کد مطلب: ۲۸۷۹۷۴

اویل‌پرایس بررسی کرد:

تخفیف‌های نفتی ایران و عربستان برای مشتریان آسیایی

تخفیف‌های نفتی ایران و عربستان برای مشتریان آسیایی

با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رقابت‌ میان ایران و عربستان در سیاست‌گذاری‌های مربوط به قیمت‌گذاری نفت بار دیگر از سر گرفته شده است. هر دو کشور که از تولیدکنندگان بزرگ در خاورمیانه هستند، با هدف افزایش سهم فروش خود در بازار، قیمت‌ها را برای مشتریان آسیایی کاهش داده‌اند.

با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رقابت‌ میان ایران و عربستان در سیاست‌گذاری‌های مربوط به قیمت‌گذاری نفت بار دیگر از سر گرفته شده است. هر دو کشور که از تولیدکنندگان بزرگ در خاورمیانه هستند، با هدف افزایش سهم فروش خود در بازار، قیمت‌ها را برای مشتریان آسیایی کاهش داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، تولید نفت خود را با هدف جبران اختلالات عرضه از سوی کشورهای دیگر افزایش داده است. یکی از این کشورها ایران است که به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا در اوایل ماه نوامبر، احتمال می‌رود صادراتش به کشورهای دیگر کاهش یابد. سعودی‌ها در حال حاضر، قیمت‌های خود را برای خریداران آسیایی کاهش داده‌اند تا مشتریان بیشتری جذب کنند.

ایران، سومین تولیدکننده اوپک هم که در تلاش است تا مشتریان خود را متقاعد کند با وجود تحریم‌ها نفت این کشور را بخرند، قیمت فروش رسمی نفت خود را برای ماه سپتامبر در بازارهای آسیایی کاهش داده است.

ایران قیمت نفت خام سبک، نفت سنگین، نفت فروزان و نفت سروش را برای بازارهای آسیا، شمال شرقی اروپا و کشورهای مدیترانه، بسته به بازار و تقاضاها کاهش داده است.

بر اساس گزارش‎های بلومبرگ، هفته گذشته، شرکت ملی نفت ایران، نفت خام سبک خود را به پایین‌ترین میزان طی 14 سال گذشته برای ماه سپتامبر کاهش داد. همچنین این کشور نفت سنگین و نفت فروزان خود را در مقایسه با نوع مشابه عربستان برای خریداران آسیایی به پایین‌ترین سطح از ابتدای سال 2000 به فروش رسانده است.

داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که نفت سبک ایران و نفت سبک عربستان سعودی برای ماه سپتامبر به خریداران آسیایی به یک قیمت فروخته شد.

هدف سعودی‌ها از این کاهش قیمت، جذب خریداران بیشتر و جبران احتمالی کاهش صادرات ایران است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بسیاری از مشتریان آسیایی به دلیل ترس از تحریم‌های ایالات متحده و قطع دسترسی به بازارهای آمریکا خرید نفت خود را از ایران کاهش دهند.

هند، دومین مشتری بزرگ نفتی ایران پس از چین است و به دلیل تحریم‌های آمریکا برخی بیمه‌گران هندی پوشش بیمه محموله‌های نفتی ایران را متوقف کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، ایران به این کشور پیشنهاد داده تا محموله‎های نفتی به هند را خودش بیمه کند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمالا واردات هند از ایران تا پایان ماه آگوست روندی آهسته‌تر به خود بگیرد. برخی از پالایشگران بزرگ هندی نگرانند که با سرپیچی از تحریم‌های آمریکا و خرید نفت ایران، دسترسی آنها به سیستم مالی ایالات متحده قطع شود.

اگرچه ایالات متحده تا به حال موفق نشده بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران یعنی چین را برای کاهش خرید متقاعد کند، اما پکن اعلام کرده که خرید نفت از ایران را افزایش نخواهد داد.

کره جنوبی و ژاپن، از دیگر خریداران بزرگ آسیایی نفتِ ایران به دنبال دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران هستند. مذاکرات میان این کشورها و مقامات آمریکایی ادامه دارد و هر دو کشور عملکردی محتاطانه داشته و طی چند ماه اخیر به دنبال منابع جایگزین دیگری بوده‌اند.

بر اساس پیش‌بینی برخی تحلیل‌گران، با توجه به تحریم‌های ایالات متحده انتظار می‌رود روزانه حدود یک میلیون بشکه از نفت ایران از بازار جهانی حذف شود.

تحلیل‌گر این گزارش مدعی است، با در نظر گرفتن شدت تحریم‌های ایالات متحده و تلاش تیم ترامپ برای افزایش فشار بر ایران، بعید به نظر می‌رسد که تخفیف‌های قابل توجه این کشور، بتواند صادرات نفت ایران را نجات دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.