودرو را تمیز و کارواش رفته نشان دهید این امر می‌تواند در قیمت‌گذاری بهتر خودرو کمک کند و بعد نیز هیچ شک و شبهه‌ای در آن ایجاد نمی‌شود.

بعضی از افراد به علت مشغله کاری که دارند و بعضی دیگر به دلایل مختلف نمی‌خواهند وارد مراحل معاملات شوند انجام این معاملات را به شخصی دیگر می‌سپارند. راحت‌ترین راه برای چنین افرادی تنظیم وکالت فروش خودرو و مسئولیت تمام امور را به شخص دیگری می‌دهند.

وکالت فروش خودرو بدین معناست که شما برای فروش و انتقال سند و هر نوع فعالیتی که ارتباط با معامله‌ی خودرو دارد را به آن فرد واگذار کرده‌اید. در بحث وکالت دادن برای خرید و فروش خودرو نوع دیگری نیز وجود دارد که دادن وکالت به خریدار است بسیار رایج است اما کارشناسان اصلا این پیشنهاد را نمی‌کنند حتی اگر با خریدار آشنا هستید هم توصیه نمی‌شود.

وکالت دادن به خریدار یعنی شما به آن شخص اختیار تام درباره‌ی خودرو خود را می‌دهید که بدون حضور شما کارهای معامله را انجام دهد. تا موقعی که پلاک شما بر روی خودرو باشد هر اتفاقی رخ دهد بر عهده‌ی شما می‌باشد و اگر زمانی اتفاقی برای خرید رخ بدهد شما مقصرید و مجازات می‌شوید. اما اگر در شرایط خاصی قرار گرفتید که نیاز به دادن چنین وکالتی بود حتما مدت زمان کوتاهی را تعیین کنید.

لوازم خودرو

دومین بخش از گروه خودرو لوازم خودرو است. خودروسازی یکی از بزرگترین صنایع جهان است کارخانه‌های زیادی در این حوضه فعالیت می‌کنند محصولات هر کارخانه از کیفیت خدمات و قیمتی متفاوت برخوردار هستند لوازم یدکی رابطه مستقیمی با خودرو دارد و کارخانه‌ها در کنار تولد خودرو های خود لوازم یدکی آن‌ها را نیز تولید می‌کنند تا در زمان نیاز مورد استفاده قرار بگیرند.

خودرو نیز مانند همه‌ی وسایل به دلایلی همچون تصادف و خرابی و ضربه و مشکلات فنی دچار آسیب شود و به تعویض و تعمیر نیاز داشته باشد لوازم یدکی زمانی که قطعات اصلی خودرو دچار مشکل می‌شود به جای آن‌ها گذاشته می‌شوند تا خودرو به فعالیت خود ادامه دهد.

لوازم یدکی خودرو باید متناسب با مدل خودرو و کارخانه سازنده خود باشد چرا که در بازار جنس تقلبی و جعلی نیز وجود دارد که قیمت آن بسیار ارزان‌تر از مدل اصلی است که استفاده از این جنس‌ها در خودرو باعث ایجاد مشکلات بیشتری همچون خرابی دیگر قطعات را به همراه دارد.

لوازم یدکی‌های تقلبی که در بازار وجود دارد معمولا از کیفیت و کارایی خوبی ندارند و نمی توانند جای قطعه اصلی را پر کنند و اگر بر روی خودرو نصب شوند باعث خرابی بیشتر خودرو می‌شوند در عین حال شما خودرو را باید پیش کسی که مشکل آن را می‌داند ببرید در غیر این صورت حتی با وجود قطعه اصلی هم اگر نصب نامناسب باشد باعث ایجاد مشکلات فراوان می‌شود.

تعمیرگاه و صافکاری و کارواش خودرو

سومین بخش از گروه خودرو تعمیرگاه است. خودروی زیر پای شما وسیله‌ای است که شما با آن بیشتر کارهای خود را انجام می دهید اگر زمانی نباشد شما بسیار مورد اذیت قرار می‌گیرید پس همواره باید حواستان به آن باشد هیچ‌کس دوست ندارد که خودروش در حین رانندگی یا سفر و. . . مشکل پیدا کند یا خراب شود شما می‌توانید برای جلوگیری از این نوع اتفاقات به صورت دوره‌ای خودروی خود را به تعمیرگاه برده و آن را سرویس کنید اما اگر زمانی نیز اتفاقی برای شما پیش آمد برای تعمیر خودرو به محل مورد نظر مراجعه کرده و از تعمیرکار بخواهید که خودروی شما را تعمیر کند.

