کد مطلب: ۵۴۳۴۱۷

۱۲ مزیت کلیدی که CRM برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند

۱۲ مزیت کلیدی که CRM برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند

CRM به شما این امکان را می‌دهد تا تمام اطلاعات مشتریان را از قبیل اطلاعات شخصی، تراکنش‌ها، سوابق خرید، رسانه‌های اجتماعی، ترجیحات و نیازمندی‌ها و… در یک دیتابیس مرکزی (مکان مشترک) جمع‌آوری و نگهداری کنید

تکنولوژی و فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و تقریبا هر ماه یک برنامه و ابزار جدیدی ایجاد می‌شود که نویدبخش کارایی بیش‌تر کسب‌و‌کارها و افزایش فروش آن‌ها است. به طور معمول برخی از این ابزارها مفیدتر از بقیه هستند و عملکرد بهتری هم دارند. نرم افزار CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، یکی از همین ابزارها است.

اگر نرم افزار CRM به درستی و بر اساس نیاز هر سازمان، مستقر شده باشد، بسیار مفید است و علاوه بر مدیریت ارتباط با مشتریان و افزایش فروش در تسهیل فرایندهای سازمانی هم تاثیرگذار است.

اگر شما نرم افزار CRM خود را به درستی و بر اساس نیاز انتخاب کرده باشید؛ قطعا از مزایای crm نیز بهره‌مند خواهید شد. برای اینکه مطمئن شوید کدام نرم‌افزار CRM مناسب با کسب‌و‌کار شما است، می‌توانید از نسخه آزمایشی CRM استفاده و قابلیت‌های مختلف آن را بررسی کنید.

در این راهنما، مزایای عمده‌ای را که می‌توانید با استفاده از CRM در فروش خود کسب کنید، بررسی خواهیم کرد:

۱. یک پایگاه داده‌ای متمرکز خواهید داشت

CRM به شما این امکان را می‌دهد تا تمام اطلاعات مشتریان را از قبیل اطلاعات شخصی، تراکنش‌ها، سوابق خرید، رسانه‌های اجتماعی، ترجیحات و نیازمندی‌ها و… در یک دیتابیس مرکزی (مکان مشترک) جمع‌آوری و نگهداری کنید و هر زمان به آن‌ها نیاز داشتید، بتوانید به راحتی آن‌ها را بیابید و به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

۲٫ می‌توانید همه ارتباطات و تعاملات خود با مشتریان احتمالی را مدیریت کنید

با استفاده از CRM می‌توانید کلیه ارتباطات اعم از داخلی (rep to rep) و خارجی (rep to prospect) مدیریت و کلیه مراحل چرخه خرید مشتریان خود از قبیل ایمیل، تماس تلفنی و… را بررسی کنید.

به عنوان مثال، CRM به کارشناس فروش شما کمک می‌‍کند تا بفهمد چه زمانی باید به سمت یک مشتری احتمالی بازگردد یا کمک می‌کند به یاد داشته باشند که قبلا چه منابعی را و در چه زمانی برای آن‌ها ارسال کرده‌اند.

۳٫ ورود اطلاعات را خودکار کنید

با استفاده از CRM، تیم شما مجبور نیست برای ورود به سیستم ایمیل، تماس، جلسات و تعاملات وقت بگذارد چرا که تمام این اطلاعات به طور خودکار در سیستم جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.

علاوه بر این، CRM به شما امکان می‌دهد تا داده‌های تمام معاملات را تا مرحله‌ای که در آن قرار دارید به روز کنید و این فرآیند، باعث کارامدی و عملکرد بهتر تیم فروش شما می‌شود.

۴- به شما یاداوری می‌کند تا مشتریان احتمالی خود را پیگیری کنید

CRM تمامی فعالیت‌های احتمالی شما را ردیابی و به تیم فروش شما کمک می‌کند تا بدانند چه زمانی سراغ کدام سرنخ و مشتری احتمالی بروند و به این ترتیب شانس تبدیل شدن سرنخ‌ها و مشتریان احتمالی به مشتریان بالقوه و واقعی افزایش می‌یابد.

