کد مطلب: ۲۱۶۳۷۶

زنان ایرانی دنیای تکنولوژی را تکان می‌دهند!

زنان ایرانی دنیای تکنولوژی را تکان می‌دهند!

به بهانه روز جهانی زن و همچنین سومین سالگرد تاسیس سازمان PWIT که با هدف حمایت از زنان ایرانی در زمینه تکنولوژی راه‌اندازی شده است، نشریه فوربس به معرفی و بررسی زنان عضو این انجمن پرداخته که با استفاده از استعدادها، مهارت‌ها و قدرت خود در دنیای کسب‌وکار به ایفای نقش پرداخته‌اند.

الهام میرمحمدی: طی 5 دهه گذشته، ایرانی‌ها به دلایل مختلف به غرب مهاجرت کرده‌اند. بیشتر این خانواده‌ها در ایالات متحده آمریکا و کانادا زندگی می‌کنند و اغلب افرادی تحصیل‌کرده و کارآفرین‌اند. بسیاری از این افراد با چالش‌های متفاوتی نظیر موانع فرهنگی، زبانی و گاهی تبعیض مواجه‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنها تسلیم نشدند و روحیه و پشتکار ایرانی آنها را یاری کرد تا ادامه دهند و رشد کنند. حالا فرزندان نسل اول مهاجران بزرگ شده‌اند و این چالش‌ها همچنان پابرجاست. برخی از آنها در دوران کودکی به آمریکا آمده‌اند و برخی دیگر در این کشور متولد شده‌اند.

زنان ایرانی-آمریکایی نیز در این میان دیده می‌شوند که با هدف رشد دست از تلاش بر نداشته‌اند. آنها نیروهای مهمی به خصوص در حوزه تکنولوژی و استارت‌آپ‌ها به شمار می‌روند.

سازمانی غیرانتفاعی به نام PWIT با هدف تقویت زنان در زمینه تکنولوژی در سال 2014 تاسیس شد.

به مناسبت روز جهانی زن و همچنین سومین سالگرد تاسیس این سازمان، نشریه فوربس مطلبی را به معرفی این زنان اختصاص داده است؛ زنانی که از استعدادها، قدرت و مهارت‌های خود در جهت مثبت استفاده کردند تا در دنیای کسب‌وکار به ایفای نقش بپردازند.

زنان ایرانی هم همچون بسیاری از زنان دیگر با مشکلاتی همچون دستمزدهای پایین در مقایسه با مردان، دست نیافتن به پست‌های مدیریتی و ایجاد تعادل در زندگی شغلی و خانوادگی مواجه‌اند. اما فشارهای فرهنگی و تفاوت بیش از حد آنها با پدر و مادرهایشان، این چالش‌ها را برای زنان ایرانی دوچندان می‌کند.

به گفته سپیده نصیری، بنیانگذار و مدیر اجرایی این سازمان، مشارکت زنان در حوزه تکنولوژی هنوز بسیار اندک است و ما باید درصدد ایجاد تغییر باشیم.

او در مورد چگونگی تاسیس PWIT می‌گوید، با یکی از دوستانم تصمیم گرفتیم تا راه‌حلی برای این موضوع بیابیم و به توانمندسازی زنان ایرانی‌تباری که در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کنند، بپردازیم.

نصیری در سازمان غیرانتفاعی PWIT

در ابتدا آنها میزبان یک جمع کاملا غیررسمی بودند و با هدف ارزیابی میزان علاقمندی زنان ایرانی در زمینه تکنولوژی، آنها را گرد هم آوردند.

در نخستین جلسه تنها 7 زن حضور داشتند. جلسه دوم اما تعداد آنها به 40 نفر رسید و در جلسات بعدی تعداد شرکت‌کنندگان رشدی تصاعدی داشت.

امروز ماموریت این سازمان کمک به زن‌ها برای یافتن شغل، گسترش شبکه ارتباطی و پیدا کردن سرمایه‌گذار برای شرکت‌هایشان است.

در حالی که تنها 3 سال از تاسیس این سازمان می‌گذرد، اعضای این انجمن به 3 هزار نفر رسیده‌اند و امروز 6 شعبه در شهرهای مختلف دارند. این سازمان در نظر دارد، تا پایان سال 2018 تعداد شعبه‌ها را به 16 برساند.

با تکیه بر این حرکت، اخیرا کنفرانسی موفق در سانی‌ویل کالیفرنیا (Sunntvale) در دهم فوریه 2018 برگزار شد.

این رویداد بسیار موفقیت‌آمیز بود و قرار است، کنفرانس‌های دیگری در تگزاس، سان‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس، لندن و بوستون در راه است. اعضای این سازمان بسیار فعالند و گسترش فعالیت‌ها از مهم‌ترین اولویت‌های آنها به شمار می‌رود.

ماموریت این سازمان امروز، ارتقای زنان در حوزه تکنولوژی است. آنها می‌خواهند به زن‌ها برای یافتن شغل، گسترش شبکه ارتباطی و پیدا کردن سرمایه‌گذار برای شرکت‌هایشان کمک کنند.

اگرچه هدف اصلی آنها معرفی زنان در این حوزه است، اما درِ سازمان به روی همه از جمله مردان، زنان، ایرانی‌ها و غیرایرانی‌ها باز است.

آنها در حقیقت به دنبال یافتن راه‌هایی برای حمایت از نسل‌های آینده از طریق توسعه کارآفرینی در زمینه علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات هستند.

همه اعضای این سازمان داستان‌هایی متفاوت و در عین حال مشابه دارند. هر کدام از این زن‌ها مدیریت شرکتی را به عهده دارند و در کمال شجاعت آماده رویارویی با مشکلات پیش رویشان هستند.

پریناز فیروزی یکی از این اعضاست. وی سرمایه‌دار در موسسه مالی بین‌االمللی (IFC) است. این موسسه یکی از اعضای گروه بانک جهانی است.

خانم فیروزی در بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی در سراسر جهان به خصوص در بازارهای نوظهور سرمایه‌گذاری کرده است.

هزاران زن ایرانی در این سازمان عضو هستند که برای از بین بردن موانع در زمینه علم، تکنولوژی و استارت‌آپ‌ها تلاش می‌کنند.

لیلا پیرحاجی موسس و مدیرعامل در شرکت ریوایومِد (ReviveMed) است. وی دکترای مهندسی زیست‌شناسی از موسسه فناوری ماساچوست دارد.

دکتر شیرین مجرد، دانشمند علم داده از McGraw Education است و به افرادی که به این علم علاقمندند، تدریس می‌کند.

مهتاب قمصری، توسعه‌دهنده و بنیانگذار شرکت VRSUS است. این شرکت در حقیقت، استودیویی خلاق برای ضبط موسیقی زنده و تجربه کنسرت در واقعیت مجازی است.

می سمالی (May Samali)، سرمایه‌گذار، وکیل و سخنران است و علاقمند سرمایه‌گذاری در ایده‌هایی است که می‌تواند جهان را تغییر دهد.

همچنین، هزاران زن ایرانی دیگر در این سازمان عضو هستند که برای از بین بردن موانع در حوزه علم، تکنولوژی و استارت‌آپ‌ها تلاش می‌کنند. در میان آنها کارآفرین، مخترع، بنیانگذار، مدیران اجرایی، سرمایه‌گذار و مدیر دیده می‌شود.

آنها به ایرانی بودن و زن بودن خودشان افتخار می‌کنند و از حضور خود برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای دیگران نهایت بهره را می‌برند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.