کد مطلب: ۷۴۹۵۹۹

معرفی ۱۵ مورد از جاهای دیدنی قشم که دیدن آنها شما را شگفت‌زده می‌کند

معرفی 15 مورد از جاهای دیدنی قشم که دیدن آنها شما را شگفت‌زده می‌کند

جزیره قشم، بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که سبب شده تا شهر عجایب هفتگانه ایران نامیده شود.

جزیره قشم، بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که سبب شده تا شهر عجایب هفتگانه ایران نامیده شود. این مکان‌های طبیعی و تاریخی در طول سال، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. کارکنان و پرسنل هتل های قشم با خوش‌رویی، از گردشگران و مسافران استقبال می‌کنند. در این مطلب با بیشتر جاهای دیدنی قشم آشنا خواهیم شد.

جنگل حرا

جنگل حرا در شمال شرق جزیره قرار گرفته و سطح آب در این جنگل در حالت عادی، یک و نیم متر است. اما در هنگامی که مد دریا صورت می‌گیرد این جنگل به زیر آب رفته و ماهی‌ها به سمت جنگل شنا می‌کنند و جنگل، مکان مناسبی برای ماهی‌گیری می‌شود.

بهترین زمان برای بازدید از جنگل‌های حرا، از پاییز تا اردیبهشت می‌باشد، چراکه در این مدت، دمای هوا در این جنگل مناسب است. جزر و مد در این منطقه هر ۶ ساعت یکبار انجام می‌شود. از عجایب این جنگل این است که در هنگام جزر، گویی این درختان در زمین خشک رشد کرده‌اند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی که نزدیک به جنگل است، می‌تواند مکان مناسبی برای اقامت گردشگران، در این طبیعت زیبا باشد.

دره ستارگان

از دیگر جاهای دیدنی قشم، دره ستارگان است که در برنامه بازدید اکثر گردشگران قرار می‌گیرد. این دره منحصر به فرد شکل جالبی دارد که هر بیننده‌ای را محو خود می‌کند. دره ستارگان دارای قدمتی طولانی بوده و شکل شگفت‌انگیز آن بر اثر پدیده‌های طبیعی مانند باران‌ها، رگبار‌ها و فرسایش می‌باشد که شکلی خارق‌العاده را خلق کرده است.

مردم جزیره معتقداند که این دره، بر اثر برخورد یک ستاره به زمین به وجود آمده و به‌همین دلیل، دره ستارگان نامیده شده است. با وارد شدن به دره ستارگان، فضایی خاص و شگفت‌انگیز را مشاهده خواهید کرد. دره ستارگان در سفری که گردشگران به قشم دارند یکی از مهمترین جاذبه‌های دیدنی قشم است‌.

غار خربس

جزیره قشم دارای غارهای بسیاری است و غار خربس یکی از جاهای دیدنی قشم به‌شمار می‌رود که قدمتی طولانی دارد و باتوجه به کتیبه ورودی غار، قدمت آن به دوره اشکانیان و ساسانیان برمی‌گردد. غار خربس یکی از جاذبه‌های زیبا و خاص صخره‌ای است.

غار خربس دو طبقه بوده و یک مجموعه از حفره‌های کوچک در کوه است. در طبقه اول غار، قسمت طبیعی غار به‌شمار می‌رود که دارای یک دالان و حفره می‌باشد. در طبقه دوم یک فضای مرکزی، راهرو و چند دریچه که رو به دشت است، وجود دارد. گردشگرانی که به معماری صخره‌ای علاقه دارند، این غار گزینه‌‌ی بسیار جالبی برای بازدید می‌باشد. برای بازدید از غار خربس بهترین زمان صبح زود یا نزدیک غروب آفتاب است.

جزیره ناز

جزیره ناز از دیگر جاهای دیدنی قشم است که متشکل از سه صخره، در میان دریا می‌باشد و از جزیره‌های جزر و مدی به‌شمار می‌رود. هنگامی که جزر اتفاق می‌افتد، می‌توان از این جزیره دیدن کرد و از روی صخره‌ها امواج دریا را که با سنگ‌ها برخورد می‌کنند و حرکت خرچنگ‌ها را مشاهده کرد. مردم بومی قشم در اطراف ساحل به فروش صنایع دستی و میوه‌های گرمسیری منطقه می‌پردازند.

