خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۹۵۵۳

۳۰ درصد ظرفيت پروازهای داخلی خالی است

30 درصد ظرفيت پروازهای داخلی خالی است

معاون هوانوردی و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايی کشوری از خالی بودن حداقل 30 درصد از ظرفيت پروازهای داخلی برای تعطيلات پيش رو خبر داد.

معاون هوانوردی و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايی کشوری از خالی بودن حداقل 30 درصد از ظرفيت پروازهای داخلی برای تعطيلات پيش رو خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرتضی دهقان گفت: اين سازمان با ايرلاين‌ها يا آژانس‌های عرضه کننده بليت‌های سيستمی به صورت چارتری برخورد انضباطی می‌کند.

وی گفت: سياست آزادسازی نرخ بليت سياستی است که در بسياری از کشورها رايج بوده و مزايای فراوانی دارد. ما جزو کشورهای آخری هستيم که به اين سمت رفته‌ايم و نرخ بليت شبکه حمل‌ونقل داخلی و خارجی را آزادسازی کرده‌ايم. معاون سازمان هواپيمايی کشوری درباره اينکه آيا با توجه به دولتی بودن بخش زيادی از اقتصاد کشور امکان ادامه اين روش وجود دارد، گفت: در ايران بايد آزادسازی نرخ‌ها را تمرين کنيم که از صنعت هوايی آغاز شد. مزايای آن اين است که باعث رشد صنعت هوايی شده و حق انتخاب را براي مشتری و مسافر ايجاد می‌کند.

وی افزود: زمانی که نرخ بليت هواپيما ثابت باشد، چه زمانی که تقاضای سفر وجود داشته باشد، مثلا در ساعات ابتدايی صبح يا اواخر شب که تقاضای مسافرت با هواپيما بالاست و چه زمانی که تقاضای سفر کمتر است مانند ساعات ميانی روز، مسافر بايد در هر دو حالت يک رقم را برای قيمت بليت پرداخت کند، ضمن اينکه پروازها براي مسافر از مطلوبيت کمتری برخوردار خواهد بود اما وقتی نرخ بليت هواپيما آزاد باشد در ساعات پرتقاضا قيمت بليت هواپيما بيشتر خواهد بود و در ساعات کم تقاضا نرخ بليت کاهش می‌يابد که اين به سود مصرف‌کنندگان نهايی خواهد بود.

نام‌برده يادآور شد: همين موضوع را می‌توان به روزهای پرتقاضای سفر هم تعميم داد؛ آيا پرداخت نرخ يکسان از سوی کسی که در ايام پيک سفر بليت هواپيما می‌خرد و کسی که در ساير ايام سال از هواپيما برای مسافرت استفاده می‌کند، استفاده عادلانه از خدمات هوايی است؟ بسياري از مردم در ايام غير پيک سال توانسته‌اند با نرخ‌های پايين با هواپيما مسافرت کنند که اين از مزايای آزادسازی بليت هواپيما است.

وي با اشاره به انتقاداتی که به آزادسازی نرخ بليت در شرايط تحريمی و کمبود ناوگان مطرح می‌شود، ادامه داد: در همين شرايط هم ناوگان موجود پوشش تقاضای سفر را به طور کامل انجام می‌دهد و حتی ظرفيت عرضه از صندلی‌های پر شده هواپيما در سفرهای داخلی بيشتر است. دهقان تاکيد کرد: در هيچ جای دنيا هيچ شرکت هواپيمايی، هواپيمای خالی را برای صرفا استفاده در ايام پيک روی زمين نگه نمی‌دارد و ما بايد بپذيريم که اگر به‌دنبال توسعه اقتصاد صنعت هوانوردی هستيم و اين اقتصاد، به سود مصرف‌کننده اين صنعت باشد بايد از مزايای آزادسازی قيمت بليت استفاده کنيم. اما مسافر هم بايد به تنوع در قيمت‌ها دسترسی داشته باشد ضمن اينکه قيمت بليت هواپيما تا جايي بالا می‌رود که مصرف کننده قدرت خريد داشته باشد. اگر يک شرکت هواپيمايی بليت را با نرخ خيلي بالا عرضه کند، مصرف‌کننده ديگر امکان خريد ندارد و زيان پرواز هواپيما با صندلی‌های خالی بيشتر از ارزان‌فروشی بليت براي شرکت‌های هواپيمايی است. شرکت‌های هواپيمايی از منظر اقتصاد صنعت هوانوردی و مارکتينگ بايد بليت‌ها را با حاشيه نرخ سود مطمئن به فروش برسانند تا امکان فروش حداکثری صندلی‌ها در هر پرواز وجود داشته باشد.

وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر به عنوان مثال تقاضای سفر رفت به کيش بالا باشد، تقاضاي پروازهای برگشت در همان ايام کاهش می‌يابد به‌خصوص که ما در اين روزها شاهد افزايش تقاضاي سفر ساکنان کيش به ديگر شهرها هستيم چون قيمت بليت از کيش به تهران و ديگر شهرها کاهش يافته است و اين از مزايای آزادسازی است.

معاون هوانوردی و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوری درباره نظارت و کنترل سازمان هواپيمايی کشوری بر قيمت‌ها اظهار داشت: سازمان در حال کنترل بازار خريد و فروش بليت هواپيما است. اگر شرکت‌های هواپيمايی در مقابل تعهداتی که برای فروش هر بليت دارند، کوتاهی کنند، از سوی سازمان با برخورد انضباطی مواجه می‌شوند. وی در خصوص ممنوعيت فروش بليت چارتری از ابتدای بهمن يادآور شد: بر اساس تاکيد وزير راه و شهرسازی، فروش بليت پروازهای سيستمي و برنامه‌ای به صورت چارتری ممنوع است و اين جزو برنامه‎های اصلی سازمان هواپيمايی به شمار می‌رود. اين ممنوعيت را به همه شرکت‌های هواپيمايی ابلاغ کرده‌ايم و هيچ شرکتی حق ندارد بليت‌های برنامه‌ای را به صورت چارتر عرضه کند.

دهقان درباره استثنا شدن اعمال اين ممنوعيت در خصوص مقاصد گردشگری گفت: به جز مقاصدی مانند قشم و کيش که صرفا پروازهای گردشگری به اين مناطق انجام می‌شود و ذاتا فروش بليت در اين مقاصد ماهيت چارتری دارد، در ساير مقاصد فروش چارتری ممنوع است، ولی فروش بليت چارتری به صورت پکيج سفر شامل اقامت، ترانسفر، تغذيه و مانند اين در مقاصد مذکور مانع‌ ندارد. شرکت‌ها بايد به مقاصد گردشگری بليت را در قالب تور به فروش برسانند.

منبع: اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.