کد مطلب: ۲۶۵۲۳۶

بیایید یک رزومه بی‌نقص بنویسیم!

بیایید یک رزومه بی‌نقص بنویسیم!

شاید آدمی خلاق و حرفه‌ای باشید. شاید برای کاری که به دنبال آن هستید، هیچ‌کس بهتر از شما وجود نداشته باشد. شاید اصلا خلق‌شده‌اید برای گرفتن همین کار؛ اما یک رزومه بد می‌تواند همه‌چیز را خراب کند. کارفرما هرگز متوجه نمی‌شود که شما تا چه اندازه توانمند هستید. شاید با شما تماس نگیرد یا به

شاید آدمی خلاق و حرفه‌ای باشید. شاید برای کاری که به دنبال آن هستید، هیچ‌کس بهتر از شما وجود نداشته باشد. شاید اصلا خلق‌شده‌اید برای گرفتن همین کار؛ اما یک رزومه بد می‌تواند همه‌چیز را خراب کند. کارفرما هرگز متوجه نمی‌شود که شما تا چه اندازه توانمند هستید. شاید با شما تماس نگیرد یا به خاطر رزومه‌ای که بد نوشته‌شده، شما را دست پایین بگیرد.

در اینجا می‌خواهیم به نکاتی اشاره‌کنیم که توانایی‌های شما را همان‌طور که هستید به نمایش بگذارد. البته طبیعی است که برای ساختن یک رزومه خوب باید تلاش کنید. در دانشگاهی خوب درس بخوانید در شرکت‌هایی خوش‌نام فعالیت کنید. هدف این مقاله این است که به شما بگوید چطور سابقه فعالیت‌های درخشان خود را به رشته تحریر دربیاورید.

برای هر شرکت رزومه خود را دوباره ویرایش کنید

بیشتر مردم معمولا یک رزومه درست می‌کنند و آن‌ را برای تمام شرکت‌ها می‌فرستند. اگر برایتان مهم نیست که کار را بگیرید یا نه، این کار ایرادی ندارد؛ اما اگر شرکتی برای شما اهمیت دارد، برایشان وقت بگذارید و رزومه خود را ویرایش کنید.

به توانایی‌هایی اشاره‌کنید که مربوط به شغل موردنظر باشد. اگر قرار است در بخش آینده‌پژوهی کار کنید، اشاره به دانش سئو کمکی نمی‌کند. بجای این می‌توانید به مهارت‌هایی اشاره‌کنید که به‌عنوان شغلی نزدیک‌تر باشد.

رزومه‌های زیادی وجود دارد که شخص در آن اسم خود را ننوشته یا هیچ اطلاعات تماسی قرار نداده است!

سایت شرکت را ببینید. آن‌ها به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند؟ آیا رنگ‌سازمانی خاصی دارند؟ آیا می‌توانید رزومه خود را با رنگ‌سازمانی آن‌ها تزئین کنید؟ شعار شرکت چیست؟ ماموریت سازمانی، چشم‌انداز و ارزش‌های آن‌ها چیست؟

مردم از اشتراک‌ها خوششان می‌آید. شما هم از این‌که ببینید دیگران با شما اشتراک‌هایی دارند خوشحال می‌شوید. حواستان باشد این اشتراک‌ها را نباید به شکلی واضح در رزومه خود بگنجانید. سعی کنید همه‌چیز طبیعی به نظر برسد!

قبل از هر چیز نام خود و اطلاعات تماستان را بنویسید

از این هم بدیهی‌تر وجود دارد؟ اول اسم خود را بنویسید و زیر آن شماره تماس و ایمیلتان را قرار دهید. رزومه‌های زیادی وجود دارد که شخص در آن اسم خود را ننوشته یا هیچ اطلاعات تماسی قرار نداده است!

از نوشتن اسم خود در پایین صفحه، صفحه‌های بعدی، یا هرجایی غیر از بالای رزومه خودداری کنید. یک نکته مهم دیگر این است که فقط اسم خود را بنویسید. از نوشتن پیشوندهایی مثل دکتر، مهندس، حاج، کربلایی، آقا/خانم، جناب یا هر چیز دیگر بپرهیزید.

رزومه بی‌نقص رزومه‌نویسی

قبل از هر چیزی بهتر است نام و اطلاعات تماس را در رزومه خود بنویسید.

یک توصیه مفید هم این است که رزومه خود را به زبان فارسی بنویسید. این کار دلایل زیادی دارد. اول آن‌که شما و صاحب‌کار هر دو فارسی‌زبان هستید، دلیلی ندارد از زبانی دیگر استفاده کنید. دوم آن‌که خیلی بعید است زبان انگلیسی شما بی‌نقص باشد و هیچ خطایی نکنید. مهم‌تر از همه شاید کسی که رزومه را می‌گیرد به زبان انگلیسی مسلط نباشد و بخشی از ارزش‌های شما نادیده گرفته شود.

