کد مطلب: ۶۲۲۵۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۴ هفته تا رسیدن به قله شیوع اومیکرون / فوتی‌های کرونایی سه رقمی است؟

۴ هفته تا رسیدن به قله شیوع اومیکرون / فوتی‌های کرونایی سه رقمی است؟

شیوع اومیکرون در ایران در حالی است که هنوز حدود ۶ میلیون نفر واکسینه نشده‌‌اند و حدود ۶ میلیون نفر نیز تنها یک دز واکسن را تزریق کرده‌اند. سوری، متخصص اپیدمیولوژی می‌گوید: «زمان زیادی برای کنترل اومیکرون نداریم. شاید حدود ۴ تا ۶ هفته دیگر به قله پیک ششم کرونا برسیم.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیوع اومیکرون در کشور و حدود ۲۲ هزار بیمار جدید مبتلا به کرونا تنها در ۲۴ ساعت! روند ابتلا به کرونا در روزهای اخیر صعودی بود و متخصصان برای شدت گرفتن این وضعیت بارها هشدار داده‌اند.

اومیکرون، سویه دیگر ویروس کرونا با سرعت زیاد در کشور در حال انتشار است. ایران در حالی وارد موج ششم کرونا شد که هنوز حدود شش میلیون نفر واکسینه نشده‌‌اند و حدود شش میلیون نفر نیز تنها یک دز واکسن را تزریق کرده‌اند.

روز گذشته بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، حدود ۲۲ هزار بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که بیش از هزار نفر از آنها بستری شدند. همچنین تعداد فوتی‌های کرونا به ۴۴ نفر رسید در حالی که روز شنبه (۹بهمن ماه) تعداد فوتی‌های کرونا ۲۰ نفر بود.

فوتی‌های کرونایی سه رقمی شدند؟

حمید سوری، متخصص اپیدمیولوژی درباره شیوع اومیکرون به تجارت‌نیوز می‌گوید: «سرعت انتشار اومیکرون بسیار بالاست. در مدت زمان کوتاهی به قله پیک ششم کرونا می‌رسیم. باید به سرعت اقدامات لازم را انجام دهیم که شدت این روند صعودی را کند کنیم. این اقدامات باید زودبازده باشد.»

او با اشاره به تعداد فوتی‌های کرونا در روز گذشته، ادامه می‌دهد: اگر فوتی‌های تائید نشده و تست‌های منفی کاذب را هم در نظر بگیریم، برآورد من این است که مرگ‌ومیر کرونایی ما باید تاکنون سه رقمی شده باشد. زمانی که مرگ‌ومیر سه رقمی باشد یعنی یک جهش بسیار نگران‌کننده در چند روز داشته‌ایم. شاید حدود چهار تا شش هفته دیگر به قله پیک ششم کرونا برسیم. پس زمان زیادی نداریم. این زمان به رفتار ما بستگی دارد و ممکن است زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد.»

اعمال مقررات سختگیرانه برای کنترل کرونا

در شرایط فعلی و شیوع اومیکرون اما همچنان بسیاری از افراد قصد واکسیناسیون کرونا را ندارند. سوری با اشاره به آنها ادامه می‌گوید: «ما در واکسیناسیون کرونا تا حدی پیش رفتیم اما هنوز حدود ۸۰ درصد جامعه دز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند. بنابراین نمی‌توان روی وضعیت واکسیناسیون فعلی حساب کرد. مگر اینکه شناسایی درستی در این زمینه انجام شود و پوشش واکسیناسیون را بالا برد. به طور مثال به خانه‌ها برویم و واکسیناسیون را برای افراد انجام دهیم یا مقررات سختگیرانه‌ای اعمال شود که مردم مجبور به واکسیناسیون شوند.»

این متخصص اپیدمیولوژی ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر زمان ماندگاری سویه اومیکرون برعکس واریانت‌های قبلی روی اشیا بالاست. ویروس اومیکرون تا هشت روز هم می‌تواند روی پوست بماند. بنابراین شستن مرتب دست‌ها بسیار اهمیت دارد. باید در سطح کشور نمادی از اینکه جامعه درگیر پیک ششم کروناست دیده شود اما در سطح شهر و خیابان‌ها که می‌بینیم انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. اهمیت موضوع هنوز برای مردم تبیین نشده. سیاست‌هایی هم که اعمال می‌شود سیاست‌های نرمی است. باید به جای توصیه در شرایطی که زمان کمی داریم از ابزارهای دیگری استفاده کنیم.»