۵- داده‌های مربوط به مخاطبان را سازماندهی کنید

CRM به تیم شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی هر مخاطب و اطلاعات مربوط به او را بدون توجه به مرحله سفر خریدشان ، ردیابی کند. در واقع، آن‌ها می‌توانند بررسی کنند که آیا مخاطب از وب‌سایت شرکت شما بازدید کرده است یا محتوا را از سایت دیگری بارگیری کرده است یا از قبل با یکی دیگر از اعضای تیم فروش شما صحبت کرده است.

علاوه بر این، هر فردی می‌تواند یادداشت‌های خود را از تماس‌های و ارتباط‌های الکترونیکی با مخاطبین را ثبت کنند و همه این اطلاعات همیشه در CRM قابل جستجو هستند.

IMG 20210522 091156

۶٫ مشتریان خود را تقسیم‌بندی کنید

آیا شما یا تیم فروش شما تاکنون خواسته‌اید لیستی از مخاطبین خود بر اساس معیارهای تعریف‌شده خود ایجاد کنید؟ CRM به شما امکان می‌دهد مخاطبین را بر اساس داده‌هایی که به مرور زمان درباره آن‌ها جمع‌آوری کرده‌اید؛ مرتب کنید.

به عنوان مثال ممکن است لیست مخاطبان شما بر اساس مکان، اندازه شرکت، سابقه خرید یا مرحله معامله فیلتر شود. به این ترتیب، اعضای تیم شما همیشه ایده روشنی برای موقعیت یابی، چگونگی ارتباط با مشتریان، افزایش احتمال تبدیل سرنخ‌ها به مشتری واقعی و…پیدا می‌کنند.

۷- از فروش خود گزارش تهیه کنید

CRM به تیم شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های مربوط به سرنخ‌ها، مشتریان احتمالی و معاملات را با استفاده از ویژگی‌هایی مانند گزارش‌گیری، جمع‌آوری و سازماندهی کنند. گزارش‌های تحلیلی کمک می‌کند تا خط تولید محصول یا خدمات خود را بر اساس نیاز بازار، سازماندهی کنید و در صورت لزوم، تغییرات و بهبودهایی در مسیر تولید محصول خود انجام دهید. این بهبودها یا ارائه یک محصول نوآورانه فقط بر مبنای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها امکان‌پذیر است. چون شما می‌توانید بفهمید که چرا مردم یک محصول خاص را ترجیح می‌دهند و حاضر به پرداخت مبلغ مشخصی برای آن هستند.

همچنین شما می‌توانید هم‌زمان روند تغییرات، تأثیرپذیری و فرایندهای سازمانی خود را از زوایای مختلف بررسی و معیارها و شاخص‌هایی که برای کسب‌و‌کار شما اهمیت دارد را کنترل و بخش‌هایی را که نیاز به بهینه‌سازی دارند، شناسایی کنید.

۸- فروش خود را به صورت خودکار پیش‌بینی کنید

از نکات مهم و قابل توجه در هر سازمانی فروش موفق، توانایی برنامه‌ریزی استراتژیک و تصمیم‌گیری آگاهانه است. با استفاده از گزارش‌های CRM، می توانید شاخص‌های کلیدی مثل MRR (درامد مکرر ماهیانه) و YOY (رشد سالانه) و… را محاسبه و روندها را پیش‌بینی کنید.

به علاوه، CRM به مدیران این امکان را می‌دهد تا ببینند کدام فعالیت‌ها و منابع برای جمع‌آوری سرنخ‌های فروش سوداورتر هستند. این داده‌ها به مدیران تیم کمک می‌کنند تا میزان فروش خود را برای ماه‌های آینده، پیش‌بینی و در صورت لزوم قیف فروش خود را تنظیم کنند.

