کد مطلب: ۱۵۶۴۸۱

چین در کجای معادله آمریکا &#۸۲۱۱; کره‌ شمالی است؟

چین در کجای معادله آمریکا – کره‌ شمالی است؟

در حالی که کمتر از یک ماه از اجرای تحریم‌های جدید سازمان ملل متحد علیه کره شمالی می‌گذرد، روز گذشته پیونگ‌یانگ از آزمایش موفقیت‌آمیز یک بمب هیدروژنی خبر داد. آیا تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور راهگشا خواهد بود؟

الهام میرمحمدی: روز گذشته کره شمالی اعلام کرد، یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده که برای قرار دادن در کلاهک موشک قاره‌پیما طراحی شده است. این در حالی است، که کمتر از یک ماه از اعمال آخرین تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور می‌گذرد. ایالات متحده آمریکا در تلاش است در اقدامی تازه، فشار بیشتری به رژیم کیم‌یونگ‌اون وارد کند. اما سوال اینجاست که آمریکا تا کجا پیش خواهد رفت؟

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا، که در حال تهیه پیش‌نویس تحریم‌های جدید علیه کره شمالی است اعلام کرد، همه کشورها باید روابط اقتصادی خود را با کره شمالی متوقف کنند.

مقامات ارشد دولت آمریکا در گفتگو با سی‌ان‌ان گفته‌اند، ممانعت از فروش نفت به کره شمالی از جمله تحریم‌های جدیدی است که برای این کشور در نظر گرفته خواهد شد.

در آخرین بسته تحریم سازمان ملل که ماه گذشته تایید شد، کاهش یک میلیارد دلاری درآمد حاصل از صادرات کره شمالی مد نظر قرار داده شد. بر اساس این تحریم‌ها چین موظف شد، واردات زغال‌سنگ، سنگ آهن و غذاهای دریایی را از کره شمالی متوقف کند.

لازم به ذکر است، در آن زمان کارشناسان هشدار دادند، این اقدامات به احتمال زیاد برای متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای کره شمالی کافی نخواهد بود.

نفت، صنایع نساجی و بانک‌های چینی از جمله مواردی است که در تحریم‌های جدید گنجانده خواهند شد:

نفت

بر اساس برآوردها، کشور چین حدود 90 درصد از تجارت خارجی کره شمالی را تشکیل می‌دهد. بنابراین چین ارتباطی حیاتی میان رژیم کیم‌یونگ‌اون و اقتصاد جهانی برقرار کرده است.

مهم‌ترین منبع درآمد پیونگ‌یانگ، صادرات کره شمالی به کشور چین است. در مقابل، این کشورِ منزوی کالاهایی را که برای ادامه حیات نیاز دارد از چین خریداری می‌کند. نفت مهم‌ترین بخش صادرات چین به کره را تشکیل می‌دهد.

تحلیل‌گران بر این باورند، حتی اگر چین مرزهای خود با کره شمالی را ببندد، باز هم نمی‌توان با قطعیت گفت که این کشور آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌کند.

به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، ممانعت از فروش و حمل‌ونقل نفت به کره شمالی از جمله مواردی است که آمریکا در تحریم‌های جدید خود علیه این کشور در نظر گرفته است. این اقدام جدید، به بخش‌های مختلف نظیر صنعت کشاورزی این کشور آسیب می‌رساند.

با این حال، امکان محاسبه دقیق حجم صادرات نفت چین به کره شمالی وجود ندارد. چرا که پکن از سال گذشته، گزارش‌ها در مورد فروش نفت به کره شمالی را در اطلاعات گمرکی خود ثبت نمی‌کند.

به گفته تحلیل‌گران، بدون داشتن این اطلاعات، امکان نظارت بر فروش نفت به این کشور به طور دقیق وجود ندارد.

به دلیل این عدم شفافیت‌ها همچنین، کارشناسانی که ادعای چین مبنی بر اجرای تحریم‌های جدید سازمان ملل را انکار می‌کنند، دچار تردید کرده است. اگر چه اخیرا یک روزنامه چینی ادعا کرده که پکن فروش نفت به کره شمالی را متوقف کرده است.

تحلیل‌گران بر این باورند، حتی اگر چین دیگر به کره شمالی نفت نفروشد و یا مرزهای خود با این کشور را ببندد، باز هم نمی‌توان با قطعیت گفت که کره شمالی دست از آزمایش‌های هسته‌ای خود بر می‌دارد.

صنعت نساجی

سازمان ملل متحد در آخرین بسته تحریمی خود، خرید محصولات تولیدی 3 صنعت از 5 صنعت مهم کره شمالی را برای چین ممنوع کرد. دو صنعت باقی‌مانده اما منسوجات و پوشاک هستند.

عملکرد صنعت نساجی کره شمالی کاملا واضح نیست. به گفته تحلیل‌گران و بر اساس اطلاعات تجاری منتشرشده، صادرات این دو بخش طی سال گذشته با افت مواجه بوده است.

با این حال رویترز به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد، در سال اخیر پکن با استفاده از برچسب «ساخت چین» برای پوشاک تولیدی کره شمالی، این کالاها را به دیگر کشورها صادر می‌کند.

به گفته کارشناسان، آگاهی از حجم تجارت پارچه و لباس کره شمالی، می‌تواند منجر به اقدامات بهتر و موثرتری از سوی آمریکا شود.

بانک‌های چینی

تردیدها در مورد عدم تمایل دو کشور چین و روسیه برای فشار به کره شمالی موجب شده که آمریکا سخت‌گیری‌های بیشتری را در مورد شرکت‌های این دو کشور در پیش بگیرد.

کارشناسان معتقدند، آمریکا باید اقدامات سخت‌گیرانه‌تری نظیر جریمه‌های سنگین برای بانک‌های چینی در نظر بگیرد.

دولت آمریکا در اقدامی تازه برخی از نهادهای چینی و روسی را به دلیل تجارت غیرقانونی با کره شمالی تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه ژوئن، حساب‌های یک بانک منطقه‌ای چین را که متهم به دور زدن تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی بود، مسدود کرد.

اما وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، باید اقدامات سخت‌گیرانه‌تری نظیر جریمه‌های سنگین برای بانک‌های چینی در نظر گرفته شود.

به گفته برخی تحلیل‌گران، بانک‌های چینی نقش مهمی در عملیات شبکه‌های غیرقانونی دارند و دولت ترامپ باید تحریم‌های بیشتری را علیه این موسسات مالی و بانک‌ها اعمال کند.

اما دیگر تحلیل‌گران بر این باورند که چین هرگز کره شمالی را تحت فشار اقتصادی شدید قرار نخواهد داد. چرا که از نظر رهبران چینی، رژیم کیم‌یونگ‌اون نقش یک محافظ استراتزیک را در منطقه شرق آسیا دارد که می‌تواند از نفوذ آمریکا در این منطقه جلوگیری کند.

به گفته برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی، افزایش فشار اقتصادی آمریکا به چین می‌تواند منجر به واکنش شدید این کشوردر برابر کسب‌وکارهای آمریکا در منطقه شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.