کد مطلب: ۲۸۹۲۸۴

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

ردپای سهامداران بزرگ در نوسانات اخیر بورس

ردپای سهامداران بزرگ در نوسانات اخیر بورس

یک کارشناس بازار سرمایه در مورد نوسانات اخیر بورس عنوان کرد: سازمان بورس باید بر عرضه سهامداران بزرگ نظارت دقیق و مدونی داشته باشد تا عرضه سهامداران در بازار غیرطبیعی نباشد، زیرا عرضه سهام به صورت غیرطبیعی باعث نوسانات شدید شاخص کل بورس و بی‌نظمی در بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در چند وقت اخیر شاخص بازار سرمایه نوسانات قابل توجهی داشته است؛ یک روز شاخص تنها در سه ساعت بیش از پنج هزار واحد رشد می‌کند و روزی دیگر در دو ساعت ناگهان دو هزار واحد ریزش می‌کند. نوسانات ناگهانی شاخص بازار سرمایه ناشی از چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه در مورد این نوسانات از نقش سهامداران بزرگ بورس سخن گفت و توضیح داد: عرضه سهام برخی صنایع حدود 50 تا 70 میلیون سهم در یک روز طبیعی است، اما زمانی یک شخص حقوقی تقاضا برای عرضه بیش از 200 میلیون سهم را در یک روز به بازار سرمایه می‌دهد که بدون شک این عملکرد غیرطبیعی خواهد بود، بنابراین سازمان بورس اوراق بهادار باید بر عرضه سهامداران بزرگ نظارت دقیق و مدونی داشته باشد تا عرضه سهامداران در بازار غیرطبیعی نباشد، زیرا عرضه سهام به صورت غیرطبیعی باعث نوسانات شدید شاخص کل بورس و بی‌نظمی در بازار سرمایه می‌شود.

علیرضا عسگری مارانی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تاثیر رفتارهای دستوری دولت بر بورس با بیان اینکه بورس مکانی برای اجرای سیاست‌های دستوری وزارتخانه‌ها نیست، گفت: مسئولان نباید با قیمت‌گذاری غیرمنصفانه و دستوری سهامداران صنایع بزرگ را با بحران مواجه سازند.

وزارت صمت به عنوان سیاستگذار اعلام کرده است که می‌خواهد تیرآهن و میلگرد را به دست مصرف‌کننده نهایی برساند، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مصرف‌کننده نهایی هم محصول خود را در نهایت به قیمت واقعی می‌فروشد؟

عسگری مارانی در خصوص روند بازار سرمایه در شهریور ماه امسال تصریح کرد: پرواضح است که بورس کالا مکانی برای اجرای سیاست‌های دستوری وزارتخانه‌ها نیست، بلکه مکانیزم بورس کالا به این صورت است که قیمت‌ها باید به صورت واقعی و براساس عرضه و تقاضا تعیین شوند، بنابراین دولت باید هرچه سریعتر سیاست‌های خود را در ارتباط با مصوبه ( 14 مرداد ماه سال 97 ) روشن و شفاف کند که آیا دولت خواهان اجرای سیاست بازار آزاد بر مکانیزم عرضه و تقاضا است یا اینکه دولت می‌خواهد با استفاده از روش‌های توزیع و کنترلی کالا را به دست مصرف‌کننده نهایی برساند؟

وی با تاکید بر اینکه دولت باید هر چه سریعتر تکلیف خود را درخصوص این مصوبه روشن و شفاف کند، افزود: اجرای این گونه سیاست‌ها تنها باعث رانت و فساد در اقتصاد می‌شود. بدون شک اشخاصی که سیاست توزیع و رساندن کالا به دست مصرف‌کننده نهایی را در وزارت صمت تدوین کرده‌اند تا چند ماه آینده در این وزارتخانه به دلیل اجرای قانون عدم استفاده از بازنشستگان مشغول به کار نخواهند بود، بنابراین در آینده شخصی پاسخگوی تبعات منفی تدوین و اجرای اینگونه سیاست‌های غلط و اشتباه به ملت نخواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: وزارت صمت به عنوان سیاستگذار اعلام کرده است که می‌خواهد تیرآهن و میلگرد را به دست مصرف‌کننده نهایی برساند، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مصرف‌کننده نهایی هم محصول خود را در نهایت به قیمت واقعی می‌فروشد؟ آیا شخص بعدی که واحد مسکونی یا واحد تجاری را خریداری کرده براساس این مکانیزم ملک خود را به شخص دیگری می‌فروشد؟

