خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۱۷۵۳

جعفری دولت آبادی:

۳۰۰ ملک از موسسه فرشتگان توقیف شد/ بررسی علت تفاوت در آمار خودروهای وارداتی

300 ملک از موسسه فرشتگان توقیف شد/ بررسی علت تفاوت در آمار خودروهای وارداتی

دادستان عمومی و انقلاب تهران از توقیف 300 ملک شامل املاک تجاری، اداری، ویلا و باغ مربوط به موسسه فرشتگان (کاسپین) خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، عباس جعفری دولت آبادی در گفتگوی هفتگی خود با رادیو تهران گفت: حدود 300 ملک از موسسه فرشتگان توقیف شده که شامل املاک اداری، تجاری، مسکونی، ویلا و باغ شناسایی است، چهار متهم این پرونده در بازداشت هستند و به خاطر شناسایی اموال این موسسه هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

وی با اشاره به چگونگی تشکیل این موسسه گفت: تاکنون تکلیف سپرده‌های یک میلیون نفر از سپرده‌گذاران مشخص شده و منتظر شناسایی اموال هستیم تا تکلیف حدود 630 هزار نفر باقیمانده از سپرده‌گذاران مشخص شود.

جعفری دولت آبادی گفت: برخی سوال می‌کنند که چرا دادسرا برای این موسسه کیفرخواست صادر نمی‌کند که باید بگویم بیشتر به خاطر شناسایی اموال این موسسه است. ما اصرار داریم وقتی پرونده به دادگاه می‌رود، اموال موسسه شناسایی شده باشد تا دوباره به دادسرا مراجعه نشود و الان منتظر شناسایی اموال هستیم.

وی از مزایده اموال منقول و غیرمنقول کشف شده سخن گفت و افزود: پس از کشف این 300 فقره، همکاران دادسرا و هیات تسویه این موسسه اعلام کردند که اموال دیگری از این موسسه وجود دارد که اکنون مشغول شناسایی آن هستند.

دادستان تهران گفت: اسفند سال 94 مجوزی از بانک مرکزی به نام موسسه کاسپین صادر شد که شامل تعاونی‌های الزهرای مشهد، بدر توس، پیوند مشهد، حسنات اصفهان، کشاورزان مازندران، دامداران و کشاورزان کرمانشاه و امید گرگان بود. این هشت تعاونی با هم ادغام شدند و موسسه فردوسی را تشکیل دادند که با موسسه فرشتگان ادغام شدند و به نام موسسه آرمان فعالیت کردند و سرانجام به نام کاسپین فعالیت خود را ادامه دادند.

وی افزود: در واقع موسسه کاسپین، هشت تعاونی بودند که بانک مرکزی آنان را با هم ادغام کرد، آن زمان این گلایه مطرح بود که چگونه ممکن است این موسسات غیرمجاز با هم ادغام شوند و یک موسسه مجاز تشکیل شود.

دادستان تهران اضافه کرد: پس از به وجود آمدن بحران در موسسات مالی، دولت یک خط اعتباری به ما داد و از حدود هفت هزار میلیارد تا 10 هزار میلیارد تومان به این موسسه پرداخت کردیم و تا یک میلیارد تومان به اعضا پرداخت شده است.

گزارش تک‌خوانی جشنواره فیلم فجر به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شد

جعفری دولت آبادی درباره مساله تک‌خوانی در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: بنای ما در مرحله اول پیشگیرانه است ولی اگر گزارشی ارسال شود اقدام می کنیم. به عنوان نمونه اولین گزارشی که از سوی یکی از دستگاه ها درباره همخوانی در جشنواره فیلم فجر برای ما ارسال شد، آن را به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع دادیم و باید منتظر باشیم. چون توجیه های قانع کننده ای از وزارت ارشاد نشنیدیم.

