کد مطلب: ۲۹۰۹۳۹

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته پایانی مرداد ماه

رکوردهای پی‌درپی بورس از کجا آب می‌خورد؟

رکوردهای پی‌درپی بورس از کجا آب می‌خورد؟

تالار شیشه‌ای در هفته پایانی مرداد ماه رنگ سبز به خود گرفت و اخبار منتشر شده در خصوص اصلاح شیوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا و احتمال آزادسازی نرخ خودرو در بازار باعث صعود بی‌سابقه شاخص کل بورس در سه روز اول هفته جاری شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی روند بازار سرمایه در هفته پایانی مرداد ماه حاکی از آن است که در روز شنبه ( 27 مرداد ماه سال 1397) ارزش معاملات بورس تهران به 3235 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1059 واحد در رقم 131536 جای گرفت. در روز یکشنبه ( 28 مردادماه 1397) شاخص کل بورس با 2818 واحد افزایش در رقم 134354 جای گرفت و ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5828 میلیارد ریال رسید.

همچنین در روز دوشنبه ( 29 مردادماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7275 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2718 واحد در رقم 137073 جای گرفت و درحالی داد و ستد بازار سهام در روز سه‌شنبه ( 30 مردادماه 1397) به پایان رسید که شاخص کل بورس تنها با 162 واحد افزایش در رقم 136910 جای گرفت و ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4855 میلیارد ریال رسید.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در معاملات روز شنبه بازار سرمایه نمادهای « فخاس، اخابر، رانفور، همراه و مبین» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل داشتند که به عقیده تحلیگران بازار سرمایه انتشار اخباری مبنی بر افزایش 6.5 درصدی نرخ اوره جهانی، باعث تقویت قابل توجه نمادهای پتروشیمی در معاملات روز شنبه شد.

همچنین در این روز نمادهای فولاد و فملی بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل بورس داشتند که این موضوع به بلاتکلیفی شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا ارتباط داشت.

اما در معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه به ترتیب نمادهای «فولاد، فارس، فملی، پارس، پارسان، وغدیر و رانفور» بیشترین نقش را در رشد بی‌سابقه سه هزار واحدی شاخص کل بورس داشتند. در این روز به دستور رئیس شورای عالی بورس عرضه‌ محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا به دلیل عرضه این محصولات با نرخ ارز دولتی که باعث رانت قابل توجه دلالان این بخش شده بود، متوقف شد و این موضوع حکایت از آن داشت که روند قیمت‌گذاری در بورس کالا بین وزرای اقتصاد و صمت و معاون اول رئیس جمهور به زودی تعیین تکلیف می‌شود و قیمت محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا آزاد خواهند شد.

در معاملات روز دو‌شنبه بازار سرمایه هم به ترتیب نمادهای «فولاد، فملی، فارس، کگل، فخوز و پارسان» بیشترین نقش را در رشد بیش از دو هزار واحدی شاخص کل بورس داشتند. در روز دوشنبه اخباری مبنی بر برداشتن سقف رقابت مس در بورس کالا منتشر شد که از این پس مبنای قیمت‌گذاری مس در بورس کالا دلاری است که در بازار ثانویه مورد معامله قرار می‌گیرد.

در روز سه‌شنبه به یکباره رفتار حقیقی‌های بازار تغییر کرد، به طوری که در معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه به ترتیب نمادهای «فملی، شپنا، شتران، رمپنا، مبین» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل داشته‌اند و از سوی دیگر معاملات منفی فولاد بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل بورس داشت

از سوی سازمان بورس زمان دقیقی برای اولین عرضه مس در بورس کالا با دلار بازار ثانویه اعلام نشد، اما فملی به عنوان نماینده قدرتمند در میان شرکت‌های مس توانست حضور پررنگی در بازار بورس اوراق بهادار داشته باشد و در این روز تقاضاهای خرید این سهم به بیش از 97 میلیون رسید.

خبر عرضه مس با نرخ دلار آزاد در بورس کالا، افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی فلزات و تداوم توقف عرضه‌ محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا باعث اطمینان و امیدواری سرمایه‌گذاران به افزایش ارزش سهام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی به دنبال افزایش میزان درآمد بنگاه‌ها در روز دوشنبه شد که این امید به اصلاحات، بورس را بیش از دو هزار واحد بزرگ کرد.

اما در روز سه‌شنبه به یکباره رفتار حقیقی‌های بازار تغییر کرد، به طوری که در معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه به ترتیب نمادهای «فملی، شپنا، شتران، رمپنا، مبین» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل داشته‌اند و از سوی دیگر معاملات منفی فولاد بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل بورس داشت که دلیل ریزش شاخص سهام در آخرین روز هفته معاملاتی بورس انتشار اخباری مبنی بر تداوم عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی با نرخ ارز دولتی چهار هزار و 200 تومان در بورس کالا بود.

سردرگمی سهامداران

در خصوص بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته پایانی مرداد ماه امسال، مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز، گفت: در ابتدای هفته انتشار اخباری مبنی بر عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی با نرخ ارز آزاد در بورس کالا باعث رشد بی‌سابقه شاخص کل بورس شد، اما در آخرین روز هفته معاملاتی بورس اخباری منتشر شد که عرضه با نرخ ارز آزاد متنفی است و مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا دلار دولتی خواهد بود که این موضوع سردرگمی سهامداران و ریزش شاخص کل بورس را به همراه داشت.

ملکی افزود: در هفته پایانی مرداد ماه سهم‌های صادراتی ازجمله زاگرس و پارس تغییر چندانی نداشتند، زیرا منتظر دریافت گزارش ماهانه فعالیت شرکت‌ها بودند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه تیراژ خودروسازان به دلیل شروع تحریم‌‌ها از آبان‌ ماه امسال کاهش پیدا می‌کند، بنابراین افزایش نرخ در راستای آزادسازی برای خودرویی‌ها بسیار ضرورت دارد. افزایش قیمت خودرو باعث افزایش سودآوری خودروسازان و رشد قیمت سهام گروه خودرویی‌ها می‌شود. خبر احتمال آزادسازی نرخ خودرو در بازار باعث رشد سهام گروه خودرویی‌ها در هفته جاری شد که به طور کلی وضعیت گروه خودرویی‌ها در آینده مثبت ارزیابی می‌شود.

تداوم رشد سهام خودرویی‎ها

همچنین ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته پایانی مرداد ماه امسال،گفت: دو خبر عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی با نرخ دلار آزاد در بورس کالا و آزادسازی قیمت خودرو در بازار آزاد باعث رشد شاخص بورس در هفته جاری شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: وضعیت بازار سرمایه در هفته اخیر حاکی از آن است که بیشتر قیمت سهام گروه خودرویی‌ها رشد پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود که رشد قیمت سهام این گروه به دلیل آزادسازی قیمت و نزدیک شدن قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد ادامه پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهرداد

    سلام
    سایت شما یک ایراد مهم داره ….
    خبر یا تحلیل باید تاریخ داشته باشه . هرچند با خوندن خبر میشه حدس زد مال چه زمانیه (البته نه همیشه) اما هر چیزی که منتشر میشه در کنارش باید تاریخ و ساعت انتشارش معلوم باشه