کد مطلب: ۲۹۳۴۳۴

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تبعیت بورس از ریسک‌های سیستماتیک

تبعیت بورس از ریسک‌های سیستماتیک

امروز شاخص بورس بیش از سه هزار واحد ریزش پیدا کرد. طرح سوال از رییس جمهور چه تاثیری بر روند نزولی بازار سرمایه داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 6 شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6307 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 3543 واحد در رقم 136765 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3148 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 27 واحد در رقم 1550 جای گرفت. در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های « رمپنا، خساپا، حتاید، فولاژ، پاکشو » بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فملی، فولاد، شتران، شبندر، شپنا » بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل داشته‌اند.

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل ریزش 3543 واحدی شاخص کل بورس در چهارمین روز هفته جاری، گفت: دو دلیل برای افت امروز شاحص کل بورس وجود دارد. اولین دلیل به بخشنامه شب گذشته وزارت نفت مربوط می‌شود که این بخشنامه در نقض ابلاغیه سوم شهریور‌ماه وزارت نفت به پالایشگاه‌ها بود‌.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: براساس ابلاغیه مورخ سوم شهریورماه وزارت نفت، پالایشگاه‌ها باید فرآورده‌های ویژه پالایشی خود را براساس نرخ ارز بازار ثانویه در بورس کالا عرضه کنند، اما شب گذشته برای دو تا از پالایشگاه‌ها بخشنامه جدیدی آمد که در این بخشنامه اعلام شده است که فرآورده‌های ویژه پالایشی برای مصارف داخلی باید با نرخ ارز دولتی در بورس کالا عرضه شوند.

اسلامی افزود: بدون شک تداوم عرضه فرآورده‌های ویژه پالایشی برای مصارف داخلی با نرخ ارز دولتی در بورس کالا منجر به کاهش درآمد انتظاری شرکت‌های پالایشگاهی خواهد شد، به همین جهت بخش قابل توجهی از افت امروز بازار سرمایه به فروش سهام شرکت‌های پالایشگاهی مربوط بود.

ریزش شاخص درگرو طرح سوال از رییس جمهور

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین بخشنامه جدید وزارت نفت همزمان با طرح سوال از رییس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

وی ادامه داد: قانع نشدن برخی نمایندگان مجلس از پاسخ رییس جمهور و بخشنامه وزارت نفت به پالایشگاه‌ها در راستای فروش فرآورده‌های ویژه پالایشی با نرخ دولتی در بورس کالا، ریزش بیش از 3500 واحدی شاخص کل امروز بورس را رقم زد.

کاهش تقاضای خرید مس در بورس کالا

این کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به این سوال که چرا نمادهای فولاد و فملی بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص امروز بورس داشتند؟ تصریح کرد: زمانی که فروش محصولات شرکت‌های پالایشی با نرخ ارز دولتی الزامی شد، بسیاری از فعالان بازار سرمایه احتمال دادند که الزام فروش محصولات فولادی با نرخ دلار چهار هزار و 200 تومانی هم تداوم پیدا می‌کند، به همین دلیل نماد فولاد در روند امروز بازار سرمایه نزولی شد.

اسلامی افزود: همچنین این موضوع با کاهش تقاضای خرید مس در بورس کالا با قیمت‌های جدید همزمان شد و خریداران احتمال دادند که نرخ مس هم به قیمت گذشته بازگردد و با نرخ دلار دولتی در بورس کالا عرضه شود، بنابراین نماد فملی هم بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص امروز بورس داشت.

جهت‌گیری بازارسرمایه از ریسک‌های سیستماتیک

اسلامی افزود: به‌ طورحتم زمانی که بازار سرمایه رشد قابل توجهی در یک مقطع کوتاه‌مدت کند، این موضوع نشانگر این است که به مرور شاهد افزایش تاثیرپذیری بازارسرمایه از ریسک‌های سیستماتیک خواهیم بود، بنابراین اگر قانع نشدن برخی نمایندگان مجلس از پاسخ رییس جمهور و بخشنامه جدید وزارت نفت به عنوان یک ریسک سیستماتیک محسوب شوند، این دو عامل منجر به روند نزولی امروز بازار سرمایه شده‌ است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این‌روزها ریسک‌های سیستماتیک جهت بازارسرمایه را تعیین می‌کنند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید دقت بیشتری در اتخاذ تصمیمات خود داشته باشند، زیرا به طور قطع تاثیرپذیری بازار سرمایه از ریسک‌های سیستماتیک به مرور زمان افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین سهامداران باید محتاط رفتار کنند تا در نوسانات بازار دچار تصمیم گیری‌های عجولانه نشوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.