کد مطلب: ۲۷۶۵۵۰

۹ درصد از کل مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی ادارات دولتی است

۹ درصد از کل مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی ادارات دولتی است

رئیس‌جمهور در جمع مدیران ارشد دولتی اظهار داشت که اگر مردم باید صرفه‌جویی کنند در شرایط جدید، ما باید شروع کنیم، دولت باید شروع کند.

توسعه و بهبود و اصلاح تجهیزات سرمایشی یک راهکار موثر برای کاهش مصرف در زمان اوج بار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این راستا استفاده از کولرهای آبی و گازی کم ‌مصرف و پنکه و مدیریت مصرف برق ، از جمله راهکارهای کلی کاهش پیک مصرف برق هستند. این راهکارها می‌بایست از ادارات دولتی آغاز شود و به سطح جامعه انتقال پیدا کند.

آغاز مدیریت مصرف از دولت

رئیس جمهور ششم تیر ماه سال ۱۳۹۷ در جمع مدیران ارشد دولتی اظهار داشت که اگر مردم باید صرفه‌جویی کنند در شرایط جدید، ما باید شروع کنیم، دولت باید شروع کند. به عبارت دیگر اصلاحات و فشار اصلاحات باید از خود دولت شروع شود.

اوج مصرف برق در کشور ۵۴.۰۰۰ مگاوات است که ۲۰.۰۰۰ مگاوات (۳۷ درصد) آن را وسایل سرمایشی مصرف می‌کنند. طبق آمار وزارت نیرو بیش از ۴.۵۰۰ مگاوات (۲۳ درصد) از این ۲۰.۰۰۰ مگاوات را وسایل سرمایشی نصب شده در سازمان‌های دولتی مصرف می‌کنند. در واقع در حدود ۹ درصد از کل مصرف برق مربوط به این حوزه است که مقدار بالایی است.

بنابراین دولت باید با اصلاح الگوی مصرف خودش در استفاده از وسایل سرمایشی پرمصرف مانند کولرهای گازی به خصوص در شهرهای گرمسیری و استفاده از کولرهای آبی جایگزین در شهرهای غیرگرمسیری، میزان مصرف برق خنک‌کننده‌ها را کاهش دهد.

هزینه سرمایه‌گذاری برای ساخت یک نیروگاه ۱.۰۰۰ مگاواتی حدود ۶۰۰ میلیون یورو است. در نتیجه برای تولید ۴.۵۰۰ مگاوات برق، نیاز به ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. به عبارت دیگر اگر به کمک انواع روش‌های مدیریت مصرف تنها ۲۵ درصد مصرف برق ادارات را کاهش دهیم، می‌توان سالانه یک نیروگاه ۱.۰۰۰ مگاواتی را تأمین سرمایه کرد.

مصرف بالای برق کولرهای گازی

با توجه به کمبود برق در تابستان امسال و قطعی‌های پیش آمده در چند هفته اخیر، لذا می‌بایست در ساعات اوج مصرف که پیک مصرف برق رخ می‌دهد، میزان مصرف را کاهش دهیم.

عمده مصرف برق در تابستان و در ساعات اوج مصرف برای کولرهای گازی است. کولرهای گازی (توان مصرفی ۲۴۰۰ وات) با مصرف ۴ برابری برق نسبت به کولرهای آبی (توان مصرفی ۶۰۰ وات) و ۲۴ برابری نسبت به لامپ ۱۰۰ وات، بیشترین سهم را در مصرف برق مشترکین خانگی و سازمان‌های دولتی دارند.

حذف کولرگازی و افزایش راندمان کولرهای آبی

بنابراین در گام نخست می‌بایست کولرگازی از سازمان‌های دولتی که در مناطق آب‌وهوایی خشک هستند، حذف شود. از سوی دیگر می‌بایست با اصلاح ساعات کاری سازمان‌های دولتی ساعات پیک مصرف را تغییر داد.

همچنین با افزایش راندمان و کاهش مصرف آب کولرهای آبی، میزان تبخیر و هدررفت آب کولرهای آبی را به حداقل رساند.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.