در اینجا مواردی را بیان می‌کنیم که شما با رعایت و انجام آنان تعداد دفعاتی که ممکن است برای شما مشکلی به وجود آید به حداقل می‌رسد:

تعویض روغن موتور و فیلترها

همیشه در مدت زمان معین روغن موتور را تعویض کنید. این مورد خیلی اهمیت دارد تعویض روغن هزینه زیادی ندارد ولی عوض نکردن آن باعث مشکلات بسیاری می‌شود در همان زمان نیز می‌توانید فیلتر روغن و فیلتر هوا را نیز عوض کنید تا مشکلاتی همچون کم شدن شتاب خودرو و سوخت‌رسانی خودرو و … را نداشته باشید.

سالم بودن چرخ‌ها و سیستم تعلیق

سالم بودن لاستیک‌ها اهمیت فراوانی دارد. تنظیم باد لاستیک -بررسی آج لاستیک- بالانس بودن و. . . اهمیت زیادی دارد. با همه مراقبت‌ها لاستیک‌ها به مرور زمان دچار آسیب می‌شوند بهتر است بدانید که بیشتر تصادفات مربوط به خراب بودن لاستیک‌ها می‌باشد.

تسمه‌ها و شمع‌ها

تسمه‌ها را باید بعد از هر 25 هزار کیلومتر چک کنید و در 50 هزار کیلومتر آن را تعویض نمایید. شمع‌ها سمتی از خودرو هستند که درون موتور هوا و سوخت که مخلوط شدن را مشتعل می‌کنند بنابراین سالم بودن آن بسیار اهمیت دارد اگر دیدید شتاب کم است و جرقه نامناسب و یا استارت به خوبی زده نمی‌شود با نظر تعمیر کار آن‌ها را تعویض نمایید.

اگزوز خودرو

رنگ دود خارج شده از اگزوز نشان دهنده وضعیت خودرو است. تعمیرکاران حرفه‌ای از روی دود اگزوز تشخیص می‌دهند و خیلی از راننده ها هم در این مورد می‌دانند مانند:

خارج شدن دود سفید همراه بخار نشان اب روغن قاطی کردن است. خارج شدن دود آبی هشدار جدی است زیرا نشان دهنده روغن سوزی خودرو مورد نظر است. خارج شدن دود خاکستری هم که اغلب نادیده گرفته می‌شود نشان دهنده آن است که آب یا روغن وارد محفظه احتراق شده است. خارج شدن دود سیاه رنگ غلیظ نشان دهنده‌ی آن است که سنسور اکسیژن ایراد پیدا کرده است.

کولر خودرو

در تابستان به علت هوای گرم استفاده‌ی بسیاری از کولر می‌شود اما در زمستان کولر روشن نمی‌شود برای مراقبت از لوکر ماشین حداقل ماهی یکی و دو بار از کولر ماشین استفاده نمایید تا مدت زمان بیشتری را سالم بماند.

گرم کردن خودرو

تصور بیشتر مردم این است که خودرو را باید روشن کرد و چند دقیقه کار کند تا گرم شود به خصوص این حرکت در زمستان بسیار رخ می‌دهد. اما شما به جای این کار بهتر است اول خودرو را روشن نموده و به فاصله‌ی چند ثانیه حرکت کنید و فاصله تقریبا یک کیلومتری را با دنده یک برانید کافی است و نیاز به گرم کردن خودرو نیست.

نشت مایعات

اگر زمانی متوجه شدید که خودروی شما روغن و بنزین و . . . به بیرون نشت می‌کند به سراغ مکانیک رفته و خودروی خود را نشان دهید. مخصوصا زمانی که متوجه شدید خودروی شما نشت روغن داشته اصلا پشت گوش نیندازید زیرا می‌تواند نشان دهنده‌ی درست کار نکردن ترمز باشد حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.

