خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۹۵۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یارانه بالاخره افزایش یافت؟/ آخرین جزئیات در مورد یارانه و کالابرگ

یارانه بالاخره افزایش یافت؟/ آخرین جزئیات در مورد یارانه و کالابرگ

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرده است که یارانه خرداد، فردا بیستم به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خبر داده است که مبالغ خرید کالابرگ الکترونیکی، حداکثر ظرف ۷۲ ساعت به حساب فروشندگان واریز می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یارانه خرداد، فردا شنبه بیستم پرداخت می‌شود. قرار است این ماه 20 درصد به مبلغ یارانه برخی خانوارها افزوده شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش اعلام کرد که یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد افزایش می‌یابد؛ البته به شرطی که آنها حداقل 70 درصد از مبلغ یارانه خود (معادل 320 هزار از 400 هزار تومان) را به جای دریافت نقدی در قالب کالابرگ استفاده کنند.

حالا قرار است این افزایش مبلغ، در قالب یارانه خرداد اعمال شود. روز گذشته خبری در مورد پرداخت یارانه‌های ماه جاری منتشر و در ادامه از سوی سازمان هدفمندی تکذیب شد. این سازمان زمان واریز یارانه نقدی را همچون هر ماه، ساعت 24 بیستم خرداد- یعنی فردا شنبه- اعلام کرد.

به این ترتیب، افراد مشمول افزایش یارانه، در صورتی که شرط خرید کالا از فروشگاه‌های تحت قرارداد کالابرگ را رعایت کنند، از افزایش 20 درصدی بهره‌مند می‌شوند. به این معنا که به جای 400 هزار، 480 هزار تومان دریافت می‌کنند.

کدام کالاها و فروشگاه مشمول کالابرگ می‌شوند؟

آنگونه که اقتصادآنلاین گزارش داده، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای بهره‌مندی از افزایش 20 درصدی باید به سامانه شبکه ملی اعتبار مراجعه و اپلیکیشن «شما» را دانلود کنند. پس از تکمیل اطلاعات لازم در مورد سرپرست خانوار، هم رقم یارانه آنها افزایش می‌یابد و هم از طرح‌های تشویقی بهره‌مند می‌شوند.

اما کدام کالاها و فروشگاه مشمول کالابرگ می‌شوند؟ آنگونه که نهادهای ذی‌ربط در گذشته اعلام کرده بودند، شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات (ماست پرچرب پگاه) قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله، ۱۱ قلم کالای اساسی هستند که تا کنون در طرح کالابرگ عرضه می‌شوند.

همچنین آنگونه که ایسنا گزارش داده است، شش فروشگاه افق کوروش، رفاه، هفت، دیلی مارکت، جانبو و گندم در این طرح ملی مشارکت دارند.

فروشندگان چه زمانی مبلغ کالابرگ را دریافت می‌کنند؟

البته به غیر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد با طرح کالابرگ، هر فروشگاهی که تمایل داشته باشد می‌تواند با دریافت بارکدخوان، به این طرح بپیوندند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اخیرا به پاسخ‌های پرتکرار در مورد کالابرگ پاسخ داده است. از جمله اینکه فروشندگان متقاضی نیز باید اپلیکیشن «شما» را نصب کنند و در صورت لزوم از شرکت پشتیبان دستگاه کارتخوان خود کمک بگیرند. آنها همچنین باید جواز کسب داشته باشند یا در سریع‌ترین زمان ممکن برای دریافت آن اقدام کنند.

مبالغ خرید کالابرگ الکترونیکی نیز، حداکثر ظرف ۷۲ ساعت به حساب فروشندگان واریز می‌شود. همچنین به گزارش ایسنا ، فروشندگان با متصل شدن به این طرح، مشمول مالیات نمی‌شوند.

