کد مطلب: ۲۹۲۱۱۹

حامد حداد، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

کدام سیاست باعث ریزش شاخص بورس شد؟

کدام سیاست باعث ریزش شاخص بورس شد؟

بازار سرمایه در نیم ساعت اول امروز با رشد بیش از هزار واحدی شاخص، روند صعودی داشت، اما در ساعت پایانی جریان معاملات، شاخص بورس 600 واحد ریزش کرد و تالار بورس رنگ قرمز به خود گرفت. این‌بار کدام سیاست دولت باعث تغییر جهت بورس شده است؟

امروز 3 شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4854 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 567 واحد در رقم 136343 جای گرفت.

به گزارش تجارت نیوز؛ صبح امروز خبرگزاری مهر طی مصاحبه‌ای با یک منبع آگاه در کابینه دولت اعلام کرد که دولت در یک تصمیم مهم به تمامی پتروشیمی‌ها اعلام کرده که از این پس باید ارز موجود در حساب‌های خارجی، شرکت‌های تراستی، کارگزاران و صرافی‌های خود را تسلیم بانک مرکزی کنند. به عبارتی بیژن زنگنه، وزیر نفت طی نامه‌ا‌ی از تمام پتروشیمی‌ها (شرکت‌های متعلق به نهادهای عمومی، نیمه دولتی و خصوصی) درخواست کرده است که در راستای اجرای سیاست ابلاغی دولت به منظور تامین نیاز ارزی کشور از طریق بازار ثانویه، تمام ارز موجود درحساب‌های خارجی، شرکت‌های تراستی، صرافی‌ها و کارگزاران ارزی طرف معامله خود را کتبا به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسلیم کرده و با دریافت معادل ریالی آن، ارز مورد نظر براساس آنچه که بانک مرکزی معین می‌کند در اختیار مراحل بعدی برای عرضه در بازار ثانویه قرار می‌گیرد.

به‌گفته معامله‌گران بازار سرمایه، ابهام در ابلاغیه دولت مجدد کار دست بازار سرمایه داد، چرا که شنیده‌ها حاکی از آن است که ابلاغیه جدید دولت درخصوص پتروشیمی‌هایی بوده که طی بازه زمانی فروردین تا تیر امسال ارز خود را به سامانه نیما وارد نکرده‌اند.

به طور کلی خبر فروش ارز پتروشیمی‌ها مستقیما به بانک مرکزی و دریافت وجه ریالی آن و سپس فروش ارز از سوی بانک مرکزی در بازار ثانویه باعث ریزش شاخص کل در ساعات پایانی معاملات امروز بازار سهام شد.

حامد حداد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل ریزش567 واحدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته جاری، گفت: امروز خبر قوانین جدید بانک مرکزی کل بازار سرمایه را دگرگون کرد و تمامی شرکت‌های صادراتی و عرضه کنندگان در داخل بورس کالا به سمت منفی بازار روانه شدند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: تا زمانی که شرکت‌های پتروشیمی مجبور به فروش دلار به قیمت پایین یا تحویل به بانک مرکزی باشند، نماد پتروشیمی‌ها منفی معامله خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.