کد مطلب: ۲۸۶۴۹۱

نظرسنجی تجارت‌نیوز از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ موج بعدی رشد در راه است

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ موج بعدی رشد در راه است

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان، فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، نشان می‎دهد با روشن شدن ابعاد تحریم‌ها، دوباره بازار سهام خود را با ارز گران شده تطبیق داده و همین موضوع به موج بعدی رشد منجر شود.

تجارت‌نیوز هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان، فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، نشان می‎دهد با روشن شدن ابعاد تحریم‌ها،دوباره بازار سهام خود را با ارز گران شده تطبیق داده و همین موضوع به موج بعدی رشد منجر شود. اما تا پیش از آن رفتارهای محافظه‌کارانه و تحریک قیمت سهام برای اصلاح موقت می‌تواند قابل توجیه باشد.
از نظر تحلیلگران، در این بازه زمانی می‌توان انتظار داشت تک‌گروه‌هایی که مورد توجه نبودندبا نوسان‌های موقت قیمتی همراه شوند.

20 mordad 97

به گفته فعالان بازار سهام، راه‌اندازی بازار ثانویه ارزی، رخداد خوشایندی برای شرکت‎های صادرات‌محور بود، چرا که تا پیش از این ملزم به ارائه ارز صادراتی با نرخ دستوری مبادله‌ای بودند. این درحالی است که، همچنان ابهاماتی برای گروه صادرات محور به عنوان عامل اصلی رشد بازار سهام در هفته‌های اخیر وجود دارد.

از جمله این ابهام‌‎ها، می‎توان به محاسبه نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی، محاسبه نرخ محصول و خوراک شرکت‎های پالایشگاهی و محاسبه نرخ محصول واحدهای یوتیلیتی اشاره کرد.

پیش از این، نحوه محاسبه قیمت‌ها در این شرکت‌ها براساس نرخ‌های مبادله‌ای انجام می‌گرفت که بعد از راه‌اندازی بازار ثانویه این شائبه ایجاد شده است که نرخ این شرکت‌ها نیز به سمت نرخ بازار ثانویه متمایل خواهد شد. این ابهام به خصوص برای گروه پتروشیمی تاثیر حایز اهمیتی خواهد داشت. از این‌رو، بازار تا رفع این مهم معاملات را با تردید انجام می‎دهد.

بسیاری از تحلیلگران، در بررسی بازگشایی بازار ثانویه در بورس کالا معتقدند، موضوع آزادسازی قیمت‎ها در بورس کالا و تغییر نرخ پایه از 4200 تومان به نرخ‌های بازار ثانویه در حالی مطرح است که پالس‌های صادر شده حاکی از مقاومت دولت برای قیمت‎گذاری محصولات عرضه شده در بورس کالا بر اساس نیاز بازار ثانویه است.

در واقع تولیدکننده‌های بالادست در صنایع فولادی و پتروشیمی، عرضه‌کننده محصول در بورس کالا هستند و صنایع پایین دست خریداران هستند.

از نظر کارشناسان بورس کالا باید توجه داشت در حال حاضر تقاضای سفته‌بازی در بورس کالا فعال به نظر می‌رسد و چنانچه نظارت دقیقی بر خریداران نباشد این دلالان هستند که بیشترین انتفاع را از این شرایط خواهند برد. به طوری که نرخ‏‌ها بیش از 50 درصد با بازار آزاد اختلاف دارند.

برخی از تحلیلگران در گفتگو با «تجارت‌نیوز»، با اشاره به دور اول تحریم که شامل خرید مواد اولیه‌ای مانند الکترو گرافتیت( ماده اولیه واسط تولید فولاد)، فروش فلزات خام و نیمه خام، صنایع خودروسازی، مبادله دلار و… می‎شود، نگاه تردید بازار و معامله‌گران به هفته‌های آتی و آثار و ابعاد تحریم‎ها منطقی به نظر می‌رسد.

از این‎رو، بررسی گزارش عملکردهای ماهانه دو، سه ماه آتی می‎تواند تاثیر این تحریم‌ها را نشان دهد. مهم‎ترین دور تحریم‏‌ها که شامل تحریم نفت، کشتیرانی و بیمه است از 15 آبان ماه آغاز می‎شود که این تحریم‌ها می‎تواند هزینه بالایی را به شرکت‎های صادراتی تحمیل کند. در مجموع، بازار سهام با دو مقوله روبه‌رو است، یکی تحریم که به عنوان یک ریسک سیستماتیک شناخته می‌شود و کاهش ارزش ریال و رشد ارز خارجی که می‌تواند به عنوان اهرم و پتانسیل برای کاهش دادن اثرات تحریم تلقی شود.

از این‎رو، می‌توان انتظار داشت با روشن شدن ابعاد تحریم‌ها، دوباره بازار سهام خود را با ارز گران شده تطبیق دهد که این موضوع می‎تواند به موج بعدی رشد منجر شود اما تا پیش از آن رفتارهای محافظه‌کارانه و تحریک قیمت سهام برای اصلاح موقت می‌تواند قابل توجیه باشد. البته در این بازه زمانی می‌توان انتظار داشت تک‌گروه‌هایی که مورد توجه نبودند با نوسان‌های موقت قیمتی همراه شوند.

چشم‎انداز هفته جاری

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزی- پتروشیمی
2 سلمان نصیرزاده مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی -
3 ولید هلات مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزی- معدنی- پتروشیمی
4 مهدی افضلیان مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزی- پتروشیمی
5 حامد مددی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پتروشیمی- فولادی- معدنی
6 محسن تقی‌نژاد مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی -
7 محمدباقر خادمی مدی رسرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی خنثی پترشیمی- فلزی
8 مجید ملکی تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان صعودی بانکی- خودرویی- غذایی
9 محمدخبری زاد فعال و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پتروشیمی- فلزات
10 ایمان رئیسی فعال و تحلیلگر بازار سرمایه نزولی تک‌سهم‌ها
11 مهدی رضایتی تحلیلگر کارگزاری بانک پاسارگاد صعودی فلزات اساسی
12 هادی نصیری فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی فلزات اساسی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.