آیا پرداخت یارانه نقدی قطع می‌شود؟

طرح کالابرگ، پیش از این به صورت آزمایشی در چند استان اجرا می‌شد اما از ماه جاری سراسری شده است. این موضوع ممکن است پرسشی را برای افراد ایجاد کند که آیا پرداخت یارانه نقدی قطع می‌شود؟

آنگونه که ایرنا گزارش داده، علیرضا عسگریان، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در پاسخ به این سوال، شرکت در طرح کالابرگ الکترونیکی را اختیاری دانسته. او گفته است: «این طرح به‌صورت آزمایشی برای دهک‌های اول تا سوم اجرا می‌شود و در مرحله بعد به سایر دهک‌ها تسری پیدا می‌کند. ضمن اینکه ۹۰ درصد مردم علاقه‌مند به دریافت یارانه هستند. اکنون رفتار هزینه‌کردی وارد زندگی مردم شده و مردم پول نقدی یارانه را در زندگی هزینه می‌کنند، تغییر روش مردم به‌راحتی نیست، شرکت در طرح کالابرگ الکترونیکی اختیاری است. درصورتی‌که سیاست‌های تشویقی از کالابرگ الکترونیکی افزایش یابد، گرایش مردم به سمت خرید کالاها خواهد رفت.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کمیته امداد

    نه به کالابرگ فقط نقدی واریز کنید تمام

  • محقق متون مقدس

    سلام علیکم
    لطفاچای ایرانی را هم در آن جای دهید .چون بنده از سر نداری نمیتوانم‌چای خارجی بخرم .چون در دکانها چای ایرانی ندارند .مجبورم چای نخورم .همین نان و چای میخوریم. باتشکر

    • ناشناس

      مشکلتون فقط چای هست مردم نقدی میخوان اینو ببین

  • سعید

    درد بلات شاید یکی اجاره خونه داره مریضه صد تا مشکل بد بختی داره کالا برگ رو بزنه تو سرش دست ور دارین

    • ناشناس

      خودشون میدونن مردم گرفتارن متتجرن پول نقدی نیاز دارن، یارانه چند نفر یه برنج ایران میشه آقایون دست بردارید مردم زجر کش نکنید

  • ناشناس

    محض رضای خدا همون یارانه بدید ما گرفتاریم کرایه خونه دارم با بی سرپرستی چه کنم حد اقل یارانه ها تو این گرانی اضاف ‌کنید حد اقل نفری ۶۰۰ تو ای اوصاع گرونی باید بشه کو چرا فکر مردم نیستید

  • ناشناس

    70درصد 400 تومان چقدر میشود؟!!

  • حسن

    باسلام ما خانواده سه نفر هستیم و جزء دهک سوم و قشر ضعیف جامعه هستیم چون نه شغلی نه حقوقی نه بیمه ای نه سهام عدالتی هیچ نداریم فقط یارانه آنهم از ما کم کرده اند ما یارانه ۴۰۰ تومان می گرفتیم ولی متاسفانه این ما اردیبهشت از یارانه ما کم کرده اند حال نمی دانیم چرا و برای چه از یارانه ما کمکرده اند با اینکه هیچ گوته وامی نگرفته ام
    چندین بار با شما مکاتبه کرده و خواستم برای اینجانب کاری کنید و علت را بدانیم ولی متاسفانه هیچ گونه خبری نشد
    با تشکر از رسانه خودتان
    نیسی هستم از استان خوزستان شهرستان حمیدیه

  • خدا

    مردم گرفتارن کرایه خونه دارن بچه دانشگاهی دارن همون یارانه نقدی بهتره

  • ناشناس

    چرادروغ میگین افزایش کجابوذتوجیب کدام حرام زاده

  • M.H

    من ۵سال مریضم توان کار ندارم.یارانه ام رو میدم اجاره.آیا صاحبخونه قند وشکر قبول میکنه.مشکل به اندازه کافی داریم.شایدیکی وسیله خریده قسط میده قندوچای ببره بده.اونجا نشستید.نمیدونید مردم صورتشون روبا سیلی سرخ نگه می‌دارند چرانیگذارید مردم تصمیم بگیرن برای یارانه خودشون

  • ناشناس

    سلام اخه چرا کسی که مجرد هست وبه سن قانونی رسیده خودش نمیتونه یارانش بگیره تو هرچیزی باید دستور بدیدطرف یک ادم مستقل هست ازدواج که نمیتونیم بکنیم من با ۴۷ سال سن یارانه خودم نمیتونم بگیرم از هیچ کجا هم کمکی دریافت نمیکنم من نیازی به ترحم ندارم اما چیزی که حق من است با این قانون متاسفانه یک ریال ازیارانه نتونستم بگیرم خانواده ایرانی هم خدابده برکت کافیه به پدرت این مسئله رو عنوان کنی تمام نون خشکی که داده بزرگت کرده میزنه تو سرت اخرسربدهکارهم میشی واقعا قانون بایداصلاح بشه همه چی دستوری شده هیچ حق انتخابی نیست واقعا