این جزیره قابل سکونت نیست و برای ماهیگیری و استراحت مکان مناسبی است. مردم محلی قشم آخر هفته در این جزیره ماشین سواری می‌کنند. صدف‌ها و عروس‌های دریایی جزیره، از زیبایی‌های جزیره ناز به‌شمار می‌روند. آرامش و سکوت این جزیره بسیار لذت بخش است.

جزیره هنگام

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی قشم، جزیره هنگام است که نزدیکترین جزیره به قشم می‌باشد. جزیره هنگام در دوکیلومتری جنوب واقع شده و برای دسترسی به جزیره هنگام، باید به اسکله کندالو رفت. جزیره هنگام یک جزیره مسکونی است که توریست و گردشگران بسیاری برای بازدید به این جزیره می‌روند. نام قدیم جزیره هنگام، هنجام یا هنیام بوده است.

مساحت این جزیره تقریبا ۵۰ کیلومترمربع است و معادن نمک، خاک و سرب زیادی دارد. فروش صنایع دستی و غذاهای اصیل این منطقه، یکی از منابع درآمد، افراد این منطقه می‌باشد. مردم مهمان‌نواز و خونگرم جزیره هنگام، میزبان گردشگران زیادی می‌باشند.

حرکت دلفین‌ها و ساحل درخشان این جزیره، از زیبایی‌های شگفت‌انگیز جزیره هنگام است که به‌خاطر کانی موجود در ساحل، درخششی سحرآمیز در شب به‌وجود می‌آورند.

2

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه، دره‌ای در شرق جزیره قشم است که به عمق ۱۰۰ متر می‌رسد، و از جاهای دیدنی قشم به‌شمار می‌رود. تنگه چاهکوه، پدیده‌ای است که از فرسایش سنگ‌ها به‌وجود آمده و طبیعت، هنر خود را در این دره به نمایش گذاشته است. در این تنگه زیبا، چند چاه کم عمق وجود دارد که منبع ذخیره آب مردم محلی این منطقه می‌باشد.

تنگه چاهکوه از بالا شبیه به علامت جمع (به اضافه) است. راه ورودی دره، عریض بوده و با نزدیک شدن به انتهای دره، راه باریک می‌شود و عبور هم با سختی بیشتری همراه است. این تنگه، حفره‌های طبیعی زیادی دارد و بازدید از تنگه چاهکوه، گردشگران را محو زیبایی خود می‌کند.

دره تندیس‌ها

دره تندیس‌ها یکی دیگر از پدیده‌های طبیعت است که با فرسایش سنگ‌ها به‌وجود آمده و این دره، هنر طبیعت زیبای قشم است که زیبایی طبیعت را در معرض دید گردشگران قرار می‌دهد. صخره‌های این دره، به‌خاطر عوامل طبیعی همچون باد و باران، مورد فرسایش قرار گرفته و اشکال زیبایی را به‌وجود آورده است.

در سال‌های بسیار قبل، این منطقه در زیر دریا قرار داشته، و اکنون صدف‌های دریایی زیادی را در اشکال و اندازه‌های مختلفی می‌توان در آنجا دید که زیبایی و جذابیت این دره را چند برابر کرده است‌. قشم شگفتی‌های بسیاری از طبیعت را در خود جای داده است و با هنر دست طبیعت، تندیس‌های منحصر به فردی را در این دره به‌وجود آورده است. این تندیس‌ها با تمام زیبایی، گویی رازهای سر به مهر زیادی دارند.

قلعه پرتغالی‌ها

گردشگرانی که به تاریخ و گذشته‌ی ایران علاقه‌مند هستند، قلعه پرتغالی‌ها یک پیشنهاد جذاب، برای بازدید از جاهای دیدنی قشم است. با اقامت در هتل هانی قشم می‌توان به این قلعه دسترسی راحتی داشت. این قلعه توسط آلبرکرک در سده 15 میلادی در بنایی به مساحت تقریبی 2000 مترمربع، در شمال جزیره قشم و در جهت پشتیبانی از جزیره‌های لارک و هرمز ساخته شد.

