کد مطلب: ۲۱۲۱۹۶

چشم‌انداز بورس در سال ۹۷

چشم‌انداز بورس در سال 97

با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از متغیرهای تاثیرگذار بر بورس تهران، انتظار می‌رود سال آتی عملکرد این بازار رضایت‌بخش باشد. به طوری‌که در سال جدید، افزایش قیمت‌ها نه با شتاب موجود در سال 96، اما با روند آرام‌تری ادامه می‌یابد.

بازار سرمایه در سال 96 به دلیل افزایش نرخ محصولات پایه، افزایش نرخ دلار و همچنین تقاضای ایجاد شده از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، روند مناسبی را از خود به جا گذاشت. به‌گونه‌ای که قیمت سهم و سود شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت که به نسبت این افزایش سود، قیمت سهام آنها نیز از افزایش برخوردار شد.

همچنین، وضعیت رشد اقتصادی عمده کشورهای خریدار محصولات ما، مانند چین و کشورهای جنوب شرق آسیا، کماکان مطلوب بوده و به نظر می‌رسد همچنان ادامه‌دار باشد.

با این حال نمی‌توان با دقت و اطمینان کامل اعلام کرد که بازار سرمایه در تمامی سال جاری روند افزایشی را طی کرده است. اما طی روندی در پی افزایش قیمت محصولات پایه و ارز، می‌توان با استناد به افزایش سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های شش‌ماهه ناشران بورسی و تعدیل‌های مناسب آنها، روند بازار سرمایه در سال 96 را مثبت ارزیابی کرد.

به نظر می‌رسد صنعت بانکداری به زمان بیشتری برای دستیابی به شرایط ایده‌آل سودآوری نیاز دارد. در این میان، بانک‌هایی که دستورالعمل بانک مرکزی را سرلوحه خود قرار دادند از شرایط بهتری برخوردارند.

در این میان، با توجه به نوسانات نرخ ارز به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر عملکرد شرکت‌های بورسی، سال آینده صنایع صادرات‌محور از روند مناسب‌تری برخوردار خواهند بود.

در واقع با افزایش نرخ ارز، درآمد ریالی شرکت‌هایی که بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی خود را صادر می‌کنند و همچنین هزینه ریالی شرکت‌هایی که بخش عمده‌ای از نهاده‌ها و کالاهای واسطه‌ای خود را از خارج وارد می‌کنند، در سال آینده افزایش می‌یابد.

از این‌رو، دست‌کم در کوتاه‌مدت افزایش نرخ ارز سودآوری ریالی شرکت‌های صادراتی را افزایش و سود شرکت‌های واردکننده مواد اولیه را کاهش می‌دهد.

تجارت نیوز

از سوی دیگر، شرکت‌های خدمات‌محور یا شرکت‌هایی که نهاده‌های خود را از داخل تامین و محصولات خود را نیز در بازارهای داخلی عرضه می‌کنند، با اثرات منفی ناشی از افزایش نرخ ارز مواجه خواهند شد.

علاوه بر این، با توجه به تاثیرگذاری معنادار قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی و به طور مشخص، محصولات پتروشیمی و همچنین قیمت جهانی فلزات اساسی بر دیگر صنایع بورسی، باید عنوان کرد که با افزایش قیمت جهانی نفت، درآمد ارزی شرکت‌های صادرکننده فرآورده‌های نفتی، افزایش خواهد یافت که این مساله چشم‌انداز افزایش درآمد و سود در افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها را به طور روشن ترسیم می‌کند.

با توجه به متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه به نظر می‌رسد که اقتصاد جهانی در سال آینده یا به رشد بازار سرمایه ایران یاری رسانده، یا دست‌کم تاثیر منفی بر آن نداشته باشد.

همچنین با افزایش قیمت جهانی پتروشیمی و فلزات اساسی، درآمد ارزی شرکت‌های صادرکننده محصولات پتروشیمی و محصولات معدنی و کانی‌های فلزی افزایش می‌یابد.

و اما در خصوص صنعت واسطه‌گریِ مالی و بانکداری، با توجه به مشکلات بانک‌ها در اجرای دستورالعمل بانک مرکزی با توقف نمادهای بانکی مواجه بودیم، که در نهایت در سال 96 با برگزاری مجامع و بازگشایی نمادهای معاملاتی آنها در بازار سرمایه، تعدادی از بانک‌ها با حرکت آهسته به سمت سودآوری، در حال کاهش زیان و یا پوشش آن هستند.

به نظر می‌رسد صنعت بانکداری به زمان بیشتری برای دستیابی به شرایط ایده‌آل سودآوری نیاز دارد. در این میان، بانک‌هایی که دستورالعمل بانک مرکزی را سرلوحه خود قرار دادند از شرایط بهتری برخوردارند.

بر این اساس، با توجه به متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه به نظر می‌رسد که اقتصاد جهانی در سال آینده یا به رشد بازار سرمایه ایران یاری رسانده، یا دست‌کم تاثیر منفی بر آن نداشته باشد.

لذا در مجموع می‌توان بیان کرد با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از متغیرهای تاثیرگذار بر بورس تهران، انتظار می‌رود سال آتی عملکرد این بازار رضایت‌بخش باشد. به طوری‌که در سال جدید، افزایش قیمت‌ها نه با شتاب موجود در سال 96، اما با روند آرام‌تری ادامه می‌یابد. و حتی با فرض تثبیت شرایط سال 97، بازار سرمایه از روند بهتری برخوردار خواهد شد. به تبع آن، سود و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در مقایسه با سال 96 نیز افزایش خواهد یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.