عسگری مارانی با تاکید بر اینکه اجرای اینگونه سیاست‌ها در کشور دیگر سنتی و قدیمی شده است، افزود: در حال حاضر که ظرفیت تولید فولاد در کشور به حد نسبتا مطلوبی رسیده و رو به افزایش است باید همواره مکانیزم صادرات‌محوری این بنگاه‌های اقتصادی حفظ شود و مابقی محصولات نیز با اجرای مکانیزم منطقی در داخل کشور معامله شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته صنعت سیمان، کاشی، شیشه و نساجی کشور به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط و اشتباه دولتمردان دچار مشکلاتی شد، بنابراین باید از همین صنایع اندکی که درحال حاضر رو به توسعه و رونق بوده و باعث تداوم رشد مثبت اقتصادی کشور می@شوند، حمایت جدی و مدون صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مسئولان نباید با قیمت‌گذاری غیرمنصفانه سهامداران صنایع از جمله صنعت فولاد را با بحران مواجه سازند، تا زمانی که دولت سیاست‌های خود را در خصوص این مصوبه مشخص و شفاف نکند بازار سرمایه کشور و منابع سهامداران دستخوش تغییرات خواهد بود به گونه‌ای که در یک روز با انتشار یک خبر یا یک شایعه شاخص کل بورس تهران افزایش بیش از دو هزار واحدی پیدا کرده و در روز دیگر با انتشار یک شایعه شاخص کل بورس کاهش چشمگیری پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سازمان بورس اوراق بهادار باید بر عرضه سهامداران بزرگ که دارای سهامداری اکثریت هستند مدیریت و نظارت دقیق و مدونی داشته باشد، گفت: عرضه سهام برخی صنایع حدود 50 تا 70 میلیون سهم در یک روز طبیعی است، اما زمانی یک شخص حقوقی تقاضا برای عرضه بیش از 200 میلیون سهم را در یک روز به بازار سرمایه می‌دهد که بدون شک این عملکرد غیرطبیعی خواهد بود، بنابراین سازمان بورس اوراق بهادار باید بر عرضه سهامداران بزرگ نظارت دقیق و مدونی داشته باشد تا عرضه سهامداران در بازار غیرطبیعی نباشد، زیرا عرضه سهام به صورت غیرطبیعی باعث نوسانات شدید شاخص کل بورس و بی‌نظمی در بازار سرمایه می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس هم پر از […] هست کی وقتش میرسه افشا گری بشه ؟

  • مهدي نيكفال آذر

    همانگونه كه در متن بالاهم گفته شده متاسفانه […] ايران هنوز نتوانسته با اصل عرضه و تقاضا درجامعه كنار آمده و درك صحيحي از آن حاصل كند و به استنباط مسئولان دلسوز خود ، با تصميمات ايضايي اين چنين ، هميشه در جهت وصله ي ناجور اين لباس از هم تنيده شده ي اقتصاد كشور گام برميدارد و جالب اينكه هنوز هم در ادامه ي اين مسير كه غير از رانت و فساد نتيجه ي ديگري نداشته ، مصر است…غافل از اينكه به جاي دخالت در بازار بهتر است به فكر ايجاد زير ساختهاي لازم در زمينه هاي بانكي ، گمركي ، بنادر ، حمل و نقل ،جذب سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي و …. براي توسعه ي اقتصاد كشور باشد و با ايجاد شرايط متعارف براي بازار، تعيين شرايط عرضه و تقاضا را به خود بازار محول نمايد