امروزه درون قلعه، به موزه‌ای برای نگهداری از توپ‌های مربوط به آن زمان، تبدیل شده است. طی حفاری‌هایی که در سال 1387 در اطراف قلعه انجام شد؛ تونلی مخفی که به شهر قشم متصل بود، کشف گردید.

غار نمکدان

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم، غار نمکدان است. قندیل‌های زیبا و خارق‌العاده این غار، گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند که مورد تحسین همگان قرار گرفته است. در بدو ورود، لایه‌های نمکی مشاهده می‌شود که منظره‌ای شگفت‌انگیز را به‌وجود آورده است.

این غار در ۹۰ کیلومتری مرکز قشم قرار دارد و برای تماشای آن، باید قسمتی از راه را پیاده‌روی کرد. البته کفش مناسب پیاده‌روی و آب باید همراه داشت.

سد گوران

از دیگر جاذبه‌های دیدنی قشم، می‌توان سد گوران را نام برد، که در روستای گوران در ۸۰ کیلومتری جزیره قشم واقع شده است. روستای گوران در قدیم به گبران معروف بوده و در قدیم الایام زرتشتیان در این روستا سکونت داشتند. در روستای گوران، زندگی و آداب و رسوم مردم محلی را می‌توان از نزدیک مشاهده کرد.

مردمان بومی در این منطقه در حال کار با چوب و تنه درختان هستند که لنج‌ها و کشتی‌های مسافربری را می‌سازند. سد گوران قدمت قدیمی داشته و ساخت پی آن مربوط به دوره هخامنشیان است و تاج آن در زمان ساسانیان ساخته شد و بالاخره در زمان پهلوی، ساخت سد گوران به اتمام رسید.

بام قشم

بام قشم از جاهای دیدنی قشم بوده که در ۲۵ کیلومتری جزیره و در بالاترین قسمت ژئوپارک قرار گرفته است. با ایستادن بر روی بام قشم، دیدنی‌ها و زیبایی‌های قشم را مانند جنگل حرا، تندیس‌ها و… را می‌توان مشاهده کرد. برای دسترسی به این منطقه، باید مسیر زیادی را پیمود اما آرامش و لذت این منطقه به سختی راه می‌اَرزد.

کاسه سلخ

در جنوبی‌ترین قسمت جزیره قشم، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی قشم قرار دارد. مکانی عاری از هر پوشش گیاهی که به آن منطقه، کاسه سلخ می‌گویند که در روستای سلخ قرار دارد. منطقه سلخ به‌خاطر منجمد شدن گدازه‌های جوشیده از زمین تشکیل شده و به‌همین دلیل هیچ گونه پوشش گیاهی، در این منطقه وجود ندارد. کاسه سلخ مکانی بکر برای گرفتن عکس‌هایی زیبا است.

1

پارک کروکودیل‌ها

از پرمهیج‌ترین جاهای دیدنی قشم می‌توان پارک کروکودیل‌ها را نام برد. این پارک در سال ۱۳۸۹ به‌جهت پرورش و نگهداری کروکودیل‌ها احداث شد و اکنون یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های دیدنی قشم به‌شمار می‌رود. برای دسترسی به این پارک، باید از مرکز قشم به سمت بزرگراه قشم به درگهان رفت. البته تابلو بزرگ پارک کروکودیل‌ها در معرض دید می‌باشد.

بندر لافت

بندر لافت یکی از بندرهای مهم جزیره قشم است. این بندر در ۲۲ کیلومتری شمال غربی جزیره قشم قرار دارد. خانه‌های روستایی بندر لافت با اهالی مهربان و مهمان‌نواز و همین‌طور نخلستان‌ها، لنج‌ها و قایق‌ها از زیبایی‌های این بندر است که بازدید از آن خالی از لطف نیست‌.

درگهان

درگهان از مهم‌ترین شهرهای دیدنی این جزیره به‌شمار می‌رود. این منطقه با بازارهای بسیار زیاد و متنوع، مکان بسیار مناسبی برای خرید است. اجناس خارجی در این بازار به‌فروش می‌رسد که قیمتی ارزان و تنوعی بالا دارند به‌همین دلیل درگهان از مهمترین جاهای دیدنی قشم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.