کد مطلب: ۱۵۰۳۷۶

اینترنت اشیاء پلی به سوی کسب‌وکارهای نوپا

اینترنت اشیاء پلی به سوی کسب‌وکارهای نوپا

ظهور کامل اینترنت اشیا نیازمند برطرف کردن چالش‌های متعددی است که از جمله آن می‌توان به چالش‌های فنی، رگولاتوری یا مقرراتی و چالش‌های مربوط به صنایع و بازار اشاره کرد.

مرجان محمدی- اینترنت اشیاء، مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است، فناوری مدرنی که بسیاری از غول‌های بزرگ آی تی در حال سرمایه‌گذاری بر روی آن هستند. فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه‌ مورد نظر یک شناسه‌ یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌‌ مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.

فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء نیازی به تعامل انسان با انسان یا انسان با رایانه نخواهد داشت و داده‌ها به صورت اتوماتیک و بر اساس تنظیمات انجام شده و در زمان‌های مشخص (معمولاً به‌صورت دائم و لحظه‌ای) ارسال می‌شوند. ظهور پدیده‌ اینترنت اشیاء یکی از هزاران نتیجه‌ گسترش اینترنت و البته توسعه‌ فناوری‌های بیسیم (Wireless Technologies) و سامانه‌های میکرو-الکترومکانیکی (Micro-electromechanical Systems) است.

بد نیست بدانید فعالیت در حوزه‌ی فناوری اینترنت اشیاء از اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز شد، اما اصطلاح اینترنت اشیاء را کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ ارائه کرد. حال با گسترش فناوری و ظهور بازارهای مختلف کسب‌وکار به نظر می‌رسد تا چند سال دیگر اینترنت اشیاء دیگر واژه ناآشنایی برای کاربران نباشد.

سرمایه‌گذاری‌های کلان غول‌های بزرگ فناوری و پیاده‌سازی نقشه راه برای اینترنت اشیاء در سراسر جهان بیانگر توسعه و گسترش این فناوری است.

بر اساس پیش‌بینی موسسه‌ گارتنر، در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود هشت میلیارد و چهارصد میلیون وسیله به اینترنت متصل شدند، عددی که نسبت به سال ۲۰۱۶، حدود ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین موسسه‌ی گارتنر پیش‌بینی می‌کند که Internet of Things که به صورت مخفف IoT هم نامیده می‌شود، در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۰ میلیارد وسیله را پوشش دهد. این در حالی است که بر اساس تحلیل‌ها برخی بر این باور هستند که تعداد وسایل متصل به یکدیگر در سال ۲۰۲۰، حدود پنجاه میلیارد دستگاه خواهد بود.

اگر چه کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، موبایل‌ها و ساعت‌های هوشمند، در سالهای نخست سهم قابل توجهی از وسایل حاضر در فضای IoT را به خود اختصاص می‌دهند، اما به تدریج انبوهی وسایل جدید به مجموعه ابزارهای قبلی اضافه خواهد شد.

به نظر می‌رسد اینترنت اشیا کم‌کم در حال رخنه در دنیای واقعی است، فناوری که می‌تواند ایفاگر نقش‌های مهمی در کسب‌وکارهای نوین باشد. از این رو اتحادیه جهانی مخابرات از کشورهای مختلف خواسته است تا با گام نهادن در این مسیر به یک چشم‌انداز واقعی در این عرصه دست پیدا کنند.

این درحالی است که اتحادیه جهانی مخابرات، ایران را به عنوان کشوری پیشگام در این عرصه معرفی کرده است و فعالیت‌های انجام شده برای اینترنت اشیاء در ایران را بسیار فراتر از انتظار دانسته‌ است.

در حالی‌که این مفهوم و این فناوری در ابتدای راه خود قرار دارد و هر روز بیش از پیش تغییرات و تحولات جدیدی در آن رخ می‌دهد، کسب‌وکارهای متعددی بر محور این فناوری راه‌اندازی شده است، بسیاری از کارآفرینان و محققین خلاق ایرانی وارد این عرصه شده‌اند و توانسته‌اند فضای کسب‌وکار و اشتغال‌زایی در کشور را بهبود ببخشند.

در این خصوص وحید یزدانیان رئیس دانشکده پست و مخابرات از اعلام آمادگی و همکاری نمایندگان اتحادیه جهانی مخابرات، از پیاده‌سازی نقشه راه اینترنت اشیا در ایران، خبر داد و گفت: این تصمیم در بازخورد برگزاری کارگاه بین‌المللی آموزشی اینترنت اشیاء در ایران، اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه در نخستین رویداد آموزشی حوزه اینترنت اشیاء، بازیگران مختلف این حوزه یعنی اپراتورها، ارائه‌دهندگان خدمات و بهره گیرندگان سرویس حضور داشتند، تصریح کرد: در این کارگاه آموزشی فرصتی فراهم شد تا فعالان این حوزه با تبادل و اشتراک‌گذاری اطلاعات، تعامل خوبی با هم داشته باشند. برای مثال در زمینه انجام پروژه اینترنت اشیا در حوزه خودرو، نمایندگانی از این حوزه با اپراتورها وارد مذاکره شدند و در آینده نتایج آن مشخص می‌شود.

یزدانیان تقویت ارتباط داخلی با اتحادیه جهانی مخابرات را از جمله دستاوردهای برگزاری این رویداد عنوان کرد و اظهار داشت: نمایندگان اتحادیه جهانی مخابرات در این کارگاه توان علمی و اجرایی ایران و کشورهای شرکت‌کننده در حوزه اینترنت اشیا را از نزدیک مشاهده کردند و معتقدند که فعالیت‌ینترنت اشیا در ایران فراتر از حد انتظارات آن‌ها بوده است.

به نظر می‌رسد، ظهور کامل اینترنت اشیا نیازمند برطرف کردن چالش‌های متعددی است که از جمله آن می‌توان به چالش‌های فنی، رگولاتوری یا مقرراتی و چالش‌های مربوط به صنایع و بازار اشاره کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.