تعویض روغن گیربکس

برای بالا بردن عمر قطعات خودرو لازم است حتما در زمان مشخص شده روغن گیربکس تعویض شود. روغن‌های کهنه روان کننده نیستند و باعث ایجاد استهلاک قطعات خودرو می‌شوند. بهتر است در زمان معین آن را تعویض نمایید تا از خسارت‌هایی که ممکن است به بار بیاورد جلوگیری کرده باشید.

تعمیرات و تنظیم سوپاپ

امروزه بسیاری از خودرو ها سیستم اتوماتیک برای سوپاپ هیدرولیک را دارا هستند. اما هنوز هم خودروهایی هستند که لیفترهای مکانیکی سوپاپ هستند. این لیفترها باید به صورت مرتب تمیز و در صورت نیاز دوباره تنظیم شوند .سفت شدن سوپاپ‌ها باعث ایجاد آسیب به موتور می شود.

تعمیرات باتری

سالم بودن باتری بسیار اهمیت دارد. در فصل تابستان باتری فشار بیشتری را تحمل می‌کند. روشن نشدن خودرو نشان دهنده خالی شدن باتری است پس بهتر است در زمان‌های مشخص پیش تعمیرکار رفته و خودروی خود را سرویس نمایید.

در صورت مشاهده مشکلی در عملکرد خودرو اگر خودتان می‌توانید ان را درست کنید اما اگر نمی‌توانید حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل ماشین را برطرف کنند.

تعمیرگاه خودرو

چهارمین بخش از گروه خودرو صافکاری می‌باشد. خودرو ها در جوامع امروزی نقش کلیدی‌ترین وسیله انسان را ایفا می‌کنند. گسترش خودرو ها باعث ایجاد تصادفات گسترده‌ای هم شده است که در این تصادفات به بدنه‌ی خودروها اسیب‌های جدی می‌رساند. یکی از شغل‌های مهم در زمینه‌ی خودرو صافکاری خودرو است.

صافکاری به فعالیتی در خصوص ترمیم و تعمیر فرورفتگی‌ها و قرشدگی‌های و خودرو و . . . انجام می‌دهند تا خودرو به حالت اولیه‌ی خود برگردد گفته می‌شود. خودروها ممکن است به دلایل مختلف که عمده‌ترین ان تصادفات است آسیب‌های کم یا زیادی را ببینند. قطعا شما نمی‌توانید آن را درست کنید لازم است به سراغ فردی ماهر بروید تا خودرو شما را برایتان ترمیم کند.

صافکار با تجربه قسمت‌های آسیب دیده را بررسی کرده و میزان صدمات وارد شده را برآورده می‌کند تا نسبت به نوع آن تصمیم‌گیری کند. صافکاری انواع مختلفی را دارد که مهم‌ترین آن صافکاری با رنگ و صافکاری بدون رنگ است. صافکار ابتدا با استفاده از چکش یا دستگاه مکنده قسمت آسیب دیده را از بین می‌برد تا بدنه به حالت اولیه برگردد و در اخر به سراغ پولیش کاری می‌رود و با یک دست کردن کار را تمام می‌کند.

در بعضی مواقع که آسیب بسیار زیادی به خودرو وارد شده است صافکار مجبور به تعویض قطعه است. صافکار بعد از تعویض قطعه سعی می‌کند آن قسمت را با سایر قسمت‌ها هم سطح نماید و اقدام به بتونه کاری سطح مورد نظر می‌کند تا بتواند سطح مورد نظر را برای رنگ کردن آماده نماید و در اخر صافکار قسمت بتونه‌کاری شده را رنگ می‌کند و مدتی زمان می‌دهد تا رنگ خشک شود و بعد از آن صافکار پولیش‌کاری را انجام می‌دهد تا تمایزی بین آن نقطه با سایر نقاط را از بین ببرد.

پنجمین بخش از گروه خودرو کارواش است. کارواش یعنی مکانی برای شست‌وشو بیرون خودرو و گاهی داخل وسایل موتور است که به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می‌پذیرد.

در روش دستی از دستگاه واترجت استفاده می‌شود که با افزایش فشار آب بدون آسیب به خودرو می‌تواند آلودگی‌ها را از بین ببرد. در روش اتوماتیک شستشوی خودرو کاملا مکانیزه است که برای شستشوی ماشین‌های سنگین و ون و سواری می‌توان از استفاده نمود.

