کد مطلب: ۱۹۳۵۹۸

۱۸ هزار میلیارد تومان از بودجه‌های عمرانی پرداخت نشد

۱۸ هزار میلیارد تومان از بودجه‌های عمرانی پرداخت نشد

درحالی باید در هشت‌ماه ابتدایی امسال براساس رقم مصوب بودجه، حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان در قالب بودجه‌های عمرانی پرداخت می‌شد که عملکرد دولت در این بخش حاکی از عدم تحقق ۱۸ هزار میلیارد تومان از این مبلغ است.

بودجه‌های عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخشی از مصارف منابع عمومی دولت در بودجه سالانه محسوب می‌شود که در کنار هزینه‌های جاری بخش اصلی از این منابع را تشکیل می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بودجه ۱۳۹۶، حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان برای بودجه‌های عمرانی مصوب شده است و براین اساس مصوب هشت ماهه به ۴۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد می‌رسد.

اما آنچه که بانک مرکزی از آمار عملکرد خزانه در این‌باره منتشر کرده نشان می‌دهد که در هشت‌ماه ابتدایی امسال حدود ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بودجه‌های عمرانی پرداخت شده که نشان از عدم تحقق ۱۸ هزار میلیارد تومانی آن دارد.

عدم تحقق بودجه‌های عمرانی در طول یک سال موضوع جدیدی برای بودجه‌های سالانه دولتی نیست و اغلب عملکردها گواه عدم پرداخت کامل منابع پیش‌بینی شده در بخش عمرانی است.

دولت برای سال آینده نیز در لایحه بودجه منابع پیش‌بینی شده برای بودجه عمرانی را ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش و به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسانده است.

البته آن طور که مسئولان بودجه‌ای توضیح می‌دهند قرار است تا ۶۸ هزار میلیارد تومان دیگر را با مشارکت بخش خصوصی تامین کند که در مجموع به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمرانی می‌رسد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.