کد مطلب: ۲۸۸۰۸۹

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه :

پیش‌بینی شاخص ۲۱۰ هزار واحدی بورس تا پایان امسال

پیش‌بینی شاخص 210 هزار واحدی بورس تا پایان امسال

یک کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی وضعیت شاخص بورس گفت: به نظر می‌رسد با سیاست کنترل تورمی دولت تا تا پایان سال جاری شاخص کل بیشتر از 210 هزار واحد رشد نکند و شاید تا پایان دولت روحانی نهایت شاخص کل 300هزار واحدی شود.

یک کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی وضعیت شاخص بورس گفت: به نظر می‌رسد با سیاست کنترل تورمی دولت تا تا پایان سال جاری شاخص کل بیشتر از 210 هزار واحد رشد نکند و شاید تا پایان دولت روحانی نهایت شاخص کل 300هزار واحدی شود.

روح الله حمیدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد رشد شاخص اظهار کرد: اثر تورم در بورس مثبت خواهد بود و تحقیقات زیادی اثر انتقال تورم در بورس را با وقفه تایید می‌کنند.بازارهای مالی کارا هستند و سرمایه گذاران قبل از انتقال ملموس اثر تورم در صورتهای مالی شرکت‌ها، اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند و چون اغلب صنایع بزرگ بورس صادرات محور هستند و شروع تورم با رشد نرخ دلار بوده است به همین دلیل تاثیر تورم در شاخص کل مثبت خواهد بود و رشد شاخص کل نه از طرف رشد مقدار تولید و فروش بلکه تنها از جانب رشد قیمت‌ها خواهد بود.

حمیدی در ادامه در پاسخ به این سوال که اثر تورم تا چه اندازه بر روی شاخص کل تاثیر خواهد گذاشت و این اثرگذاری تا چه زمانی مثبت خواهد بود؟ اظهار کرد: با بررسی آزاد سازی ارز شرکت‍‌های صادراتی در روزهای گذشته اثر این تورم تا حدودی به بورس منتقل شده است ولی چون دست آورد دولت فعلی کنترل تورم بوده است اجازه افزایش تورم صنایع دیگری به جز صادراتی را نخواهد داد. ما در صنعت دارو در سال‌های گذشته دیدیم که دولت با توجه به افزایش بهای تمام شده شرکت‌های دارویی، افزایش نرخ را به این شرکت‌ها نداده است. همین امر در کنار افزایش هزینه‌های مالی باعث کاهش شدید سود این شرکت‌ها شده است. اگر دولت همین اقدام را در مقابل صنایع دیگر انجام دهد ( مثلا در بورس کالا اجازه افزایش قیمت‌ها را به شرکت‌های فولادی و پتروشیمی نده ) باعث می‌شود پتانسیل رشد بورس کنترل شود ولی با رانت‌های ایجاد شده در این صنایع مانند نرخ ارز4200 تومان بالاخره دولت مجبور است به آزادسازی قیمت‌ها تن دهد و همین امر رشد بازار را آهسته و پیوسته خواهد کرد. بررسی شاخص کل نشان می‌دهد در هفته‌های گذشته شتاب مناسبی در شاخص کل ایجاد شده است و این شتاب از جانب صنایع پتروشیمی و معدنی بوده است.

وی اضافه کرد: برای پیش‌بینی آینده بورس ما نیاز داریم شاخص قیمت را بررسی کنیم. چون شاخص کل نماینده مناسبی برای بازار نیست. تاکنون انرژی و شتاب مناسبی از شاخص قیمت دیده نشده است و به نظر می رسد با در نظر گرفتن قیمت‌های جهانی و روند مناسب قیمت نفت، محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی و در صورت عدم کاهش قیمت این محصولات، بعد از اصلاح حدود یک الی دو هفته‌ای جهش بعدی برای شاخص کل صورت پذیرد و رشد حدود 25 الی 40 هزار واحدی تا دو ماه آینده در بورس رخ دهد و شاید همین امر محرکی باشد تا شاخص قیمت هم وزن از جانب صنایع دیگر شروع به رشد کند و شوکی برای این شاخص محسوب شود و هر دو شاخص رشد مناسبی را داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که رشد شاخص تا چه اندازه امکان پذیر است؟ عنوان کرد: به نظر می‌رسد با سیاست کنترل تورمی دولت تا تا پایان سال جاری شاخص کل بیشتر از 210 هزار واحد رشد نکند و شاید تا پایان دولت روحانی نهایت شاخص کل 300هزار واحدی شود. این در حالی است که تورم زیادی در صنایع جمع شده و در پایان دولت روحانی با آزادسازی قیمت‌ها شاخص کل حتی تا 500 هزار واحدی نیز دست یابد . ما بر اساس چرخه های اقتصادی و تئوری بی‌نظمی و آشوب می دانیم که دوراق رونق و تورم فرارسیده است. چون دوره اول ریاست جمهوری بعد از دوره تورم شدید، سیاست کنترل شدید تورم صورت گرفت و برای حفظ نظم اقتصادی حاصل از بی‌نظمی نیاز به تورم مناسبی احساس می‌شود تا پاسخ مناسبی به حالت آشوبناک شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.