کد مطلب: ۲۷۹۹۷۲

حمید دیهیم، اقتصاددان پاسخ می‌دهد:

تغییرات کابینه دولت چه تاثیراتی دارد؟

تغییرات کابینه دولت چه تاثیراتی دارد؟

حمید دیهیم، رئیس انجمن اقتصاددانان ایران درباره تغییر مردان اقتصادی دولت می‌گوید: موضوع این است که ما نه در هیئت دولت و نه در مجلس اقتصاددان نداریم. این یکی از مشکلات بزرگ کشور است. باید در راستای تغییرات کابینه از اقتصاددانان استفاده شود.

اگرچه زمزمه‌ها بر سر تغییر مردان اقتصادی دولت چند وقتی است که شنیده می‌شود، اما این روزها این زمزمه‌ها شدت بیشتری به خود گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی به علت بحران نوسانات ارزی در چند ماهه اخیر بیش از سایر نهادهای اقتصادی در سیب انتقادات بوده است. اما سوال این است که تغییر در تیم اقتصاد دولت باید چگونه باشد و حضور اقتصاددانان در بدنه دولت تا چه اندازه می‌تواند به حل مشکلات کمک کند؟ حمید دیهیم، اقتصاددان و رئیس انجمن اقتصاددانان ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز ، به این سوالات پاسخ می‌دهد.

اکنون صحبت‌هایی مبنی بر تغییر در بدنه اقتصادی کابینه دولت دوازدهم خصوصا رئیس کل بانک مرکزی وجود دارد. به نظر شما تغییر در کابینه اقتصادی دولت از جمله بانک مرکزی چه تاثیر مثبتی می‌تواند داشته باشد؟

یکی از کارهایی که حتما باید انجام شود، تغییر بدنه اقتصادی کابینه دولت است. نمی‌دانم چرا این تغییر صورت نمی‌گیرد. قطعا آمدن افراد جدید به کابینه، اندیشه‌های جدید را نیز با خود می‌آورد. البته این واقعیت را باید در نظر گرفت که در این شرایط بحرانی، رئیس بانک مرکزی شدن، وزیر اقتصاد شدن و رئیس سازمان برنامه و بودجه شدن بسیار کار سختی است و هر کسی نیز در این شرایط اقتصادی پذیرای این پست‌ها نخواهد بود.

اما نهایتا باید این تغییرات صورت بگیرد و چند نفری از تیم اقتصادی دولت تغییر پیدا کنند. درست است که اکنون کشور ما درگیر مشکلات سیاسی زیادی است، اما به نظرم مشکل اصلی کشور ما اقتصادی است. قطعا ورود اقتصاددان‌ها می‌تواند در این شرایط موثر باشد.

برخی به نبود هماهنگی در تیم اقتصادی دولت انتقاد می‌کنند. به نظر شما آیا نباید اگر تغییری در این شرایط رخ بدهد، در راستای هماهنگ‌ کردن تیم اقتصادی دولت باشد؟

موضوع این است که ما نه در هیئت دولت و نه در مجلس اقتصاددان نداریم. این یکی از مشکلات بزرگ کشور است. باید در راستای تغییرات کابینه از اقتصاددانان استفاده شود. اینگونه نیست که چون ما خودمان اقتصاددان هستیم، این حرفا را می‌زنیم. اکثر کشورها سعی می‌کنند از وزرا اقتصاددان در کابینه خود استفاده کنند. اما در کشور ما اقتصاددان‌ها را کنار گذاشته‌اند و به توصیه‌های آنان توجهی نمی‌کنند.

در همین راستا، اگر فرضا دولت اقتصاددانی مانند دکتر طیب‌نیا را به کابینه اضافه کند، چقدر می‌تواند مثبت باشد؟

با تغییر یک نفر نمی‌توان کار مهمی انجام داد. باید جو اقتصادی در دولت ایجاد شود و از چند اقتصاددان در این زمینه استفاده کنند. علت نیز این است که بسیاری از افراد مهندس هستند و اقتصاد نخوانده‌اند. این افراد معمولا آرزوهایی دست نیافتنی در زمینه مسائل اقتصادی دارند که اغلب نیز عملی نخواهد شد. بنابراین باید شیوه تفکر دولت اقتصادی‌تر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.