کد مطلب: ۲۵۳۳۵۵

هفته اول خرداد ۹۶ -هفته اول خرداد ۹۷

پرده‌ برداری از بازندگان صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۱۲ ماه اخیر

پرده‌ برداری از بازندگان صندوق‌های سرمایه‌گذاری 12 ماه اخیر

هدف از تشکیل صندوق سرمایه گذاری، تامین بازده مورد انتظار سرمایه گذاران ضمن به حداقل رساندن ریسک سرمایه‌گذاری است در حالی که صندوق‌های برتر بازده 47 درصدی بدست آوردند تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نه تنها سودی عاید سرمایه‌گذار نکردند بلکه زیان 78 درصدی نیز به ارمغان آوردند!

ساسان پوربیژن: هدف از تشکیل صندوق سرمایه گذاری، تامین بازده مورد انتظار سرمایه گذاران ضمن به حداقل رساندن ریسک سرمایه‌گذاری است. در 12 ماه گذشته در حالی که صندوق‌های برتر بازده 47 درصدی بدست آوردند تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نه تنها سودی عاید سرمایه‌گذار نکردند بلکه زیان 78 درصدی نیز به ارمغان آوردند! در زیر جدولی از زیانده‌ترین و کم‌سود‌ترین صندوق‌های سرمایه‎گذاری آورده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس گزارش مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (FIPIRAN)، طی 12 ماه گذشته، در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، با درآمد ثابت و مختلط زیانده‌ترین هر کدام به شرح زیر هستند:

  • 1- صندوق سرمایه‌گذاری در سهام
    این نوع از صندوق‌ها حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.۳۰ درصد باقیمانده نیز به اختیار مدیر صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی یا سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. این کار باعث می‌شود که ریسک این نوع صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر شود. به دلیل اینکه بخش زیادی از دارایی‌های این نوع صندوق در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود، در نتیجه این نوع از صندوق‌ها حداقل سود تضمین شده ندارند. این صندوق‌ها بیشتر مناسب افرادی هستند که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند، اما فرصت یا اطلاعات کافی برای این کار را ندارند. با سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها سرمایه شما توسط یک تیم تحلیلی با مدیریت حرفه‌ای و آشنا به مسائل مالی و سرمایه‌گذاری، در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق ها نسبت به صندوق های با درآمد ثابت ریسک بیشتری دارند اما از طرف دیگر این قابلیت را دارند که نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درامد ثابت، بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران کنند. مثلا در مواقعی که وضعیت بورس مناسب است، میزان بازدهی و سودآوری این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت قابل مقایسه نیست. بسیاری از این صندوق‌ها نیز ضامن نقد شوندگی دارند.

بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام از هفته اول خرداد 96 تا هفته اول خرداد 97

1 16

  • 2- صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
    این نوع صندوق‌ها حداقل بین ۷۰ درصد تا ۹۰ درصد از دارایی‌های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. باقیمانده دارایی‌های صندوق نیز به اختیار مدیر صندوق (تا سقف ۱۰ درصد) در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. یک صندوق سرمایه‌گذاری با درامد ثابت مناسب برای افرادی است که ریسک پذیری پایینی دارند. چرا که بیشتر سرمایه آن در دارایی‌های با درامد ثابت سرمایه‌گذاری شده است. همچنین معمولا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درامد ثابت یک حداقل سود تضمین شده دارند. این صندوق‌ها در دوره‌های از قبل معین شده (مثلا ماهانه یا ۳سه ماه یکبار) به سرمایه‌گذاران خود سود پرداخت می‌کنند. قابلیت نقد شوندگی آن‌ها نیز بالاست. یعنی شما به راحتی می‌توانید واحد‌های صندوق خود را به پول نقد تبدیل کنید. همچنین بیشتر این صندوق‌ها یک رکن به نام ضامن نقد‌شوندگی دارند که معمولا یک نهاد مالی معتبر است. این ضامن باعث آسودگی خاطر بیشتری برای سرمایه‌گذاران می‌شود. در نهایت اینکه این صندوق‌ها معمولا بازدهی بیشتری نسبت به بانک دارند. پس برای افراد کم ریسک که پول خود را در بانک نگهداری می‌کنند یک گزینه جذاب به شمار می‌روند.

بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از هفته اول خرداد 96 تا هفته اول خرداد 97

2 13 1

  • 3- صندوق سرمایه‌گذاری مختلط
    این نوع از صندوق ها حداکثر ۶۰ درصد از دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. حداقل ۴۰ درصد از دارایی صندوق نیز در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از منظر سطح ریسک بین دو نوع صندوق با درامد ثابت و صندوق سرمایه‌گذاری در سهام قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها به افراد با سطح ریسک متوسط توصیه می‌شود. چون بیش از نیمی از دارایی‌های آن در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. همچنین برای تعدیل این ریسک حداقل ۴۰ درصد از دارایی‌های صندوق در اوراقی که درامد ثابتی دارند سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق‌ها نیز پتانسیل بازدهی بیشتر نسبت به صندوق‌های درامد ثابت را دارند. ولی به دلیل سرمایه‌گذاری بخشی از دارایی‌ها در سهام، حداقل سود تضمین شده ندارند. بسیاری از این صندوق‌های نیز ضامن نقد‌شوندگی دارند.

بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط از هفته اول خرداد 96 تا هفته اول خرداد 97

3 9

محاسبات این گزارش برگرفته از اطلاعات استخراجی از مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران است

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • reza

    سلام
    ببخشید الان صندوق یکم کشاورزی وضعیتش چطوره به نظر شما که اقتصاد دانی این 12 ماه اخیر خوب بوده ایا؟ ما رو که بیچاره کرده (پیشبینی تون ازش در آینده چیه؟)
    اقا یه سوال الان ما پولمون رو بیرون بکشیم بهتره ؟!!!!! تو رو خدا جواب بدید
    از اینجا بکشیم بیرون چیکار کنیم نه هنری داریم که سرمایه گذاری کنیم بزنیم به کار یک کارگرساده ام- نه میتونیم از خیر یه جرعه سودی که همین صندوق میده بگذریم (وام دارم)یا سکه – دلار بخریم چون شهرستان دور افتاده ایم لطفا مارو راهنمایی کنیدچیکار کنیم بانکا که بخوای سپرده بذاری داغونن -ای خداا