کد مطلب: ۲۳۶۶۷۳

اقتصاد تبریز زیر ذره‌بین آمارها

اقتصاد تبریز زیر ذره‌بین آمارها

شاخص‌های اقتصادی استان آذربایجان شرقی نشان می‌دهد این استان از نظر بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به دیگر استان‌ها وضعیت بهتری دارد.

میلاد مرادی: قرار است که امروز و چهارشنبه این هفته، استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز میزبان حسن روحانی و هیئت همراهش باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس‌جمهور در آخرین پست اینستاگرامی خود نوشت: سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته به همراه تعدادی از وزرا، میهمان مردم استان آذربایجان_شرقی خواهیم بود. دیدار با مردم، افتتاح چند پروژه، اجلاس «تبریز ۲۰۱۸» و شورای اداری استان از برنامه‌های این سفر است.

«اجلاس 2018»، به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 اشاره دارد که قرار است با حضور رئیس‌جمهور مراسمی در این زمینه برگزار شود.

انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام را می‌توان به عنوان مهم‌ترین رویداد در اکوسیستم گردشگری کشور به حساب آورد. شهر تاریخی آذری‌زبانان علاوه بر گردشگری در زمینه اقتصاد و تجارت نیز دارای اهمیت است. به نحوی که از نگاه برخی تبریز مرکز اقتصادی شمال‌غرب کشور است. اما وضعیت شاخص‌های اقتصادی این استان چگونه است؟

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که استان آذربایجان شرقی در سال‌های 95 و 96 به ترتیب بیکاری 11.8 و 11.7 درصد را تجربه کرده است. این در حالی است که در این دو سال به ترتیب نرخ بیکاری به طور متوسط در کشور 12.8 و 12.1 درصد بوده است. این موضوع نشان از وضعیت مناسب این استان به لحاظ بیکاری نسبت به کل کشور دارد.

همچنین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در این استان در سال‌های 95 و 96 به ترتیب برابر با 41 و 42.1 درصد بوده است. مرکز آمار همین نرخ را برای کل کشور در سال‌های 95 و 96 به ترتیب 39.4 و 40.3 درصد در نظر گرفته است که نشان از وضعیت مناسب استان آذربایجان شرقی در این شاخص اقتصادی دارد.

آمارهای مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که شاغلین این استان شمال‌غربی کشور در سال 95، به ترتیب 20.1 درصد در بخش کشاورزی، 39.7 درصد در بخش صنعت و 40.1 درصد در بخش خدمات بوده‌اند.

در همین سال به ترتیب میانگین شاغلین کل کشور در هر بخش برابر با 18 درصد کشاورزی، 31.9 درصد صنعت و 50.1 درصد خدمات بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که بخش کشاورزی و صنعت در استان آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌ها در وضعیت مناسبی به سر می‌برد.

این آمار برای سال 96 حاکی از آن است که شاغلین استان آذربایجان شرقی به ترتیب در بخش‌های کشاورزی با 19.7، صنعت با 39.4 و خدمات 40.1 بوده است. به همین ترتیب میانگین شاغلین کشور در هر از بخش‌های فوق در سال 96 به ترتیب برابر 17.6، 32 و 50.1 بوده است.

جمعیت تبریز در سال 1395 برابر 1.5 میلیون نفر بوده است. شهر تبریز ششمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. استان آذربایجان شرقی با جمعیت 3.9 میلیون نفر، پنج درصد از جمعیت کل کشور را در خود جای داده است. کلنگ برخی از صنایع برای اولین بار در تبریز زده شده است. چراغ صنعتی شدن در تبریز با احداث کارخانه کبریت توکلی روشن شد. اکنون در تبریز صنایع مهمی مانند تراکتورسازی، ماشین‌سازی، سیمان، نساجی و… فعال هستند.

اما آذربایجان شرقی از منظر جغرافیایی نیز دارای موقعیت استراتژیکی است. آذربایجان شرقی تنها استان هم‌مرز با کشور ارمنستان است. همچنین این استان علاوه بر آنکه با آذربایجان دارای مرز مشترک است، با جمهوری خودمختار نخجوان نیز دارای مرز مشترک است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.