کد مطلب: ۴۵۳۱۶۷

وزیر اقتصاد خطاب به سرمایه‌گذاران اقتصادی

اگر ۳ روزه مجوز نگرفتید، شکایت کنید

اگر ۳ روزه مجوز نگرفتید، شکایت کنید

وزیر اقتصاد گفت: متقاضیان دریافت مجوز کسب و کار می‌توانند شکایت‌های خود را از طریق شماره تلفن ۱۸۶۶ اعلام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دومین جلسه رسمی اتاق بازرگانی تهران با هدف راه‎‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار برگزار شد. در این جلسه فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت میهمان اتاق بازرگانی تهران بودند. سال‌هاست که کاهش بروکراسی‌های اداری و راه اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار به عنوان یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی مطرح می‌شد؛ چرا که در این سال‌ها فعالان اقتصادی برای راه‌اندازی کسب و کارشان علاوه بر اتلاف وقت و کاغذبازی در تله فسادهای ناشی از بروکراسی‌های اداری نیز به دام می‌افتادند. حالا با راه‌اندازی این پنجره واحد قرار است میزان مراجعات برای راه‌اندازی کسب و کار کاهش یابد.

سرمایه‌گذاری از نان شب مهمتر است

در همین حال وزیر امور اقتصادی و دارایی از تجار و صنعتگران درخواست کرد که فعالان اقتصادی زمان‌بر بودن صدور مجوزها را به سامانه ۱۸۶۶ گزارش دهند.

فرهاد دژپسند در جلسه راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار گفت: صدور مجوزهای مرتبط با کسب و کار نباید بیش از سه روز به طول بیانجامد، در حالی که در بسیاری از کشورها شرایط را برای صدور مجوزهای کسب و کار به نحوی فراهم کرده اند که مجوزها، در کمتر از نیم روز صادر شود، اما در ایران این پروسه به ۷۵ روز می‌رسد که با راه اندازی این پنجره واحد انتظار داریم بتوانیم زمان را به شدت کاهش دهیم.

او اظهار کرد: با راه اندازی پنجره واحد فیزیکی صدور مجوز کسب و کار، مدت زمان ۷۵ روزه به ۳ روز کاهش یافته است و اگر بیش از سه روز پروسه به طول انجامید، فعالان اقتصادی می‌توانند اعتراض کرده و شکایت نمایند؛ در این میان وزارت امور اقتصادی و دارایی شکایت را پیگیری می‌کند.

به گفته دژپسند، متقاضیان دریافت مجوز کسب و کار می‌توانند شکایت‌های خود را از طریق شماره تلفن ۱۸۶۶ اعلام کنند، ضمن اینکه شرایط باید به گونه‌ای پیش رود که بتوان کار را به شکل بهتری اداره کرد. رهبر انقلاب در چندین سال شعار تولید را برای نام گذاری سال‌ها در نظر گرفته‌اند که بر اساس آن، باید زمینه‌ای را فراهم کرد که اگر فردی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند با کمترین دغدغه‌ها مواجه باشد؛ این در حالی است که در کشورمان که با انواع تحریم‌ها مواجه است خودمان باید موانع تولید را از بین ببریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: امروز سرمایه‌گذاری از نان شب برای ما مهم‌تر است و اگر می‌خواهیم سهم خود را از اقتصاد جهان بیشتر کنیم باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاری با سهولت انجام شود. در این میان، سرمایه‌گذار نباید هیچ دغدغه‌ای داشته باشد و باید بداند که مسیر آنقدر روان است که می‌تواند سرمایه خارجی جذب کند.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد کسب و کار گفت: بوروکراسی حاکم بر اقتصاد کشور باید کم شود. امروز کشور با مسائل گوناگون از جمله تحریم‌ها روبرو است و امکان فروش نفت را نداریم و لذا شاید همه این تهدیدها فرصتی است برای اقتصاد کشور تا بر توانایی‌های خود بیشتر متمرکز شویم.

