کد مطلب: ۲۹۴۳۵۱

بررسی گالف‌نیوز از جدیدترین آمارهای نفتی ایران:

کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران

کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران

بر اساس داده‌های موسسه تامسون رویترز، حجم کل نفت خام، میعانات گازی و نفت سبک ایران که در ماه جاری میلادی بارگیری شده، در مجموع 64 میلیون بشکه -معادل 2.06 میلیون بشکه در روز- برآورده شده است. این در حالی است که ایران در ماه آپریل (پنج ماه پیش) 92.8 میلیون بشکه -معادل 3.09 بشکه در روز- نفت صادر کرده بود.

در حالی که دور دوم تحریم‌های نفتی ایران از چهارم نوامبر آغاز می‌شود، برای اولین بار از آپریل سال 2017 تاکنون، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه آگوست به کمتر از 70 میلیون بشکه رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از گالف‌نیوز، ایالات متحده از خریداران نفت ایران خواسته تا پیش از ماه نوامبر و اجرایی شدن تحریم‌ها، واردات نفت از این کشور را کاهش دهند و در نهایت به صفر برسانند. آمریکا قصد دارد از این طریق ایران را برای انجام مذاکره مجدد و توافق هسته‌ای دیگری تحت فشار قرار دهد.

بر اساس داده‌های موسسه تامسون رویترز، حجم کل نفت خام، میعانات گازی و نفت سبک ایران که در ماه جاری میلادی بارگیری شده، در مجموع 64 میلیون بشکه -معادل 2.06 میلیون بشکه در روز- برآورده شده است. این در حالی که است ایران در ماه آپریل 92.8 میلیون بشکه -معادل 3.09 بشکه در روز- نفت صادر کرده بود. این آمار حکایت از کاهشی چشمگیر در فروش نفت ایران دارد.

به دنبال افت صادرات در ماه آگوست، شرکت ملی نفت ایران تخفیف‌های نفتی برای حفظ مشتریان خود در نظر گرفته است. داده‌های رویترز نشان می‌دهد که تخفیف‌های ایران در ماه سپتامبر به خریداران نفت به بیشترین میزان از سال 2004 تاکنون رسیده است.

ایران سومین تولیدکننده نفت در سازمان اوپک است و بر اساس گزارش‌ها، تحت تاثیر از دست دادن میزان عرضه ایران در بازار، معاملات آتی نفت خام لندن در ماه ژوئن به بالاترین حد خود رسیده است.

اگرچه هنوز تحریم‌های نفتی اجرایی نشده‌اند، خرید نفت ایران از سوی مشتریان کلیدی در ماه آگوست به شکل چشمگیری کاهش یافته و برخی از خریداران، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای قراردادهای خود با ایران را متوقف کرده‌اند.

به عنوان مثال، چین یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران که ماه جولای 24 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده، وارداتش در ماه آگوست به 18.4 میلیون بشکه کاهش یافته است. چین که حاضر به پذیرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست به دنبال یافتن شیوه‌ای برای دور زدن آنهاست. ظاهرا بهترین راه، خرید نفت با استفاده از کشتی‌های دولتی و بیمه ایرانی است.

همچنین حجم نفت صادرشده به هند در ماه جاری میلادی 8.2 میلیون بشکه بوده؛ در حالی که پیش از آن و در ماه‌های آپریل تا آگوست صادرات ماهانه نفت ایران به هند 20 میلیون بشکه گزارش شده است.

ژاپن، دیگر واردکننده نفت خام ایران نیز در ماه آگوست تنها 3.4 میلیون بشکه نفت خریداری کرده که بر اساس گزارش‌ها برای دومین ماه متوالی وارداتش از ایران را کاهش داده است. انتظار می‌رود، پالایشگاه‌های ژاپنی آخرین محموله نفتی خریداری‌شده از ایران را در اواسط سپتامبر خریداری کنند که پیش از آغاز ماه نوامبر به ژاپن تحویل داده می‌شود.

از سوی دیگر، کره جنوبی از ماه جولای تاکنون هیچ نفتی از ایران خریدرای نکرده است.

فروش ماهانه نفت به اروپا که 22.2 میلیون بشکه بوده در ماه جاری میلادی به 12 میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا بر تلاش خود برای نجات توافق هسته‌ای تاکید کرده است. از سوی دیگر، شرکت‌های اروپایی نظیر توتال به دلیل نگرانی ناشی از تحریم‌ها ایران را ترک کرده‌اند. علی‌رغم کاهش خرید اروپا از ایران، رئیس‌جمهور ایران اعلام کرده که ایران فعلا در برجام باقی می‌ماند.

دور اول تحریم‌ها که صنعت خودرو، خریدوفروش فلزات گرانبها و خرید دلار را هدف قرار می‌داد، اجرایی شد.

دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور آمریکا در ماه می تصمیم خود مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای را اعلام کرد و دور اول تحریم‌های ایران که صنعت خودرو، خریدوفروش فلزات گرانبها و خرید دلار را هدف قرار می‎داد، اجرایی شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .میدونی چرا … میدونی چرا؟ چون که ما خود کفا شدیم