کد مطلب: ۲۲۶۴۳۵

دو کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهند:

قیمت دلار در سال ۹۷ چه تغییری می‌کند؟

قیمت دلار در سال 97 چه تغییری می‌کند؟

دو کارشناس اقتصادی عوامل غیراقتصادی و سیاسی مانند تصمیم ترامپ در مورد خروج از برجام و موضع‌گیری اتحادیه اروپا را بر بازار ارز کشور بسیار تاثیرگذار می‌دانند و پیش‌بینی خود را درباره نرخ ارز در سال 97 عنوان می‌کنند.

میلاد مرادی: رقص پی‌در‌پی قیمت‌ها در میدان فردوسی در سال 96، نشان از وجود التهاب در بازار ارز داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ارز در سال 96، یکی از پرالتهاب‌ترین دوران‌های خود را در طی چند سال اخیر سپری کرد. ماه‌های منتهی به اسفند 96 و صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها، بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت را به فکر چاره انداخت.

اعمال برخی سیاست‌ها برای مدت کوتاهی توانست ثبات نسبی را در بازا ارز به وجود آورد. اما روزهای نخستین سال 97، قیمت دلار از مرز پنج هزار تومان گذشت و بار دیگر این بازار التهاب را تجربه کرد. اکنون زمزمه‌های مختلفی در مورد بازار ارز و نرخ دلار در سال 97 شنیده می‌شود.

دو کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز، عوامل غیراقتصادی و سیاسی مانند تصمیم ترامپ در مورد خروج از برجام و موضع‌گیری اتحادیه اروپا را بر بازار ارز کشور بسیار تاثیرگذار می‌دانند.

لطفعلی بخشی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در مورد پیش‌بینی بازار ارز و نرخ دلار در سال 97، می‌گوید: برای پیش‌بینی باید بدانیم که چه متغیرهایی در اختیار داریم و چه اتفاقاتی می‌تواند بیفتد. این در حالی است که الان اطلاعات چندانی در دست نداریم. به عنوان مثال، اگر ترامپ تصمیم بگیرد از برجام خارج شود، یک اتفاق می‌افتد و اگر خارج نشود، اتفاق دیگری خواهد افتاد. همین‌گونه اگر تحریم‌های جدیدی وضع شود، یک اتفاق می‌افتد و اگر تحریم‌های جدید وضع نشود، اتفاق دیگری را مشاهده خواهیم کرد.

وی می‌افزاید: همچنین میزان فروش نفت نیز بر این مساله تاثیرگذار خواهد بود. باید منتظر بمانیم که میزان فروش نفت کاهش خواهد یافت یا افزایش می‌یابد. کمااینکه در حال حاضر برخی از مشتریان مهم، نفت کمتری از ما می‌خرند و اگر همین روند ادامه پیدا کند، اتفاق خوبی رخ نخواهد داد.

بخشی می‌گوید: از طرفی، باز جای سوال است که ما می‌توانیم پول نفت را دریافت کنیم یا در دریافت پول نفت با محدودیت مواجه خواهیم بود. لذا ببینید ده‌ها فاکتور وجود دارد که بر بازار ارز تاثیرگذار خواهند بود و هیچ‌ کدام را نمی‌توان قاطعانه گفت.

بخشی تصریح می‌کند: با توجه به روندی که می‌بینیم، درمی‌یابیم که کشور ما متاسفانه تا به حال سیاست‌های بین‌المللی که اتخاذ کرده، نتایج خوبی نداشته است. با توجه به این موضوع، می‌توان گفت که چشم‌انداز آینده در این زمینه چندان روشن نیست.

با این حال، کمیل طیبی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اعتقاد دارد که ممکن است در بلندمدت ثبات نسبی در بازار ارز به وجود آید.

وی در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز ، می‌گوید: از یک طرف، اتفاقات و نوساناتی در چند ماه گذشته در بازار ارز رخ داده است. از طرف دیگر، برخی اتفاقات سیاسی و همچنین بعضی اتفاقات اقتصادی مانند رکود، بازار ارز را دچار نوسان می‌کند. تا یکی دو ماه آینده که احتمال موضع‌گیری اتحادیه اروپا و ترامپ در مورد برجام وجود دارد، امکان نوسان در بازار ارز همچنان وجود دارد و ممکن است ما جهش‌هایی را در نرخ ارز و دلار مشاهده کنیم.

وی می‌افزاید: اما به نظرم اگر یک روند بلندمدت‌تر را در نظر بگیریم و کل سال 97 را مبنا قرار دهیم، برخی عوامل می‌تواند بر بازار ارز اثر مثبت داشته باشد. از جمله آنکه پیش‌بینی شده در سال 97 رشد اقتصادی بهتری را نسبت به سال‌های قبل داشته باشیم و مثلا ممکن است رشد اقتصادی به 3.7 یا 4 درصد برسد. لذا این عامل می‌تواند اثر مثبتی بر بازار ارز داشته باشد.

وی می‌افزاید: بنابراین به طور کل، نگاه بنده این است که در کوتاه‌مدت امکان نوسان در بازار ارز برای سال 97 وجود دارد. اما در نگاه بلندمدت‌، امکان دارد در پایان سال بازار ارز به ثبات نسبی برسد. همچنین با توجه به اینکه سیاست امسال بر حمایت از کالا و تولید داخل کشور است، این امر می‌تواند به رشد تولید و بیشتر شدن ظرفیت‌ اقتصادی کشور کمک کند. همین سیاست خود می‌تواند بر بازار ارز تاثیر مثبت بگذارد.

طیبی در پایان می‌گوید: می‌توان اینگونه گفت که عوامل غیراقتصادی و سیاسی به صورت کوتاه‌مدت بازار ارز را دچار نوساناتی می‌کند. اما عوامل اقتصادی مانند خارج شدن از رکود یا رشد اقتصادی، عواملی هستند که به صورت بلند‌مدت می‌توانند ثبات نسبی را در بازار ارز به وجود آورند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر طاها

    خوب بود