معمولا یک صفحه کافی است

بعضی‌ از افراد رزومه‌های 5 تا 10 صفحه‌ای درست می‌کنند که به چند صفحه بلندبالا لینک شده است. این رزومه‌ها معمولا خوانده نمی‌شوند. اگر کم‌تر از 10 سال سابقه کار دارید، رزومه خود را در یک صفحه بنویسید؛ اما برای 10 تا 30 سال سابقه کار، دو صفحه رزومه کافی است.

از نوشتن اطلاعات اضافه مثل چکیده پایان‌نامه، داستان زندگی من، تصویر پروژه‌های انجام‌شده و مواردی ازاین‌دست بپرهیزید.

وقتی کار نگارش رزومه تمام شد، از خود سوال کنید که آیا نمی‌شود عبارات را کوتاه‌تر و خلاصه‌تر کرد؟ مثلا بجای «پنج سال سابقه مفید و موثر در شرکت معتبر و محترم کفش سازان در سمت مدیر اجرایی مجموعه»، بنویسید «مدیر اجرایی شرکت کفش سازان، به مدت پنج سال».

خواندنِ خودستایی‌هایی مثل منظم و خلاق با مهارت‌ ارتباطی قوی، چندان خوشایند نیست.

خلاصه‌نویسی را در مورد تحصیلات دانشگاهی خود به کار ببرید. از الگوی «مقطع- رشته- گرایش- دانشگاه- شهر» استفاده کنید؛ مثلا «کارشناسی ارشد، فیزیک حالت‌جامد، دانشگاه آزاد اسلامی-واحد ساوه».

از قرار دادن بخش‌هایی مثل «درباره من» بپرهیزید. اگر شرکت لازم بداند از شما می‌خواهد درباره خود بنویسید. توجه کنید هیچ‌کس هرگز نمی‌گوید من آدمی بی‌نظم و عصبی هستم که در ارتباط با جمع مشکل دارم. خواندنِ خودستایی‌هایی مثل منظم و خلاق با مهارت‌ ارتباطی قوی هم چندان خوشایند نیست.

هدفمند بنویسید

لازم نیست هرجایی هر کاری را که کرده‌اید، در رزومه خود بگنجانید. شاید در نوجوانی در یک نمایش خیابانی بازی کرده یا به دوست خود برای درست کردن روزنامه دیواری کمک رسانده باشید. اگر می‌خواهید به‌عنوان حسابدار استخدام شوید نیازی نیست به سابقه بازیگری خود اشاره‌کنید.

حالا فرض کنید می‌خواهید به‌عنوان حسابدار در یک سالن نمایش استخدام شوید. در این شرایط اشاره به سابقه بازیگری مفید است.

رزومه‌نویسی حسابداری

اگر می‌خواهید به‌عنوان حسابدار استخدام شوید نیازی نیست به سابقه بازیگری خود اشاره‌ کنید.

همه ما کارهای مختلف در شرایط مختلف را تجربه کرده‌ایم. شاید مدتی به ورزش مشغول بوده‌ و کمی ساز نواخته باشیم. زمانی در یک روزنامه مشغول به کار بوده‌ایم و چند هفته در یک فروشگاه کار کرده‌ایم.

اشاره به تمام این موارد اصلا کار خوبی نیست. اگر می‌خواهید به‌عنوان خبرنگار در یک روزنامه استخدام شوید، فقط به سابقه خبرنگاری خود اشاره‌کنید. در مصاحبه می‌توانید به علاقه خود به موسیقی، تاریخ و ادبیات نیز اشاره‌کنید.

از نمونه‌های آماده استفاده نکنید

اینترنت پر است از نمونه‌های آماده برای رزومه. یک فایل را دانلود می‌کنید و فقط کافی است اسم و مشخصات خود را در آن بنویسید. این کار را نکنید!

اگر تا امروز برایتان پیش‌آمده باشد که رزومه دریافت کرده باشید خوب می‌دانید از چه چیزی حرف می‌زنم. وقتی از 100 رزومه دریافتی ده‌تا دقیقا شبیه هم هستند، دیگر هیچ امتیازی برای رنگ و لعاب رزومه‌های آماده قائل نخواهید شد.

بهترین الگو، الگوی سلسه‌زمانی یا chronological resume است.

قالب آماده یک پیام منفی هم دارند: من کسی هستم که از اینترنت قالب‌های آماده برمی‌دارم و با حاصلِ کارِ دیگران مدعی می‌شوم که خلاق هستم! یک فایل ورد تایپ‌شده که می‌گوید من آدم منظم و خلاقی نیستم، خیلی بهتر از فایلی است که می‌گوید من به شما کلک می‌زنم!

