خبر مهم:

کد مطلب: ۱۲۹۲۴۳

۱۲۰۰۰کیسه برنج غیر قانونی جا به جا شد

۱۲۰۰۰کیسه برنج غیر قانونی جا به جا شد

۱۲۰۰۰کیسه برنج که در فصل ممنوعیت وارد آبهای جنوب کشور شده بود، با جا به جایی های غیر قانونی و دستکاری تاریخ انقضا هم به مقصد نرسید. فصل ممنوعیت برنج یکی از از بازه‌های زمانی است که واردات غیر قانونی برنج به خصوص از استانهای جنوبی کشور اوج می‌گیرد. از سالهای گذشته بوشهر یکی از

۱۲۰۰۰کیسه برنج که در فصل ممنوعیت وارد آبهای جنوب کشور شده بود، با جا به جایی های غیر قانونی و دستکاری تاریخ انقضا هم به مقصد نرسید.

فصل ممنوعیت برنج یکی از از بازه‌های زمانی است که واردات غیر قانونی برنج به خصوص از استانهای جنوبی کشور اوج می‌گیرد. از سالهای گذشته بوشهر یکی از مناطق اصلی برای این نوع از واردات بوده است.

یکی از نمونه‌های واردات غیر قانونی برنج در فصل ممنوعیت به موضوع تلاش برای ترخیص 12هزار کیسه برنج 40 کیلیویی باز می‌گردد که در اواخر تیر ماه درخواست حمل یکسره آن با یک شناور به عنوان حامل کالا ثبت می‌شود. وارد کننده برای ترخیص قطعی محموله خود به دو اقدام خلاف قانون دست می‌زند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

اولین تخلف صورت گرفته در این مورد، به دستکاری تاریخ تولید و انقضا برنج باز میگردد. صاحب کالا نسبت به اخذ مجوزهای قانونی از جمله بهداشت اقدام می‌کند اما در متن مجوز بهداشت به تاریخ نامه 30 تیرماه؛ تاریخ تولید و انقضا 12/2015 و 12/2017 قید شده ولی در حاشیه مجوز مربوطه تاریخ تولید و انقضا علاوه بر تاریخ مندرج با تاریخهای 12/2016 و 12/2018قید و با مهر برجسته همراه شده است. پس از این مرحله، نهایتا پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پروانه گمرکی در تاریخ 31 تیرماه صادر می‌شود.

از سوی دیگر به علت عدم پهلو گیری شناور جهت تخلیه و مواجه شدن با شروع فصل ممنوعیت واردات برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی، محموله برج در شناور باقی و تخلیه نمی‌گردد.

نکته جالب در خصوص شناور یادشده اینکه در حالی که محموله 500تنی همچنان تخلیه نشده، پس از دو ماه برابر اعلام پایگاه دریابانی بوشهر بدون هماهنگی با پست کنترل از حوزه خارج می‌شود، البته شناور مذکور در تاریخ 9 آبان ماه در دهانه اسکله گناوه توسط مامورین دریابانی توقیف می‌گردد. گفتنی است، محموله مذکور ابتدا در قالب پنج اظهار نامه به شماره کوتاژهای 300 الی 304در گمرک بوالخیر اظهار شده بود.

به گزارش تسنیم، بر اساس آمار گمرک کل واردات برنج در سال 95 رقمی معادل 840 هزار تن بوده است. واردات برنج تحت رویه ته لنجی یکی از مصائب اجرای مصوبه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص حمایت از برنج کاران داخلی بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.