کد مطلب: ۱۴۲۷۸۴

معاون دبیرکل سازمان ملل:

۲۰ درصد اراضی ایران در حال بیابانی شدن هستند

۲۰ درصد اراضی ایران در حال بیابانی شدن هستند

عاون دبیرکل سازمان ملل گفت: در ایران بیش از ۲۰ درصد اراضی در معرض بیابانی شدن هستند. خوشبختانه در این کشور اقداماتی برای مقابله با بیابان‌زایی انجام شده است. سازمان ملل نیز به منظور احیای سه میلیون هکتار از اراضی در ایران کمک کرده است که نهال‌کاری از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، هائولیانشو در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راه‌حل‌های عملی که امروز با حضور حسن روحانی - رئیس جمهور کشورمان، محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه، حمید چیت‌چیان - وزیر نیرو، گری لوئیس - نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و جمعی از مقامات کشورهای مختلف در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: ایران تلاش‌های بسیاری کرده است تا مشارکت جامعه جهانی را به موضوع مقابله با گرد و غبار جلب کند.

وی با اشاره به برگزاری نشست تغییرات اقلیمی مراکش در سال گذشته به نقش فعال ایران در این اجلاس و اقدامات کشور ما در حوزه مقابله با گرد و غبار گفت: دبیرکل سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران به خاطر میزبانی این همایش مهم تشکر کردند. همچنین برنامه عمران ملل متحد (UNDP) مفتخر است که در هماهنگی برای برگزاری این رویداد مهم با ایران همکاری و هماهنگی داشته است.

معاون دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه طوفان‌های گرد و غبار به مرزهای سیاسی احترام نمی‌گذارند، گفت: بیابان‌زایی طی ۱۰ سال گذشته باعث مهاجرت در بسیاری از نقاط شده است همچنین طی سال‌های آینده این موضوع ۱۷ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) جهان را از بین خواهد برد، همچنین بیابان‌زایی و گرد و غبار، سلامت و رفاه اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها در خاورمیانه و سایر نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

هائولیانشو در ادامه با اشاره به افزایش وقوع طوفان‌های گرد و غبار طی یک دهه گذشته گفت: پدیده گرد و غبار توسعه پایدار کشورهای مختلف را دچار چالش می‌کند و مانعی برای دستیابی به اهداف ۲۰۳۰ به شمار می‌آید.

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: جذب مشارکت دولت‌های مختلف برای نجات تالاب‌ها هدف مهم کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار است. دریاچه ارومیه نمونه بارزی است که مورد توجه رئیس جمهور ایران نیز قرار گرفته است بنابراین حل مشکلات از طریق همکاری‌های بین‌المللی میسر می‌شود.

هائولیانشو با اشاره به اینکه مسائلی مثل طوفان‌های گرد و غبار بخشی از توسعه پایدار است، گفت: برنامه ۲۰۳۰ از دولت‌ها و ملت‌های مختلف حمایت می‌کند تا به مسائل کم‌آبی بپردازند، همچنین سازمان ملل از کشورهای مختلف برای مقابله با طوفان‌های گرد و غبار، فرونشست زمین و ترویج تاب‌آوری حمایت و پشتیبانی می‌کند.

وی با بیان اینکه وقوع طوفان‌های گرد و غبار فراتر از مرزها پیش رفته‌اند، گفت: در شرایط حاضر برای حل معضل گرد و غبار احتیاج به همکاری‌های بین‌المللی داریم. حضور بیش از ۴۰ کشور دنیا در همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار امیدوارکننده است و امیدواریم به راهکارهای عملی به منظور حل معضل گرد و غبار دست یابیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: در اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار دانش و تجربیات کشورهای مختلف در حوزه مهار کانون‌های گرد و غبار به اشتراک گذاشته می‌شود. سازمان ملل نیز نهایت حمایت و پشتیبانی را از کشورهای عضو دارد. امیدواریم نتایج کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار عملی و کاربردی باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.