کد مطلب: ۸۱۵۴۸۵

گفتگوی زنده رئیس مجلس با مردم/ مالیات سنگین برای دلالان مسکن، ارز و خودرو

گفتگوی زنده رئیس مجلس با مردم/ مالیات سنگین برای دلالان مسکن، ارز و خودرو

رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در برنامه زنده تلویزیونی درباره موضوعات مهمی با مردم به گفتگو پرداخت. مهم‌ترین این موضوعات مربوط به عملکرد مجلس، مالیات، وضعیت بازار ارز، اجرای کالابرگ و قیمت کالاهای اساسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره موضوعات مهم کشور و عملکرد مجلس با مردم گفتگو گرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ما از عملکرد مجلس راضی هستیم اما قانع نیستیم لذا تلاش بیشتری را در دستور آخرین سال فعالیت مجلس یازدهم قرار دادیم تا بخشی از لوایح و کارها را با قدرت پیش برده و سال آخر همچون تحرک سال اول داشته باشد.

وی درباره اینکه علت نارضایتی مردم از عملکرد مجلس گفت: برای بررسی مجموعه عملکرد همه بخشها و قوا باید به این سوالات پاسخ داده شود که آیا همه مشکلات را باید آن ها حل و فصل کنند؟ همچنین وقتی از مجلس صحبت می‌‍کنیم اول باید مسئولیت و وظایف آن را تبیین کرد. وظیفه ما در مجلس به تعبیر رهبری جاده سازی درست بوده تا مسیر حرکت را برای بقیه قوا و دستگاه‌ها هموار کرد.

دولت متعهد به اجرای قانون کالابرگ در سال جاری

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به دولت اجازه دادیم که از کالابرگ استفاده کند و دولت نیز اعلام کرده که با فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌تواند قانون کالابرگ را در سال جاری اجرایی کند.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم به موضوعات روزمره نگاه کنیم به طور مثال مسئله خودرو یا گرانی کالاهای اساسی یا مسئله اجاره و رابطه بین موجر و مستاجر و همچنین موضوع ارز و سلامت از موضوعات اصلی مردم است.همچنین بحث اشتغال، رشد اقتصادی و تورم نیز فراتر از مسائل روزمره کشور که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: مجلس ارز ترجیحی را حذف کرد ولی در کنار آن کالا برگ الکترونیکی را گذاشته است. حتی ما تاکید کردیم که در قانون بودجه 1401 قیمت کالاهای اساسی باید بر اساس شهریور 1400 در اختیار مردم قرار گیرد. ولی در عمل ما ارز ترجیحی را حذف کردیم ولی کالابرگ پرداخت نکردیم و به جای آن اقدام به پرداخت یارانه نقدی کردیم که این سیاست با توجه به تورمی که داریم کفاف هزینه خانوار را به مرور زمان نخواهد داد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر کالابرگ الکترونیکی قانون است چرا این قانون اجرا نمی شود؟ اظهار داشت: ما در مجلس همین امسال و در بودجه 1402 به دولت اجازه دادیم که از کالابرگ استفاده کند و دولت نیز اعلام کرده است که با فراهم کردن زیرساخت ها می تواند قانون کالابرگ را در سال جاری اجرایی کند.

اقدامات مجلس در زمینه بازار ارز

وی درباره اقدامات مجلس در زمینه کنترل ارز عنوان کرد: ما قانون مربوط به قاچاق ارز و کالا را به طور کامل اصلاح و ابلاغ کردیم. در حوزه مسائل ارز همیشه حوزه بانک مرکزی این بحث را داشته که مسئولیت مستقیم ارز با چه دستگاهی است یا بحث مربوط به سکه که بحث روز است را مورد تاکید قرار داده که ما در قانون قاچاق ارز و کالا مشخص کردیم که مسئولیت آن با بانک مرکزی است.

قالیباف همچنین درباره حذف ارز ترجیحی و متعاقب آن افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت: ما یک قانون دائمی داریم که در این قانون در رابطه با ارز، شناور مدیریت شده مورد تاکید قرار گرفته و نرخ ثابت جایگاهی ندارد. به هر حال نگاه های مختلفی در مجلس بوده و حتی در دوره های قبلی و در برنامه ششم آمده و در نهایت در قانون بودجه سالانه و قانون دائمی بحث قیمت شناور مدیریت شده برای ارز مورد نظر قرار گرفته که به هر حال باید ما به قانون تمکین کنیم.

رئیس مجلس در صحبت‌های خود اعلام کرد که به دلالان مسکن، ارز و خودرو مالیات سنگین تعلق خواهد گرفت. چرا کسی که در کمتر از 3 ماه 40 خانه خرید و فروش می‌کند باید همچون بقیه مردم مالیات بپردازد.

دولت اجازه واردات خودروی دسته دوم را دارد

ر️ئیس مجلس افزود: درباره واردات خودرو؛ باوجود اینکه دولت لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای دسته دوم به مجلس داده است، از نظر مجلس دولت می‌تواند همین الان واردات خودروی دست‌دوم را آغاز کند.

قالیباف درباره حذف ارز ترجیحی گفت: ️ قیمت‌های پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ باشد.

و️ی ادامه داد: می‌خواستیم کالابرگ الکترونیکی را با یارانه نقدی جبران کنیم، اما با شتاب تورم مواجه شدیم و این یارانه جوابگوی تورم نبود.

رئیس مجلس درباره وضعیت مسکن و خودرو گفت: طرح اجاره خانه در مجلس درحال بررسی است و تا پایان خرداد آن را تصویب می‌کنیم و قانون جهش تولید را نوشتیم که یک سال و نیم است این قانون ابلاغ شده است.

به گفته قالیباف آمارها نشان می‌دهند که رقم قابل توجهی خانه خالی وجود دارد که قانون مالیات بر خانه‌ها را تصویب کردیم.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقایان با املاک و اموال مازاد بانک ها چه کردند؟ فقط زورتان به مردم عادی میرسد؟

  • ناشناس

    قیمت مواد غذایی چی؟نوشابه شده29500 میخوای مالیات بگیری قیمتش بیاد پایین؟

  • ناشناس

    با توجه به اینکه بنگاه های املاک ، دلالانی هستند که نه توانایی کار کردن دارند و نه سواد،و نه تجربه ای.
    معلوم نیست که این دلال چرا با مال و جان مردم بازی می کند.
    قبلا اتاق اصنافی بود مجوز برای کسبه صادر می کرد.
    مجوز برای املاک شرایط دارد.
    مجوزی که صادر می شود یک سال اعتبار داشته باشد
    دلال باید سواد کمتر از دیپلم نداشته باشد
    بازنشسته نباشد
    متاهل باشد
    دارای سلامتی روحی وروانی تواسط مرکز بهداشت تایید شده باشد.