مسعود خوانساری برداشتن موانع را عاملی بر رشد اقتصاد کشور دانست و افزود: باید شاخص کسب و کار و شاخص رقابت‌پذیری مدنظر باشد و در این زمینه اتاق‌های بازرگانی کارهای خوبی انجام داده‌اند. در شرایطی که ورود کالا تا ۱۵ روز معاف از جریمه است اما ترخیص کالا از گمرکات که ۲ تا ۶ ماه به طول می‌انجامید. علت آن موانع و دستگاه‌های مختلف است که باعث کندی کار می‌شود، این در حالی است که در دنیا ترخیص کالا از گمرکات معمولا کمتر از ۲۴ ساعت طول می‌کشد.

کَند شدن صدور پروانه ساختمانی

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهارکرد: در بحث ساخت و ساز اگر قبلا یک پروانه ساختمانی در مدت زمان ۲ یا ۳ ماه صادر می شد امروز حداقل ۶ ماه طول می‌کشد و اضافه شدن دستگاهی به نام نظام مهندسی یکی از عوامل کندشدن کار است.

او افزود: در خصوص مواد غذایی، مواد آشامیدنی و بهداشتی اختلاف بین دو سازمان استاندارد و وزارت بهداشت موجب می‌شود که واردات کالاهای این بخش مدت‌ها طول بکشد تا ترخیص شود و از این مثال‌ها بسیار زیاد است که متاسفانه مراحل کسب و کار را کند و دچار اخلال کرده است و امیدواریم با قدم‌های وزارت اقتصاد در این زمینه بقیه موانع هم از سر برداشته شود تا نام و نشانی از وزارت اقتصاد در این دوره به یادگار بماند و این کار استمرار یابد.

راه‌اندازی دادگاه‌های تجاری در پنجم استان

در عین حال رئیس اتاق بازرگانی ایران از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دادگاه‌های تجاری در پنجم استان خبر داد.

غلامحسین شافعی گفت: کمکی که در شرایط کنونی می‌تواند به اقتصاد ایران انجام گیرد، باز کردن مسیر برای بخش‌خصوصی است. متاسفانه صدور مجوز شروع کسب و کارها در برخی موارد بیش از یک سال به طول می‌انجامد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: کندی در مسیر صدور کسب و کارها و مجوزهای مربوط به آنها، حتی می‌تواند شفافیت و سلامت را هم تحت تأثیر قرار دهد؛ این در شرایطی است که راه اندازی پنجره واحد فیزیکی صدور مجوز کسب و کار می‌تواند شرایط را به نحو بهتری رقم بزند.

او تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران آماده ایجاد دادگاه‌های تجاری با همکاری قوه قضائیه است و از سال ۱۳۹۱ همزمان با تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اقدامات عملی برای اجرای این قانون انجام نشده بود که این امر، لطمات زیادی را به اقتصاد ایران وارد آورد.

به گفته شافعی، ایجاد پنجره واحد، گام نخست در این زمینه است؛ این در حالی است که از مدتی قبل مکاتبه با وزیر اقتصاد برای ایجاد دادگاه‌های تجاری آغاز شد و پیشنهاد ما این بود که در مرحله نخست در ۵ استان بزرگ این اقدام انجام شود؛ اما اکنون جمع‌بندی بر آن شده است که ابتدا این دادگاه‌ها در تهران راه‌اندازی و سپس در سایر استان‌ها راه‌اندازی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    ما چند ساله میخوایم کارخونه فولاد تو قم راه اندازی کنیم اصلا مجوز نمیدن حداقل صد کارگر مشغول به کار خواهند شد و صدها نفر دیگه غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد ولی هر جا میریم کسی حمایت نمیکنه مجوز نمیدن نمیدونیم چیکار کنیم واقعا خسته و نا امید شدیم

  • ناشناس

    این شماره چه جوری گرفته میشه؟؟ همینطوری میزنم کار نمیکنه؟؟؟کمک کنین لطفا