کد مطلب: ۳۵۶۱۳۲

مصوبات روز گذشته مجلس/ ۲۰۰ میلیارد تومان برای زندانیان نیازمند

مصوبات روز گذشته مجلس/ ۲۰۰ میلیارد تومان برای زندانیان نیازمند

روزگذشته در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بودجه سال آینده مصوباتی به تصویب رسید که بخش عمده آن به نحوه تقسیم تسهیلات بانکی به‌ویژه قرض‌الحسنه اختصاص داشت.

روزگذشته در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بودجه سال آینده مصوباتی به تصویب رسید که بخش عمده آن به نحوه تقسیم تسهیلات بانکی به‌ویژه قرض‌الحسنه اختصاص داشت. همچنین تعدادی از تکالیف یارانه‌ای بودجه نیز توسط نمایندگان مجلس نهایی شد. مجلس ۲ هزار میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را برای کمک به زندانیان نیازمند اختصاص داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس این بند، این مبلغ در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه قرار می‌گیرد تا به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن و زندانیان بدهکار مهریه، در محکومیت‌های مالی مانند دیه و امثال آن که ناشی از قتل یا جرح غیرعمدی است و محکومان مالی نیازمند غیر از موارد محکومیت ناشی از کلاهبرداری، ارتشاء، اختلاس، سرقت، خیانت در امانت پرداخت شود.

۵ هزار میلیارد تومان برای کمیته امداد و بهزیستی

نمایندگان مجلس با اختصاص پنج هزار میلیارد تومان به کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از سوی بانک مرکزی به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه موافقت کردند. بر این اساس، بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک‌های عامل مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبور را به تفکیک 35 ‌هزار میلیاردریال به کمیته امداد امام خمینی(ره) و 15 هزار میلیارد ریال به سازمان بهزیستی کشور با معرفی دستگاه‌های ذی‌ربط به مددجویان و کارفرمایان طرح‌های اشتغال مددجویی با اولویت زنان سرپرست خانوار به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کند.

پرداخت تسهیلات مسکن به بازنشستگان

بانک مسکن موظف شد با استفاده از منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر تعداد 40 هزار فقره تسهیلات مسکن با شروطی به بازنشستگان اعطا کند.تسهیلات مسکن به بازنشستگانی که حداقل پنج سال از بازنشسته‌شدن آنها گذشته و در ده سال گذشته خود و همسرشان فاقد واحد مسکونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده‌اند، بدون نیاز به سپرده‌گذاری، پرداخت کند. نرخ سود این تسهیلات در تهران 9 در مراکز استان‌ها 7 و در سایر شهرها و روستاها 4درصداست.

ارائه تسهیلات برای بهبود معیشت کارکنان ارتش

وکلای ملت با الحاق بندی به تبصره ۱۶ لایحه بودجه بانک مرکزی را مکلف کردند تسهیلاتی را به شکل وام برای بهبود معیشت کارکنان ارتش اختصاص دهد.براین اساس 12هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه جهیزیه، 200 میلیون ریال، ازدواج، 50 میلیون ریال به کارکنان و بازنشستگان و فرزندان آنها و ودیعه مسکن و 300 میلیون ریال به هریک از کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

۵ هزار میلیارد برای ایجاد نیروگاه خورشیدی مناطق محروم

نمایندگان مجلس با اختصاص مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع سپرده قرض‌الحسنه و عادی بانک‌ها برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در روستاها و مناطق محروم موافقت کردند. بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی مکلف است با هماهنگی و معرفی بسیج سازندگی نسبت به اختصاص

مبلغ 50 هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه و عادی بانکها برای پرداخت به تعداد یکصد هزار نفر جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در روستاها و حاشیه شهرها و مناطق محروم به ازای هر نفر 500 میلیون ریال با بازپرداخت شصت ماهه و نرخ چهاردرصد اقدام کند.

یارانه نقدی تغییر نمی‌کند

نمایندگان مجلس پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها از مصارف هدفمندی را 411 هزار میلیارد ریال تعیین کردند که بر این اساس یارانه نقدی سال آینده نسبت به سال 97 تغییری نمی‌کند. همچنین با تصویب مجلس، کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور است و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست از مصارف هدفمندی 84 هزار میلیارد ریال در سال آینده خواهد بود.

نان سنتی گران نمی‌شود

نمایندگان مجلس با حذف یارانه صنف صنعت موافقت کردند تا منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص یابد. طبق این مصوبه قیمت ماکارونی، نان‌های صنعتی، بیسکوئیت و کیک افزایش خواهد یافت. نان سنتی گران نمی‌شود.

سازوکار بودجه‌ای برای جلوگیری از فرار مالیاتی

مجلس در مصوبه‌ای به منظور افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی، مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی مقرر کرد حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی و و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی مسدود می‌شود.

همچنین کلیه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند براساس درخواست سازمان امور مالیاتی فهرست حساب‌های بانکی و اطلاعات مربوط به کلیه تراکنش‌های بانکی (درون بانکی و بین بانکی) مودیان را به صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.