کد مطلب: ۲۹۵۵۵۸

کارشناسان بازار سرمایه پاسخ دادند:

فشار عرضه سهام با معاملات امروز بورس چه کرد؟

فشار عرضه سهام با معاملات امروز بورس چه کرد؟

امروز بورس تهران شاهد کاهش 2433 واحدی شاخص کل شد. دلیل این ریزش چیست و چرا نمادهای فارس و پارسان بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 11 شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6581 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 2433 واحد در رقم 133676 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 2805 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 38 واحد در رقم 1508جای گرفت. شاخص بورس در دیروز (شنبه 10 شهریور ماه ساه 97) هم افت را تجربه کرده بود.

در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های « وبملت، حکشتی، همراه، سکرما، ونیکی» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، فملی، کگل، فارس، پارسان» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند. امروز قیمت پایه محصولات پتروشیمی همچنان دلار 4200 تومانی اعلام شد. قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی دلار چهار هزارو 200 تومانی اعلام شد که اندکی نسبت به هفته گذشته رشد داشته است، به همین منظور نمادهای فارس و پارسان بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه ، تسویه اعتباری مشتریان کارگزاری در شهریورماه جاری باعث افزایش فشار فروش سهام دربازار شده است.

بورس3

شاخص بورس دو روز نخست هفته جاری را نزولی طی کرد.

سال مالی بخش عمده‌ای از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس در 31 شهريور‌ماه هر سال به پايان می‌پذيرد و در این مقطع زمانی صورت‌های مالی اين شركت‌ها تهيه می‌شود. بسیاری از این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند با پایان سال مالی و حتی در زمان ارائه گزارش شش ماهه اعتبارات خود را تسویه کنند.

الزام قانونی برای تسویه کارگزاری‌ها وجود ندارد و همه مسائل به سیستم خود کارگزاری‌ها وابسته است.

پرواضح است که رویه‌های حسابداری کارگزاری‌ها با لحاظ کردن اعتبارات در صورت‌های مالی پیچیده می‌شود که دردسرهای زیادی برای این شرکت‌ها در پی خواهد داشت.

شرکت‌های کارگزاری با مشخص کردن یک خط اعتباری براساس میزان خرید و فروش‌های مشتریان خود، از بانک اعتبار دریافت کرده و به مشتریان خود تخصیص می‌دهند که مشتری بعد از فروش سهام خود در بازار باید این بدهی را با کارگزاری تسویه کند. در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، از نگاه فعالان بازار به دلیل فشار حجم عرضه سهام در بازار برای تسویه حساب خریدهای اعتباری، بازار دچار کمبود نقدینگی شد و افت شاخص بورس و کاهش ارزش سهام را به دنبال داشت.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا الزام قانونی برای تسویه اعتباری مشتریان کارگزاری‌ها در پایان سال مالی وجود دارد؟ آیا می‌توان فشار فروش سهام در بازار را به دلیل اعمال فشار کارگزاری‌ها بر مشتریان جهت تسویه اعتبارات دریافتی مشتریان در پایان سال کاهش داد؟

علت ریزش شاخص بورس

در این خصوص فرشاد طهماسبی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: هيچ الزامی برای تسویه اعتباری مشتریان کارگزاری‌ها وجود ندارد و سیاست ارائه اعتبار و همچنین تسویه اعتبار بر اساس قرارداد و رعایت مقررات به مدیران شرکت‌های کارگزاری مربوط می‌شود،بنابراین تسویه اعتباری مشتریان يك سياست داخلی كارگزاری است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل ریزش بیش از 2400 واحدی شاخص کل بورس در دومین روز معاملات هفته جاری، تصریح کرد: علاوه بر تسویه اعتباری مشتریان، وقوع انفجارها در سوريه، بلاتكليفی شركت‌ها در بورس كالا و اصلاح موقت برخی نمادها باعث ریزش 2433 واحدی شاخص کل امروز بورس شد.

الزام قانونی برای تسویه اعتبارات وجود ندارد

همچنین هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: کارگزاری‌ها برای کاهش ریسک باید با مشتریان خود تسویه اعتباری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: الزام قانونی برای تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها وجود ندارد، اما خود کارگزاران ترجیح می‌دهند که گزارش‌های مالی سالانه یا حتی نیم سال خود را پس از تسویه اعتبارات مشتریان ارائه دهند، زیرا در صورت عدم تسویه این اعتبارات، ایرادات حسابرسی آنها بسیار پیچیده می‌شود.

تخصیص اعتبار به مشتریان از ابتدای مهر ماه

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص تاثیر تسویه اعتباری مشتریان کارگزاری‌ها بر ارزش سهام، گفت: تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها فشار عرضه سهام در بازار را بیشتر می‌کند. به عبارتی مشتری باید بدهی خود را با کارگزاری صفر کرده و مجددا ابتدای مهر ماه اعتبار دریافت کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در زمان تسویه اعتبارات دیگر قیمت و سود و زیان سهام مهم نیست بلکه در فروختن سهام رقابت ایجاد می‌شود که افت قیمت سهام و به دنبال آن ریزش شاخص کل بورس را به همراه دارد.

مویدی درباره دلایل ریزش بیش از 2400 واحدی شاخص کل بورس در دومین روز معاملات هفته جاری، تصریح کرد: قیمت پایه محصولات پتروشیمی همچنان دلار 4200 تومانی اعلام شد. قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی با قیمت دلار چهار هزار و 200 تومانی اعلام شد که اندکی نسبت به هفته گذشته رشد داشته است، به همین منظور نمادهای فارس و پارسان بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: نمادهای سیمان، کاشی و سرامیک و انبوه‌سازی چند روز عالی معامله شدند، اما در کوتاه‌مدت مقاومت داشتند و با کمی درجا و کسب انرژی می‌توانند مقاومت‌ها را شکسته و روند صعودی خود را ادامه دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.