وی افزود: انتظار این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مشکل را حل کند. دوستان در ابتدا تکذیب کردند و گفتند صحت ندارد. بعدا دستگاهی که شکایت کرده بود، فیلم مراسم را فرستاد که یک خانمی تک خوانی می‌کرد. ما آن گزارش و اعلان شکایت را به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال کردیم حالا باید ارشاد توضیح دهد که چرا اجازه دادند چنین اتفاقی رخ دهد.

جعفری دولت آبادی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم کام مردم را که شیرین شده، با چنین خبرهایی تلخ کنیم ولی انتظار این است که وزارت ارشاد پیشقدم باشد و خودش مدیریت کند که ما مجبور به مداخله و مقابله در امور فرهنگی نشویم مگر در مواردی که اعلام شود و در این زمینه نیز شکایتی شده که ما به دادسرا ارسال کنیم و منتظریم توضیحات ارشاد را بشنویم.

وی افزود: سعی می‌کنیم تا پایان سال در این زمینه تصمیم گیری کنیم. چون این مساله روشن است. فیلم مراسم پیوست پرونده است و گزارش آن نیز آمده که این برنامه اجرا شده و ارشاد باید در این زمینه توضیح دهد.

پولشویی در سینما را تایید می‌کنیم

دادستان تهران درباره پول های مشکوک در سینما گفت: من نمی خواستم در این زمینه نام کسی را به میان بیاورم ولی مهمترین مصداق در این زمینه همان کسی است که شما اسم بردید (آقای امامی) که در این زمینه وام کلانی گرفته شد و در این مسیر خرج شد. همان سریال خانگی معروفی که تولید شد ولی منحصر به این مورد نیست.

وی افزود: در پرونده‌های دیگر نیز این رد پا دیده می شود. چون فرهنگ و هنر سینما بستر خوبی برای توجیه خرج کردن چنین پول هایی است است.
در پرونده های بزرگ اقتصادی ردپایی از این مساله را می بینیم و مهمترین مصداق عملی آن همان است که گفتید و به مطبوعات کشیده شد. ما تایید می کنیم که افرادی به عنوان تهیه کننده در حوزه سینما وجوهی را خرج می کنند و ما از دستگاه های ذیربط گزارش خواستیم تا بیشتر این موضوع را واکاوی کنند.

جعفری دولت آبادی اضافه کرد: پرونده هایی در دادسرای فرهنگ و رسانه داریم ولی چون هنوز اتهاماتشان به کیفرخواست منجر نشده و به دادگاه نرفته از آوردن اسم معذور هستم ولی قبول داریم که عده ای در حوزه سینما پولشویی می‌کنند. چندین پرونده در دادسرا مفتوح است که منتظر گزارش تکمیلی هستیم ولی چون با آبروی افراد ارتباط دارد، باید مستند باشد.

علت تفاوت در آمار خودروهای وارداتی در دست بررسی است

دولت آبادی از پرونده واردات خودروهای خارجی به عنوان یکی از پرونده‌های مهم مفاسد اقتصادی یاد کرد که در شعبه ویژه دادسرا تشکیل شده و درباره آمار متفاوت خودروهای این پرونده گفت: در روزهای اول اعلام شد که شش هزار خودرو به صورت غیرقانونی ترخیص شده که رقم‌های ما تا 11 هزار دستگاه افزایش یافت.

وی افزود: گزارش‌هایی که پلیس فتا و وزارت صمت و سایر دستگاه ها داده بودند از 6 هزار تا 11 هزار در نوسان است که به دنبال علت این تفاوت هستیم. البته بخشی از این تفاوت مربوط به بازه‌های زمانی این پرونده است. مثلا پلیس فتا بازه زمانی گسترده‌تری را بررسی کرده و سایر تحقیقات مربوط به بازه زمانی محدودتری است.

دادستان تهران اضافه کرد: بخشی از این پرونده در بندرعباس است که پنج بازداشتی داشته و پرونده اصلی 23 بازداشتی دارد که در مجموع 28 نفر هستند. 10 نفر در پرونده ضمیمه به عنوان پرونده مفتاح رهنورد خودرو بازداشت شدند که این پرونده به میثم رضایی معروف است.

