کد مطلب: ۲۸۹۴۸۲

یک اقتصاددان مطرح کرد:

نرخ سود فعلی در عمل بالاتر از ۱۵ درصد است/افزایش نرخ سود بر مشکلات می‌افزاید

نرخ سود فعلی در عمل بالاتر از 15 درصد است/افزایش نرخ سود بر مشکلات می‌افزاید

یک اقتصاددان در مورد افزایش نرخ سود بانکی می‌گوید: از سال گذشته به صورت اسمی اینگونه بوده که سود سپرده‌ها 15 درصد است. اما بانک‌ها، علی‌الخصوص بانک‌های خصوصی در عمل سود بالاتر از این مقدار داده‌اند. شواهد نیز گویای آن است که سیاست‌گذاران اصراری ندارند نرخ سود عددی نزدیک به 15 درصد باشد. در واقع در عمل مدت‌ها است که پذیرفته‌اند نرخ سود قرار نیست پایین باشد.

اگرچه چند روزی بود که زمزمه‌هایی در مورد افزایش نرخ سود بانکی وجود داشت، اما آنگونه که مطبوعات چند روز اخیر روایت کرده‌اند، این زمزمه در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، میزان قابل توجه نقدینگی در جامعه یکی از عوامل اصلی است که سیاست‌گذاران را به فکر افزایش نرخ سود بانکی انداخته است.

مشخص نیست در صورتی که سود بانکی افزایش یابد، تا چه حد ممکن است نقدینگی موجود در اقتصاد کشور کنترل شود. از طرفی برخی از کارشناسان افزایش نرخ سود بانکی را نه تنها نسخه درمان، بلکه هیزم بر آتش می‌دانند.

تیمور رحمانی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز ، به این سوال پاسخ می‌دهد که راهکار افزایش نرخ سود بانکی در چنین شرایطی چه تبعاتی به دنبال دارد:

خبرها حاکی از احتمال افزایش نرخ سود بانکی است. در چنین شرایطی افزایش نرخ سود بانکی کدام مشکل سیستم بانکی را حل می‌کند؟

به نظرم افزایش نرخ سود بانکی نه تنها مشکل سیستم بانکی را حل نمی‌کند، بلکه بر حجم مشکلات سیستم بانکی خواهد افزود. البته باید گفت ظاهرا این افزایش نرخ سود در عمل اتفاق افتاده است و نیازی نیست که بگوییم افزایش پیدا خواهد کرد. شواهد نیز همین موضوع را تایید می‌کند.

برخی این استدلال را می‌آورند که در صورت عدم افزایش نرخ سود بانکی ممکن است نقدینگی 850 هزار میلیارد تومانی بیشتر به سمت بازارهای طلا، ارز و مسکن سوق داده شود و آنها را با التهاب بیشتری روبرو کند. نظر شما چیست؟

همانطور که عرض کردم نرخ سود بانک‌ها در عمل افزایش یافته است. گاهی اوقات هست که می‌گوییم نرخ سود پایین بوده و حال دوباره پایین نگه داشته شود، مشکل ایجاد می‌کند. اما بنده می‌گویم که نرخ سود در عمل افزایش داشته و نگرانی که بابت سوق دادن نقدینگی به سمت بازارهای طلا، ارز و…. وجود داشت، عملا اتفاق افتاده است.

منظور شما از اینکه نرخ سود افزایش پیدا کرده چیست؟ چون هنوز بانک مرکزی در این مورد تصمیمی نگرفته است.

از سال گذشته به صورت اسمی اینگونه بوده که سود سپرده‌ها 15 درصد است. اما صحبت بنده این است که بانک‌ها در عمل نرخ سود بالاتر از این مقدار می‌دهند. بنابراین خود به خود نرخ سود افزایش داشته است. همین اکنون بانک‌ها در حال پرداخت سودهای بالاتر از این مقدار هستند.

به نظر شما بیشتر بانک‌های خصوصی این کار را انجام می‌دهند؟

بله. طبیعتا چون این بانک‌ها دست بازتری نسبت به بانک‌های دولتی دارند. البته بانک‌های دولتی نیز مطمئن نیستیم که واقعا سود 15 درصدی را رعایت کنند. اما به هر صورت چون بانک‌های خصوصی دستشان بازتر است و قدرت مانور بیشتری دارند، بنابراین نرخ سودهای بالا را هم‌اکنون نیز می‌‌پردازند. سپرده‌گذارانی که نگران خارج شدن نقدینگی آنها از بانک‌ها هستیم، پولشان معمولا در همین بانک‌ها است.

به نظر شما در چنین شرایطی باید سیستم بانکی چه سیاستی را اتخاذ کند تا هم جلو رفتن بیشتر نقدینگی به سمت بازارها را بگیرد و هم برای نظام بانکی مشکل خاصی پیش نیاید؟

سیستم بانکی نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد. چرا که سیاست پولی را باید دولت برای آن راه‌ چاره بیاندیشد. در واقع دولت و بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار باید اقدامی در این باره انجام دهند. هم‌اکنون نیز یک سری اقدامات در حال اجرا است که امیدواریم اثر مثبت داشته باشد.

در عمل به آن صورتی که مدنظر بود سیاست کاهش نرخ سود بانکی که در سال گذشته ابلاغ شد، چندان رعایت نشده و نرخ سود کماکان بالا است. به نظرم هم اکنون نیز شواهد گویای آن است که سیاست‌گذاران اصراری ندارند که نرخ سود عددی نزدیک به 15 درصد باشد. در واقع در عمل مدت‌ها است که پذیرفته‌اند نرخ سود قرار نیست پایین باشد. مگر آنکه سیاست‌گذاری جدیدی در پیش گرفته شود که داستان آن متفاوت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ساشا

    […] در همه جای دنیا وقتی نقدینه گی زیاد میشود با بالا بردن سود بانکی یا به عبارتی اعمال سیاست انقباظی پول را از جامعه توسط بانکها جمع کرده تا نقدینه گی را کنترل کنند ولی رییس […] قبلی بانک مرکزی با کم کردن سود بانکی باعث ورود پولهای کلان سرگردان به جامعه شد و بعلت عدم وجود زیرساختهای تجارتی وکسب وکاری این پولها وارد سفته بازی و ارز و سکه ومسکن شده و اشوبی که الان شاهد ان هستیم را درست کرده