کد مطلب: ۶۱۸۵۴۸

ماجرای یارانه ۲۰۰ هزار تومانی به تهرانی‌ها چیست؟

ماجرای یارانه ۲۰۰ هزار تومانی به تهرانی‌ها چیست؟

شهردار تهران درخصوص ارائه کیف پول شهروندی گفت: درباره سازو‌کار مالی کیف پول هم بانک ضمانت می‌کند. با بانک در حال مراوده هستیم؛ اما بخش دیگر این طرح ناظر بر شناخت و اطلاعات دقیق شهر، شهروند و خانواده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وعده زاکانی، شهردار تهران درخصوص ارائه کیف پول شهروندی به تهرانی‌ها به کجا رسید؟

به نقل از شرق ، بیش از آنکه به برنامه‌های عملیاتی سال ۱۴۰۱ شبیه باشد به لیست رؤیا‌ها و آرزوهای آقای شهردار برای تهران شبیه بود. برنامه‌هایی که علیرضا زاکانی درباره آن در صحن شورای شهر تهران سخن گفت. از ساخت پنج هتل پنج‌ستاره در پنج بوستان جنگلی تا کیف پول شهروندی برای هر تهرانی که در آن ۲۰۰ هزار تومان اعتبار است و برای اقشار خاص افزایش هم پیدا می‌کند.

ساخت چهار فیلم سینمایی و پنج سریال و ۱۰ فیلم کوتاه تا طراحی راسته‌ها و سراهای فرهنگی و ادبی انقلاب اسلامی. ایجاد مسجد و کلانتری در صد بوستان تهران به همراه ۱۶۰ وعده دیگر موضوعاتی بود که شهردار تهران به تهرانی‌ها قول داد سال آینده آنها را اجرائی یا عملیات اجرائی آن را آغاز کند.

لایحه پیشنهادی شهردار که در دقیقه ۹۰ از ۵۲ هزار میلیارد به رقم ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان رسیده بود و ۷۳ درصد از درآمدها نیز از محل درآمدهای شهرسازی پیش‌بینی شده بود.

تشریح جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران

علیرضا زاکانی روز گذشته به همراه معاونانش به صحن شورای شهر تهران آمد و در تشریح جزئیات لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اولین بودجه مدیریت شهری است که تنظیم و تقدیم شورای شهر تهران شده است. بودجه سال قبل با رقم ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با اصلاحات بعدی به ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که ما مکلف بودیم در مسیر تحقق آن گام برداریم. افقی که از درآمدها حاصل شده حدود ۳۲ هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان تا ۳۳ هزار میلیارد تومان تا پایان سال خواهد بود.

او ادامه داد: به دلایل مختلف نیازمند کار جدی و تحول هستیم. بخشی از خبرها و کاستی‌ها از گذشته برای ما یادگار مانده و بخشی نیز بدهی‌هایی است که تا پایان سال قریب به ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و به همراه بدهی به پیمانکاران در‌مجموع به ۸۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان اعتبار دیده شده که ۵۱ درصد نسبت به بودجه سال جاری رشد را به همراه داشته است، گفت: این سقفی است که نسبت به آن برنامه‌ریزی انجام شده. بخش دیگری از بودجه در‌خواست مجوزهایی است که ناظر بر مشارکت‌ها ارائه خواهیم کرد. پروژه‌هایی که ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ اما امکانی برای فعال‌شدن بودجه سنواتی برای این پروژه‌ها وجود ندارد؛ بنابراین براساس مجوزهایی که اخذ خواهیم کرد با مشارکت نسبت به فعال‌شدن این پروژه‌ها اقدام خواهیم کرد.

‌زاکانی با بیان اینکه به دنبال تحول به‌خصوص در حوزه شهرسازی هستیم، افزود: چندین سرفصل مد‌نظر قرار داده شده که تأمین شود و به این اعتبارات هم قانع نیستیم و به‌شدت دنبال کارهای مشارکتی هستیم.‌‌او همچنین میزان تحقق بودجه امسال را ۳۲ تا ۳۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.
شهردار تهران درباره کیف پول شهروندی که می‌توان آن را به نوعی یارانه شهری دانست و همین‌طور ورود شهرداری تهران به بورس توضیح داد: بورس مسکن به‌تازگی راه‌اندازی شده؛ اما بورس روز‌به‌روز در حال رونق است و شهرداری باید از ظرفیت بورس هم در جهت عرضه املاک در بورس و چه عرضه شرکت‌ها در آن استفاده کند.‌
شهردار تهران ارائه کیف پول شهروندی را در راستای کرامت و خدمت به مردم عنوان کرد و افزود: ما شهرداری هستیم و ولی‌نعمت ما مردم هستند. درباره سازو‌کار مالی کیف پول هم بانک ضمانت می‌کند. با بانک در حال مراوده هستیم؛ اما بخش دیگر این طرح ناظر بر شناخت و اطلاعات دقیق شهر، شهروند و خانواده است؛ چرا‌که ما محدودیت‌هایی برای ارائه این خدمت داریم؛ اما اگر بتوانیم جامعه هدف را شناسایی کنیم، می‌توان ظرفیت ارائه خدمت را چند ده برابر و چند صد برابر کرد. قرار است مقدار حداقلی را میان کسانی که نیازمند این خدمت هستند توزیع کنیم، البته این فقط نیاز پولی نیست و نیاز خدمتی و تعامل و ارتباط هم هست.
به گفته او سومین بخش کیف پول شهروندی هم پرداخت است؛ یعنی با یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت قرار است شهروندان با موبایل خود همه پرداخت‌ها را انجام دهند.

برنامه‌هایی بدون ردیف بودجه؟

اما برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند سخنان شهردار تهران برنامه‌های او برای شهر تهران است که ممکن است در ردیف‌های بودجه هم نشانی از آن نباشد؛ از‌جمله کیف پول شهروندی.
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران که تأکید می‌کند هنوز بودجه سال ۱۴۰۱ را ندیده و هنوز تحلیل آن زود است، می‌گوید: درخصوص کیف پول شهروندی شهردار تهران چشم‌اندازهای خود را تشریح کردند.
به گفته او این نوع یارانه‌ها در حوزه اختیارات شهرداری نیست و مجلس و دولت باید به آن ورود کنند؛ چون نیاز به منابع مالی سنگینی دارد.
امانی بیان کرد: ما در تهران نزدیک به ۸٫۵ میلیون نفر جمعیت داریم و اگر قرار باشد به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان اعتبار در نظر بگیریم، یک اعتبار فوق‌العاده‌ای است که بودجه شهرداری جواب نمی‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.