کد مطلب: ۱۷۸۱۴۶

سوئیچ خودروهای خارجی در دست کیست؟

سوئیچ خودروهای خارجی در دست کیست؟

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از مسئولان وزارت صمت نشان می‌دهد که پرونده ثبت سفارش در هیات دولت و در نوبت رسیدگی است و البته به گفته این مقام مسئول اصلا معلوم نیست که طی دو هفته در مورد آن بحث و تصمیم‌گیری شود.

«سایت ثبت سفارش واردات خودرو تا دو هفته آینده بازگشایی می‌شود» این جمله را رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس پس از گفت که نمایندگان مجلس بحث تحقیق و تفحص از واردات خودرو را مطرح کردند؛ و از افزایش نظارت‌ها بر وزارت صنعت، معدن و تجارت سخن گفتند. همچنین تاکید کردند که اگر این موضوع به‌زودی حل نشود نظارت‌ها شدیدتر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این در حالی است که پیگیری‌های تجارت‌نیوز از مسئولان وزارت صمت نشان می‌دهد که پرونده ثبت سفارش در هیات دولت و در نوبت رسیدگی است و البته به گفته همین مقام مسئول اصلا معلوم نیست که طی دو هفته در مورد آن بحث و تصمیم‌گیری شود. این مقام مسئول همچنین گفت مشخص نیست که هیات دولت به بازگشایی این سایت رای بدهند.

مسدود بودن سایت ثبت سفارش از تیر ماه تاکنون سبب شد تا مجلس چندین جلسه پیرامون این مساله با مسئولان دولتی برگزار کند. در هفته‌های اخیر با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت خودروهای خارجی مجلس رسما به این مقوله ورود کرده و کمیته‌ای برای حل این مشکل تشکیل داد.

واردکنندگان خودرو معتقدند خودروی تولید داخلی هیچ همپوشانی با خودروی وارداتی ندارد چون رنج متوسط این خودروها 40 تا 50 میلیون تومان است و حداقل خودروی وارداتی 120 میلیون تومان.

آن‌گونه که ولی ملکی رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خانه ملت گفته: «با حضور صالحی معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و واردکنندگان خودروهای لوکس نشستی برگزار شد که در آن وارد‌کنندگان از مسدود شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو گله‌مند بودند. معاون وزیر نیز اذعان کرد که بستن این سایت اشتباه بود و قول داد تا دو هفته آینده مشکل سایت و ثبت سفارش واردات خودرو برطرف شود.»

حمایت از تولید داخل به قیمت افزایش خودروهای خارجی

در اظهارنظرهای غیررسمی حمایت از تولید داخل و حتی افزایش قیمت تولیدات داخلی از دلایل مسدود شدن سایت ثبت سفارش فروش خودروهای داخلی عنوان‌شده بود. حال‌آنکه مشتری خودروهای خارجی افرادی هستند که حاضرند خودرو نداشته باشند اما سوار خودروی داخلی هم نشوند.

در این میان قیمت خودروهای داخلی هم بدون توجیه افزایش یافت که به گفته دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزایش قیمت خودروهای داخلی باهدف جبران زیان انباشته صورت گرفته است.

واردکنندگان خودرو معتقدند خودروی تولید داخلی هیچ همپوشانی با خودروی وارداتی ندارد چون رنج متوسط این خودروها 40 تا 50 میلیون تومان است و حداقل خودروی وارداتی 120 میلیون تومان.

طیف متنوعی از افزایش قیمت‌ها این روزها از سوی خودروسازان داخلی بر روی برخی خودروهای نیمه وارداتی‌شان اعمال‌شده و واردکنندگان خودرو نیز فروش خودرو را متوقف کرده‌اند.

لذا این خودروها به‌هیچ‌عنوان جای خودروهای تولید داخل را تنگ نکرده‌اند. درواقع کسی که خودروی ایرانی می‌خرد توانایی خرید خودرو خارجی ندارد مگر این‌که از این تکنیک‌هایی استفاده کنند که مردم را مجبور به خرید خودروی داخلی کنند.IMG15101793

در این شرایط بلاتکلیفی در ثبت‌سفارش واردات خودرو و زمزمه تغییرات تعرفه‌ای سبب شده تا سایت فروش بسیاری از واردکنندگان خودرو بسته‌شده و دیگر، خبری از شرایط فروش متنوع نباشد.

آن‌گونه که مهر نوشته طیف متنوعی از افزایش قیمت‌ها این روزها از سوی خودروسازان داخلی بر روی برخی خودروهای نیمه وارداتی‌شان اعمال‌شده و واردکنندگان خودرو نیز فروش خودرو را متوقف کرده‌اند.

بسیاری از واردکنندگان ازجمله نگین خودرو و رامک خودرو هم از وضعیت موجود راضی نیستند و بر این باورند که توقف ثبت سفارش، اقدامی حرفه‌ای نیست؛ چه واردکنندگان و چه مصرف‌کنندگان از محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار داشتند که در این رابطه، سنجیده‌تر عمل کند.

مخلص کلام اینکه واردکنندگان خودرو با استدلال وزارت صنعت مبنی بر وفور خودروی خارجی در کشور و لزوم کنترل ورود این کالا به کشور موافق نیستند. آن‌ها اعتقاددارند در هشت‌ماهه ابتدای امسال، ۵۲ هزار و ۶۱۴ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است

آن‌گونه که فرهاد احتشام زاد، گفته از این تعداد ۶۱۰۰ دستگاه سهم خودروسازان و مجوزهای خاص بوده است که ارزش واردات آن‌ها ۱۲۳ میلیون دلار بوده است.

درهرصورت افزایش قیمت خودروهای خارجی به مناقشه‌ای میان واردکنندگان و دولت تبدیل‌شده است که پای مجلس را برای وساطت به این جریان بازکرده. حالا باید منتظر ماند و دید که طبق خواسته مجلس در دو هفته آینده سایت ثبت سفارش بازگشایی می‌شود یا بهارستان نشینان وزیر صنعت را برای توضیح به مجلس فرامی‌خوانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.