او می‌گوید: «ابتدا باید به سرعت کانون‌های شیوع اومیکرون را شناسایی کنیم و با اعمال مقررات سختگیرانه طغیان این پیک را کنترل کنیم.»

رنگبندی کرونایی شهرها گمراه‌کننده است

بر اساس رنگبندی کرونایی جدیدی که نرم‌افزار ماسک نشان می‌دهد ۱۵ شهر در وضعیت قرمز، ۶۱ شهر نارنجی، ۲۷۴ شهر زرد و ۹۸ شهر کشور در وضعیت آبی کرونایی هستند. اما سوری می‌گوید رنگبندی کرونایی ما را در کنترل کرونا گمراه می‌کند.

او توضیح می‌دهد: «رنگبندی کرونایی غلط است و متاسفانه ما هنوز اصرار به استفاده از آن داریم. رنگبندی کرونایی شهرها نمی‌تواند سطح خطر را برای ما مشخص کند بلکه ما را گمراه می‌کند. زیرا فقط بر اساس میزان بستری بیماران است. به ویژه برای اومیکرون که میزان کشندگی آن کمتر است اصلا نمی‌تواند به ما در تعیین سطح خطر در جامعه کمک کند. سطح خطر را باید در شهرهای مختلف درست اندازه‌گیری کنیم. بر اساس تعیین سطح خطر اقدامات مداخله‌ای درست را اعمال کنیم. ما برای این موضوع پیشنهادهای لازم را به وزارت بهداشت داده‌ایم.»

نظارت روی مراقبت‌های بهداشتی در مدارس

سوری ادامه می‌دهد: «اقدامات کنترلی کرونا در سطح کشور نباید در حد بله یا خیر باشد. به این معنا که همه مدارس را تعطیل کنیم یا خیر. با شناسایی سطح خطر می‌توان برای تعطیلی ادارات، مدارس، اصناف و… تصمیم‌گیری کرد. نمی‌توان برای سراسر کشور یک نسخه واحد تجویز کرد چون توزیع خطر در همه شهرها یکسان نیست.»

اما در شرایط فعلی مدارس می‌تواند کانون شیوع اومیکرون شود؟ او در این مورد می‌گوید: « بازگشایی مدارس قرار بود با شرایطی انجام شود. باید دید نظارتی روی اصول مراقبتی انجام می‌شود یا خیر. اگر اینها رعایت شود نباید نگران نباشیم. باید نظام مراقبت داشته باشیم و در این مورد گزارش‌دهی صورت بگیرد. صرفا اینگونه نباشد که بگوییم نظارت روی اجرای مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مرتضی خان

    عامل گسترش پیک ششم کرونا خود دولت است که با باز گشایی مدارس این بلا را سر مردم در آورد.

  • ناشناس

    فقط سکوت سکوت جان مردم مهم باش نه رنگ بندی حداقل یک کار مفید بکنید خسته شدیم

  • ناشناس

    باز هم که دارید واکسن واکسن میکنید! ویروس ایدز که بیشتر بلای جان معتادان و بدکاران است چگونه بود، مدام تغییر چهره میداد و بنابراین هیچ واکسنی نمیتوانست آنتی بادی اش را در بدن تولید کند و لذا واکسن ندارد، این ویروس هم تقریبا مشابه ویروس ایدز است و واکسنها نمیتوانند بدن را موفق به از بین بردنش کنند چون مدام تغییر چهره میدهد، تفاوت کرونا با ایدز اینه که ایدز تنها از راه خون و مقاربت منتقل میشه ولی کرونا از راه تنفس بیشتر منتقل میشه ولی هر دو نوع ویروس کرونا و ایدز قابلیت هزار چهره ای شدن و فرار از آنتی بادی و اثرات واکسن را دارند، پس این دو بیماری در واقع کیفر انسانها و بلای آسمانی هستند نه یک بیماری قدیمی، پس عقلتان را به کار بیندازید و هی واکسن واکسن نکنید که فایده ای ندارد

  • ناشناس

    مگه چین تواسمون کرونا روساخت پرت کرد زمین؟دنیا کیفر خفاش خوری اونا را پس بده؟