۹٫ فرآیندهای فروش خود را مقیاس‌بندی کنید

شما برای شناخت جامع از تجربیاتی که تیم شما برای مشتریان ایجاد می‌کند، باید درک کاملی از فعالیت‌های کارکنان خود داشته باشید؛ تماس‌هایی که برقرار می‌کنند، ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنند، گفتگوهای زنده‌ای که دارند، جلساتی که رزرو می‌کنند و… شما نیاز دارید تا اطلاعات مختلف را کنار هم قرار دهید تا امکان مقایسه و تجزیه‌وتحلیل برای شما فراهم شود.

سپس می توانید با استفاده از این داده‌ها، الگوها را شناسایی کرده و ببینند که کدام فرایندهای فروش برای شما کار می‌کنند و بهینه هستند و کدام یک از آن‌ها می توانند بهبود یابند. بدین ترتیب تیم فروش شما می‌تواند از اطلاعات ذخیره شده در CRM برای مقیاس‌بندی فرآیندهای متناسب با کسب‌و‌کار شما استفاده کند.

۱۰- ارتباط‌های تیمی و درون سازمانی خود را تسهیل کنید

اطمینان حاصل کنید که ارتباط تیمی موثر در کل سازمان شما جاری است. CRM با همسو کردن فرایندهای بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش و همچنین اتوماسیون چرخه‌های کاری، فرایندها و ارتباط‌های درون و برون سازمانی را تسهیل می‌کند.

۱۱٫ هم‌زمان با رشد شما، CRM هم رشد می‌کند

همانطور که کسب‌و‌کار شما رشد می‌کند و توسعه می‌یابد؛ CRM هم با شما و در کنار تجارب شما رشد می کند و این، زیباییِ این نرم‌افزار است. برای مثال بانک اطلاعاتی شما گسترده‌تر می‌شود یا فرهنگ استفاده از CRM جز در بخش فروش به کل سازمان برای مثال بخش بازاریابی و پشتیبانی تسری می‌یابد.

IMG 20210522 091229

۱۲- فرایندهای سازمانی خود را بهینه کنید

تمام کارهای اداری شما مانند ورود اطلاعات، ارسال ایمیل، ضبط مکالمات، مرخصی، فریندهای مالی و… با اجرای CRM ساده می‌شوند. در واقع، CRM بسیاری از این وظایف را خودکار می‌کند و افراد می‌توانند وقت و منابع خود را صرف کارهای تأثیرگذارتر کنند. حتی اگر کارهای اداری به طور مستقیم بر درآمد تأثیر نداشته باشند.

اگر همچنان شما برای خرید نرم‌افزار CRM قانع نشده‌اید به آمارهایی حقیقی از ارزش‌افزوده‌ای که CRM برای سایر سازمان‌ها ایجاد کرده است، توجه کنید:

  • میانگین دوره بازگشت سرمایه در میان سازمان‌هایی که از CRM استفاده می‌کنند؛ ۱۳ ماه است.
  • ۹۱٪ مشاغل با بیش از ۱۱ کارمند در حال حاضر از CRM استفاده می‌کنند.
  • CRM می‌تواند به شما در افزایش فروش تا ۳۰٪ کمک کند.
  • CRM به شما کمک می‌کند تا میزان ماندگاری و رضایت مشتری را بهبود ببخشید.
  • CRM دسترسی به داده‌ها را بهبود می‌بخشد و چرخه فروش شما را کوتاه می‌کند.

با نرم افزار CRM بهتر رشد کنید

استفاده از سیستم CRM باعث افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد کسب‌و‌کار شما می‌شود، روابط شما با مشتریان را توسعه می‌دهد و عمق می‌بخشد و به شما یک بینش اجرایی برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی می‌دهد.

نرم افزارهای crm مختلفی در بازار وجود دارد. اما همانطور که گفتیم، انتخاب مناسب با توجه به نیازهای شما اهمیت زیادی دارد. بنابراین هنگام خرید به قیمت سی ار ام و تناسب آن با بودجه خود، قابلیت‌های مختلف آن از جمله شخصی‌سازی و امکان ارتقا آن توجه داشته باشید.

منبع: پیام گستر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.