کد مطلب: ۲۸۷۱۱۱

مروری بر روزنامه‌های یک‌شنبه ۲۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

شورای نگهبان چه چیزی را تصویب کرد؟ روایت مطبوعات

شورای نگهبان چه چیزی را تصویب کرد؟ روایت مطبوعات

وطن امروز و قانون تا حدودی در تحلیل خود بر این باورند که لايحه اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي ترورسيم با لايحه الحاق ايران به كنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم تفاوت دارد. آرمان آن را چراغ سبز به حل بحران می‌داند و ابتکار روایت می‌کند که این قانون توسط رئیس‌جمهور به وزارت‌خانه‌ها ابلاغ شده است.

روز گذشته خبری با عنوان «تصویب لایحه تامین مالی مبارزه با تروریسم» در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از تصویب این لایحه در شورای نگهبان می‌داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مطبوعات امروز به بررسی و تحلیل اتصویب این لایحه در شورای نگهبان پرداخته‌اند. روزنامه آرمان با تیتر « چراغ سبز به حل بحران » به بررسی این لایحه پرداخته است.

آرمان می‌نویسد: ساعتی از اظهارات عباسعلی کدخدایی نگذشته بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه‌های‌ «امور اقتصادی و دارایی» و «دادگستری» ابلاغ کرد. بر این اساس در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور «قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» را جهت اجرا به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و دادگستری ابلاغ کرد.

روزنامه ابتکار اما با تیتر « تصویب در وقت اضافه » به بررسی این موضوع پرداخته است.

ابتکار در این مورد می‌نویسد: بررسی این لایحه نیز مانند کلیات طرح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، محل بحث و مجادلات فراوانی شده است. بحث‌هایی که گاه ابعاد گسترده‌ای پیدا می‌کند. تا جایی که در خصوص لایحه FATF هم مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از اعلام نظر قطعی شورای نگهبان ورود کرده و مواردی را متذکر شد. اما با تمام این اوصاف کلیات طرح مورد اشاره، از سوی شورای نگهبان تایید شده و رئیس‌جمهوری هم آن را ابلاغ کرد.

قانون اما با تیتر « مبارزه با تروریسم ورژن ایرانی! » به استقبال این بحث رفته و در ابتدا به نقل از مقام معظم رهبری می‌نویسد: همان‌گونه كه مشخص است، لايحه اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي ترورسيم با لايحه الحاق ايران به كنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم تفاوت دارد و بعد از اعلام خبر روز گذشته كدخدايي، برخي تصور كردند كه شوراي نگهبان راه‌هاي همكاري ايران با گروه ویژه اقدام مالی یا fatf را تسهيل كرده است ولي اين‌گونه نبود.

قانون در موردلایحه‌ای که دولت ارائه داده و در شورای نگهبان به تصویب رسیده می‌نویسد: با وجود تفاوت‌هايي كه اين لايحه با CFT دارد، مي‌توان آن را قدمي رو به جلو دانست. قانوني كه به سرعت بعد از تاييد شوراي نگهبان توسط حسن‌روحاني برای اجرا به وزارتخانه‌های‌ «امور اقتصادی و دارایی» و «دادگستری» ابلاغ شد و بايد منتظر ماند و ديد كه اين قانون توانايي آن را دارد مشكلي از كشور حل كند يا مانند ساير قوانين كه تصويب شده است، فقط ابلاغ مي‌شود.

اما وطن امروز نیز تا حدودی روایتی شبیه به روایت قانون را دارد. این روزنامه که با تیتر « تایید نسخه داخلی » می‌نویسد: به نظر می‌رسد انجام اصلاحات متعدد در مجلس و تامین نظر شورای نگهبان، زمینه را برای تایید این قانون در شورای نگهبان فراهم کرده باشد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: ضمن اینکه این لایحه همچون لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی عطف به قوانین داخلی کشورمان بوده و از این جهت نگرانی پیرامون آنها، قابل قیاس با لوایح بیرونی و خطرناکی چون الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و همچنین پالرمو نخواهد بود. لوایحی که به اذعان کارشناسان، حداقل پیامد آن خودتحریمی بوده و زمینه‌‌های اقتدار و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را به دست خود ایران منهدم خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.