کد مطلب: ۲۱۱۴۸۲

آیفون یا گوشی‌های اندرویدی؛ کدام بهتر است؟

آیفون یا گوشی‌های اندرویدی؛ کدام بهتر است؟

«اندروید بهتر است یا آیفون؟» این سوالی است که تقریبا هر روز با آن مواجه می‌شویم. هر دو سیستم‌عامل مزایا و معایب خود را دارند و به همین خاطر انتخاب یک برنده قطعی کاری غیرممکن است.

ماریه کریمی: «اندروید بهتر است یا آیفون؟» این سوالی است که تقریبا هر روز با آن مواجه می‌شویم. کاربران اندروید از اندروید دفاع می‌کنند و کاربران آیفون از اپل.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، با اینکه هر دو خصوصیات مشابه زیادی دارند، اما در عین حال تفاوت‌هایی هم میان آنها دیده می‌شود. هر دو سیستم‌عامل مزایا و معایب خود را دارند و به همین خاطر انتخاب یک برنده قطعی کاری غیرممکن است.

در این مطلب تلاش کرده‌ایم هر دو برند را از نظر کارایی بررسی و مقایسه کنیم.

لاگین کردن

حسگر شناسایی اثر انگشت آیفون کمک می‌کند تا به راحتی از باز کردن قفل صفحه خلاص شویم. برخی از گوشی‌های اندروید نیز چنین ویژگی‌ای دارند.

باقی گوشی‌های اندروید ابزار «قفل هوشمند» دارند که از شناسایی چهره یا موقعیت مکانی برای بازکردن قفل صفحه استفاده می‌کنند، اما این ویژگی از امنیت پایین‌تری برخوردار است.

تماس تلفنی

شماره‌های تماس برگزیده در گوشی‌های اندروید ، ترتیب بهتری دارند؛ چرا که مخاطبین را بر اساس تعداد تماس شما با آنها برایتان انتخاب و مرتب می‌کند، اما قابلیت فیس-تایم آیفون خصوصیتِ بی‌نظیر آن است.

چک کردن ساعت

هم آیفون و هم اندروید با فشار دادن دکمه قفل صفحه به شما زمان را نشان می‌دهند. اما اکثر گوشی‌های اندروید زمان را بهتر نشان می‌دهند. موتورولا، سامسونگ و اچ‌تی‌سی با برخورداری از صفحه هوشمند و حس‌گرهایشان به محض اینکه گوشی را از جیب یا کیفتان در‌می‌آورید به شما زمان را نشان می‌دهند.

گوشی‌های اندروید همچنین قابلیت کاهش نور فوق‌العاده‌ای برای حالت daydream (حالتی از محافظ صفحه، که وقتی گوشی‌تان در حال شارژ شدن است به صورت خودکار فعال شده و اخبار و اطلاعاتی را نمایش می‌دهد) دارد.

گرفتن فیلم و عکس

بعضی گوشی‌های اندروید دوربین‌های فوق‌العاده‌ای دارند، بعضی هم از بدترین دوربین‌ها برخوردارند. اما دوربین گوشی‌های آیفون همواره بی‌نظیر بوده‌اند.

با این حال مدیریت عکس‌ها با گوشی‌های اندروید بسیار بهتر و به صرفه‌تر است. Google photos فضای مجانی بی‌نهاتی برای ذخیره‌سازی عکس‌ها به شما می‌دهد.

تایپ کردن

اپل بالاخره نمایشِ حروف کوچک را در صفحه کلید آیفون -زمانی که از حروف بزرگ استفاده نمی‌کنید- فراهم کرد. اما کیبورد کنونی گوشی‌های اندروید همچنان از کیبوردهای اپل بهتر است، که شامل قابلیت‌ swipe gestures و از همه مهم‌تر قرار دادن علامت‌های نگارشی در همان صفحه کلید است.

در روش swipe typing تنها با کشیدن انگشتان خود بر روی کلیدها به تایپ کردن می‌پردازید.

استفاده از اپلیکیشن‌ها

اپل و گوگل هر دو اپ‌استورهای (app store) فوق‌العاده‌ای دارند. اما اپ‌استور‌ اندروید در سازماندهی اپلیکیشن‌ها بسیار بهتر و برتر است؛ چرا که به شما این اجازه را می‌دهد تا مهم‌ترین موارد را روی صفحات اصلی (home screens) بگذارید یا آنها که کاربرد کمتری برایتان دارند را در app drawer قرار دهید.

به‌علاوه، ویجت‌های (widget) اندروید در مقایسه با ویجت‌های اپل کاربردی‌ترند.

دریافت و مدیریت نوتیفیکیشن‌ها

حالت فعال نوتیفیکیشن‌ها در آیفون به شما این امکان را می‌دهد تا بدون باز کردن یک اپلیکیشن به نوتیفیکیشن یا پیام دریافتی‌تان پاسخ دهید. این خصوصیتی است که یک گوشی اندروید فاقد آن است.

اما گوشی‌های اندروید به شما امکان اولویت‌بندی نوتیفیکیشن‌ها را می‌دهد، و آنها که اولویت دارند را به صورت خودکار به بالای لیست نوتیفیکیشن‌ها می‌فرستد و پیام‌های کم‌اهمیت را به پایین لیست منتقل می‌کند.