وی افزود: در این پرونده معروف واردات خودروهای خارجی 33 نفر متهم هستند که چهار مقام دولتی در پرونده اصلی و یک مقام دولتی در پرونده بندرعباس بازداشت هستند.

جعفری دولت آبادی گفت: تعداد بازداشتی‌های ما نشان می‌دهد که این پرونده بسیار مهم است، البته یکی از متهمان به نام فرشته تنگستانی که از متهمان مهم پرونده بود، قبل از تشکیل پرونده از کشور خارج شد.

پرونده هایی برای شرکت های توزیع گوشت تشکیل شده است

جعفری دولت آبادی گفت: دادستانی در کنار دولت برای مقابله با گرانفروشی است و در این زمینه ما از سه راهبرد اصلی حمایت، نظارت و مقابله دفاع می کنیم. ما از تصمیم های مناسب دستگاه های دولتی برای تامین کالا، قیمت گذاری، توزیع و نظارت حمایت می کنیم.

وی در زمینه نظارت گفت: تیم های مشترک از سوی دادستانی با همکاری تعزیرات، وزارت صمت، پلیس و جهاد کشاورزی که در مجموع 10 گروه را شامل می‌شود به صورت روزانه صبح و بعد از ظهر از تمام مراکز بزرگ بازدید می‌کنند و این موضوع تاکنون بازتاب خوبی داشته است. در واقع این نظارت‌ها یک کمک جدی به سیستم تعزیرات و دستگاه‌های دولتی است تا تصمیم‌هایی که گرفته شده به خوبی اجرا شود.

دادستان تهران افزود: مقابله در مواردی صورت می‌گیرد که احساس می شود جرمی مانند احتکار، قاچاق دام زنده یا توزیع خارج از شبکه یا گرانفروشی های سازمان یافته و کلان رخ داده باشد که پرونده قضایی تشکیل می‌شود و در روزهای اخیر شاهد چند مورد از جمله کشف هفت تن گوشت بودیم و تیم‌های ما در تمام نقاط شهر تهران با همکاری دستگاه ها حضور دارند.

وی افزود: در این سه راهبرد تقسیم‌بندی کردیم و به متخلفان هشدار دادیم که اگر گوشت‌ها در مسیر خارج از آنچه که دولت تعیین کرده، توزیع شود، حتما برخورد می‌شود ولی مشکلاتی در حوزه توزیع وجود دارد، در هفته قبل گفتیم نظارت بیشتری در توزیع صورت گیرد. مثلا توزیع متناسب با جمعیت های مناطق باشد.

جعفری دولت آبادی درباره تشکیل پرونده با موضوع قاچاق دام زنده گفت: این مساله بیشتر در مناطق مرزی رخ می دهد و در تهران پرونده ای با این موضوع تشکیل نشده ولی درباره شرکت های توزیع کننده گوشت گزارش‌هایی رسیده که این گزارش ها را به مراجع پلیس و سایر دستگاه‌ها ارسال کردیم که ممکن است برخی از شرکت‌ها رانت‌هایی داشته باشد مثلا یکی از شرکت‌های توزیع کننده که کالا وارد کرده بود، مغازه ای باز کرده و خودش به توزیع گوشت پرداخت که تیم مشترک آن را کشف کرده و مانع شد و گفتند که باید در مراکز اصلی توزیع شود.

مسئولان، قدردان مردم باشند

جعفری دولت آبادی توضیحاتی درباره جزییات عفو و تخفیف مجازات‌ها داد که هفته گذشته به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و با اشاره به راهپیمایی پرشکوه 22 بهمن در سراسر کشور از حضور چشمگیر مردم در این مراسم تشکر کرد و گفت: مسئولان در همه سطوح باید قدر این مردم را در که در همه حالات برای حفظ انقلاب به صحنه می آیند یک نعمت بزرگ بدانند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.