کد مطلب: ۲۸۲۹۳۰

تجارت‌نیوز روایت می‌کند:

ماجرای رانت ۵۰ میلیارد تومانی در بازار میلگرد

ماجرای رانت 50 میلیارد تومانی در بازار میلگرد

به گفته رضا شهرستانی، امروز سبد میلگرد یک شرکت اصفهانی در حالی به نرخ هر کیلو 2445 تومان در بورس کالا عرضه شده که هر کیلو از این محصول در بازار حداقل 4400 تومان است. با توجه به عرضه 25 هزار تنی این محصول حدود 50 میلیارد تومان رانت در این بخش برآورد می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد می‌گوید که عرضه عجیب و غریب میلگرد یک شرکت اصفهانی آن هم به قیمت هر کیلو 2 هزار و 229 تومان تنها رانت 50 میلیارد تومانی را به همراه دارد و در نهایت منجربه فرار سرمایه‌گذاران این حوزه می‌شود.

رضا شهرستانی درباره پیامد عرضه عجیب میلگرد یک شرکت اصفهانی در بورس کالا به تجارت‌نیوز گفت: امروز شاهد یک عرضه عجیب میلگرد در بورس کالا بودیم. این اقدام دستگاه‌های دولتی می‌تواند جولان دلالی در بازار آزاد را افزایش دهد و منجربه نااطمینانی‌ها شود. این تصمیم اخیر دولت در زمینه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا زیان تولیدکنندگان را به همراه دارد.

رضا شهرستانی در ادامه توضیح داد: یک شرکت امروز (چهارشنبه 10 مرداد) در حالی به نرخ هر کیلو 2 هزار 229 تومان میلگرد در بورس کالا عرضه کرد که بهای هر کیلو از این محصول در بازار آزاد به 4 هزار و 400 تومان می‌رسد. این اقدام دولت جهت کمک به مصرف‌کنندگان نهایی بوده در حالی که امروز این میزان محصول را دلالان معاملاتی خریداری کرده‌اند و کالای مورد نظر نیز به دست مصرف‌کننده نهایی نرسیده است.

او افزود: با توجه به عرضه 25 هزار تنی میلگرد به‌نظر می‌رسد حدود 50 میلیارد تومان رانت در جیب دلالان و سوداگران کشور ایجاد شود. در تمام دنیا برای فروش یک کالای مصرفی در نهایت عرضه و تقاضا قیمت کالاها را تعیین می‌کند. البته در کنار این قاعده نیز عواملی همچون صادرات، واردات و هزینه حمل و نقل نیز در نظر گرفته می‌شود و به عبارت دیگر این عوامل نیز بر شرایط تولید و قیمت تمام شده تاثیر مستقیم دارد.

شهرستانی با اشاره به قیمت تمام شده محصولات فولادی در بازار داخلی اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده خواهیم دریافت که قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی در مقایسه با بازار داخل تفاوت چشمگیر دارد. در حقیقت نرخ فعلی محصولات فولادی در بازار داخلی کشورمان حدود 50 درصد نسبت به سایر کشورها گران‌تر است. باید اشاره کرد همان‌طور که طلا در بازارهای جهانی قیمت مشخصی دارد دیگر صنایعی همچون فولاد، آلومینیوم، میلگرد و مس هم در دنیا قیمت ثابتی را دارند اما با شرایطی که در اقتصاد بسته ما حکم فرماست عوامل مختلفی قیمت این نوع کالاها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

این فعال بازار ادامه داد: حالا دولت در این شرایط چوب حراج را به محصولات فولادی (میلگرد) زده و قیمت این محصول را با نرخ ارز قبل از تحریم‌ها یعنی چهار هزار و 200 تومان مورد محاسبه قرار داده؛ این در حالی است که این نوع قیمت‌گذاری‌های دستوری در نهایت منجر به ورشکستگی تولیدکنندگان خواهد شد و به ازای آن نیز روز به روز پدیده دلالی تقویت می‌شود؛ چرا که در بورس کالا هیچ نظارت 100 در صدی برای اینکه کالاها به دست مشتری و مصرف‌کنندگان نهایی برسد، وجود ندارد.

شهرستانی درباره تاثیر نرخ‌گذاری دستوری دولت بر قیمت تمام شده کالاهای مصرفی افزود: این نرخ‌گذاری دستوری در نهایت منجر به افزایش و چند وجهی شدن قیمت‌ها می‌شود. دولت باید یک بار در بخش اقتصاد به جای برخورد دستوری بازار را رها کند و اجازه دهد کالاها براساس عرضه و تقاضا مشخص شود؛ چرا که اعمال محدودیت در اقتصاد از یک سو تولیدکننده را به قهقرا می‌رساند و از سوی دیگر واسطه را یک شبه به اوج می‌کشاند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ما نفهمیدیم فولاد که همه چیز اون داخلی هست و تولید مون هم 10 میلیون تن بالاتر از نیاز داخلی هست، چه ربطی به دلار داره…
    چطوره اصلا واحد پولی کشور رو همون دلار در نظر بگیریم که دیگه اصلا رانت نداشته باشیم. چون در اون صورت درآمد مردم هم به دلار خواهد بود و افزایش یا کاهش قیمت دلار تاثیری در قدرت خریدشان نخواهد داشت

  • ناشناس

    با سلام
    بنده يك خونه دارم براي خودم ميسازم زمانيكه اقدام به اخذ پروانه ساختماني كردم ميلگرد كيلو 2200 تومان بود و الان كه شروع كردم به 5000 تومان رسيده و جالبه قيمت اهن از طلا و دلار در حال افزايش هست و كسي هم جوابگوي اين نيست كه چرا اينقدر اهن كه توليد داخلي هست داره افزايش قيمت پيدا ميكنه.

  • ناشناس

    دولت نالایق