ضمنا پاک کردن نوتیفیکیشن‌ها در اندروید بسیار راحت‌تر است و با یک حرکت انگشت (swipe) انجام می‌شود.

گوش دادن به موسیقی و پادکست

گوشی‌های اندروید در گوگل‌پلی یک اپلیکیشن فوق‌العاده برای پخش موزیک دارند، که در آن لیستی بی‌نظیر از موزیک‌های مجانی -به واسطه تبلیغ- به افراد پیشنهاد داده می‌شود.

اپل هم اپل موزیک خودش را دارد، که هیچ گزینه رایگانی ندارد اما به شدت با دانلودهای شما از iTunes هماهنگ و سازگار است.

چک کردن ایمیل

فرقی نمی‌کند شما از چه سرویس ایمیلی استفاده می‌کنید؛ اندروید از Gmail به عنوان اپلیکیشن اصلی و پیش‌فرض برای ایمیل‌ها استفاده می‌کند. اما به هر حال طراحی گوشی‌های اندروید به گونه‌ای است که شما امکان مرور کردن سایر فولدرها یا تغییر اکانت دادن از هر صفحه‌ای را با کشیدن انگشت از چپ به راست، می‌دهد.

برعکس اپلیکیشن اصلی اپل به صورت خودکار تنظیمات متغیر شما را شناسایی می‌کند، اما برای این کار باید روی گزینه‌های زیادی کلیک کنید.

مسیریابی کردن

گوگل‌مپ (Google Map) بهترین اپلیکیشن موبایلی است که تاکنون طراحی شده. این برنامه هم روی گوشی‌های آیفون و هم اندروید موجود است، اما فقط در گوشی‌های اندروید است که به صورت ساده قابل اجراست.

این یعنی در گوشی‌های آیفون Siri نمی‌توانید از گوگل‌مپ استفاده کنید. گرچه اپل در این زمینه در حال پیشرفت است اما همچنان از لحاظ اپلیکیشن‌های نقشه در سطح پایین‌تری است.

پیدا کردن و مدیریت شماره‌های تماس

دسترسی به شماره‌های تماس در گوشی‌های اندروید بسیار راحت‌تر است، و عکس‌های افراد در سایز بزرگ برای یافتن کسی که به دنبالش هستید را آسان‌تر می‌کند.

آیفون به صورت خودکار به فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی وصل می‌شود تا عکس پروفایل مخاطبان لیست تماس شما را جمع‌آوری و پر کند. بسیاری از گوشی‌های اندروید برای انجام این کار به اپلیکیشن‌های مختلف و جداگانه‌ای نیاز دارند.

جستجو

جستجو کار اصلی و تخصص گوگل است، اما Spotlight جستجوگر گوشی‌های اپل به نسبت گوگل، موارد بیشتری را جستجو می‌کند.

از جمله: ایمیل، پادکست‌ها، یادداشت‌ها، تقویم رویداد‌ها، مطالب متنی و صوتی. با این حال، جستجوی proactive در Siri محدود است و تنها به شماره‌های تماس، اپلیکیشن‌ها، محدوده‌های اطراف و اخبار دسترسی پیدا می‌کند.

Google Now اما مانند کسی که ذهن شما را می‌خواند به طرز عجیبی پیش از آنکه حتی فکرش را هم بکنید به جستجوی مواردی مثل رزرو کردن پرواز، نتایج مسابقات، راه‌های عبور و مرور و اخبار می‌گردد.

حالت لرزش یا ویبره

برای این کار در آیفون امکان تغییرات دستی هم گذاشته شده، در اندروید اما باید وارد گوشی شوید، دکمه Volume را فشار دهید، و روی گزینه زنگ کلیک کنید تا آن را روی حالت لرزش بگذارید.

با این حال برخی اپلیکیشن‌های اندروید هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا در برخی شرایط و مواقعی مثل زمانی که به محل کارتان می‌رسید به صورت خودکار گوشی‌تان روی حالت لرزش تنظیم شود.

صحبت کردن با گوشی

دستیار صوتی اندروید هر چه که می‌گویید را هم‌زمان تایپ می‌کند، و به صورت Offline کار می‌کند. اما Siri که شخصیتی جذاب و سرگرم‌کننده دارد و زبان معمول و محاوره‌ای شما را می‌فهمد، کمی بهتر از اندروید عمل می‌کند.

ارسال پیام

مسنجر پیش‌فرض گوشی‌های اندروید بسیار خوب و عالی قابل استفاده است. اما iMessage در آیفون به شما امکان ارسال پیام‌های مجانی و پیام‌های صوتی به سایر کاربران اپل را -حتی از لپ‌تاپ‌های مک- می‌دهد.

Google Hangouts نیز به شما امکان ادغام پیام متنی و پیام‌های خودش را در یک اپلیکیشن می‌دهد و اگر اکانت Google Voice داشته باشید، آنها را از کامپیوترتان ارسال می‌کند. اما این مورد همچنان جای بهبود بیشتری دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.