نمونه‌های آماده به‌خصوص نمونه‌های خارجی را ببینید؛ اما درنهایت نسخه مخصوص خودتان را درست کنید. اگر می‌خواهید در اینترنت جستجو کنید، بهترین الگو، الگوی سلسه‌زمانی یا chronological resume است.

فضای خالی مهم است

بگذارید بخشی از فایل رزومه خالی باشد. قسمت‌های خالی (فضای منفی) چشم بیننده را نوازش می‌دهد. همچنین او می‌تواند در رزومه شما حاشیه‌نویسی کند.
رزومه چهارصفحه‌ای فرقی با یک صفحه شلوغ و بدون جای خالی ندارد. هر دوبه‌یک اندازه بد هستند.

برای حفظ فضای منفی از اندازه و فونت مناسب استفاده کنید. حتی بد نیست یک فونت پولی بخرید. این فونت در جاهای دیگر هم به کارتان خواهد آمد؛ مثلا اگر قرار باشد مقاله‌ای بنویسید یا فایلی را برای کارفرما ارسال کنید.

به‌شخصه فونت IRANsans را دوست دارم، شاید شما فونت موردعلاقه خودتان را داشته باشید.

از اعداد و ارقام استفاده کنید

اعداد و ارقام در رزومه خیلی به چشم می‌آیند. فرض کنید دو رزومه برای مدیر فروش دریافت کرده‌اید. گزینه اول در مورد دستاوردهایش گفته «رشد چشمگیر و موفق آمار فروش در سال گذشته» و دیگری نوشته «رساندن فروش از 10 میلیارد تومان (29/12/1395) به 37.5 میلیارد تومان (29/12/1396) -حسابرسی شده».

شاید عملکرد مدیر فروش اول بهتر باشد، اما شما معنای عبارت‌هایی مثل 140% رشد در فروش، انتشار 14 مقاله ISI و 8 درصد کاهش در هزینه‌های تولید را بهتر می‌توانید درک کنید.

رزومه نویسی هواوی نوا 3e

اگر برای سمت شغلی مدیریت فروش یک شرکت واردکننده تلفن همراه اقدام کرده‌اید، بهتر است اعدادی قابل اثبات از عملکرد پیشین خود ارائه دهید.

واضح است که نباید در مورد اعداد و ارقام دروغ بگویید؛ اما گفتن راستی که توانایی اثباتش را ندارید هم جایز نیست. اگر مدعی هستید فروش را ده برابر کرده‌اید، باید مدرکی داشته باشید که در صورت لزوم ادعای خود را ثابت کنید.

در مورد خودتان ننویسید!

شاید این مورد کمی برایتان عجیب باشد. شاید فکر کنید رزومه کاری می‌خواهد بگوید که شما چطور آدمی هستید. پس قاعدتا باید چند خط در مورد خودتان هم بنویسید. خیر!

رزومه شما قرار نیست بگوید شما چه کسی هستید، قرار است بگوید شما چه‌کار می‌توانید بکنید.

علاقه‌ها، سرگرمی‌ها، فعالیت‌های جنبی و کارهایی را که دوست دارید، در رزومه خود ننویسید.

شاید به انیمه علاقه دارید، توت‌فرنگی میوه موردعلاقه شما است و به رنگ آبی عشق می‌ورزید. همه این حرف‌ها هیچ ربطی به صاحب‌کار ندارد!

علاقه‌ها، سرگرمی‌ها، فعالیت‌های جنبی و کارهایی را که دوست دارید، در رزومه خود ننویسید. چون به نظر می‌آید فقط خواسته‌اید جاهای خالی را پر کنید و ازآنجایی‌که نکته قابل‌ذکری وجود نداشته، به انیمه و توت‌فرنگی و آبی آسمانی متوسل شده‌اید.

رزومه بی‌نقص صاحب‌کاری بی‌نقص می‌خواهد

شاید بگویید بهترین رزومه برای کارفرماهای مختلف یکی نیست؛ مثلا شاید مدیری باشد که رزومه ده‌صفحه‌ای به زبان انگلیسی را که شامل فعالیت‌های بی‌اندازه متنوع باشد، ترجیح بدهد. از کجا می‌توانیم بفهمیم که سلیقه مدیر چیست؟ چطور می‌توانیم رزومه‌ای طراحی کنیم که نظر او را جلب کند؟

طبیعی است که پیش‌‌بینی سلیقه مدیر منابع انسانی یک شرکت غیرممکن است؛ اما به‌شدت توصیه می‌کنیم که شما مستقل از سلیقه کارفرما، کار درست را انجام دهید. اگر کسی که می‌خواهد شما را استخدام کند اصول اولیه رزومه‌نویسی را نمی‌داند، از دست دادن کار نباید آن‌قدرها ناراحتتان کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • زهرا آشنایی

    برای حرفه شغلی طراحی سایت رزومه پرو فشنال نیاز داشتم و مقاله تون خیلی منو کمک کرد مرسی