اتوبار و باربری

ششمین بخش از گروه خودرو اتوبار و باربری است. در گذشته مردم برای جابجایی و حمل و نقل از چهارپایان استفاده می‌کردند اما امروزه با پیشرفت علم و جوامع بشری برای حمل و نقل و جابه جایی از انواع خودروها و قطار و . . . استفاده می‌کنند.

واژه اتوبار از اتو به معنای اتومبیل و بار از کلمه‌ی باربری گرفته شده است که به معنای حمل بار به صورت زمینی می‌باشد. امروزه شرکت‌های بسیاری وجود دارند که در این زمینه فعالیت دارند. وظیفه اصلی این شرکت‌ها جابجایی بار از هر مکانی به مکانی دیگر است با توجه به نوع بار ماشین‌های متفاوتی استفاده می‌شود.

باربری خوب دارای ویژگی‌های همچون :وقت شناس، حرفه ای، امنیت بالا، منظم در کار و از همه مهم‌تر مقرون به صرفه است.

تفاوت میان اتوبار و باربری: اتو بار به حمل و نقل بار به صورت زمینی است و باربری حمل و نقل بار به صورت‌های مختلف می‌باشد که اجازه حمل و نقل بین‌المللی را نیز دارند.

8765r

نتیجه‌گیری

از گذشته تا به امروز جوامع انسانی دستخوش تحولات بسیاری شده است یکی از مهم‌ترین ان طراحی و ساخت خودرو است زندگی را برای بشر بسیار آسان کرده است بشر به راحتی می‌تواند از هر مکانی به مکانی دیگر برود بدون مشکلاتی که قبلا برایش وجود داشته است به راحتی هر مقدار بار که بخواهد را با هر مقدار مسافت می‌تواند جابجا کند.

گروه خودرو شامل بخش‌های متفاوتی است همچون کارواش لوازم خودرو خرید و فروش خودرو صافکاری و تعمیرکار و اتوبار و باربری می‌باشد که به طور کامل درباره‌ی ان توضیح دادیم.

برای خرید و فروش خودرو خودرو مورد نظر را به کارشناس نشان دهید از نداشتن شکایت مطمئن شوید و وکالت‌نامه را با دقت مطالعه نمایید تا مشکلات زیادی بعدا برایتان به وجود نیاید و در مورد فروش خودرو اگر وکالت می‌دهید مدت زمان کوتاهی داشته باشد بهتر است در بنگاه‌های زیر نظر اتحادیه معامله انجام دهید که مطمئن‌تر است.

در خرید لوازم یدکی خودرو از جنس اصلی استفاده نمایید تا مشکلاتی همچون خرابی دوباره قطعه و هزینه‌ی مجدد برای درست کردن آن قسمت و خراب کردن دیگر قطعات جلوگیری نمایید.

خودرو در زندگی ما بسیار نقش پر رنگی را ایفا می‌کند اگر مشکلی پیش بیاید قطعا شما بسیار اذیت خواهید شد و هزینه‌های بسیاری را نیز باید پرداخت کنید پس به جای اینکه خودتان را اذیت کنید در زمان مشخص شده لاستیک‌ها و باتری ماشین و فیلترها و روغن ماشین و روغن گیربکس را تعویض کنید مشکلاتی همشون هزینه‌های زیادی که باید خرج کنید و وقتی که باید برای این کار صرف کنید و بدتر از این‌ها نداشتن خودرو است که نمی‌وانید به کارهای روزمره خود رسیدگی کنید و از این قبیل موارد پس بهتره است در زمان مشخص شده خودرو ی خود را به تعمیرگاه برده و آن را سرویس نمایید.

اگر زمانی تصادف کنید باید چه کاری انجام دهید؟ بله قطعا باید به دنبال صافکاری ماهر برای درست کردن اسیب خودروی خود بگردید تا با ظرافت و تمیز خودرو شما را به حالت اولیه‌ی خود برگرداند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هرمز

    قبلا خیلی علاقه داشتم اخبار خودرو رو دنبال کنم .
    اما از وقتی مافیای خودرو چهره کثیف خودش رو کامل نمایان کرد و غیر منطقی قیمتها افزایش پیدا کردن خدایی دیگه هیچ علاقه ای ب پیگیری این بازار ندارم. چون هیچ ثباتی نداره… شک نکنید یا خیانت یا فساد توی این بازار وجود داره ..