کد مطلب: ۲۹۷۰۴۱

اویل‌پرایس بررسی کرد:

بحران ارزی با بازار نفت چه می‌کند؟

بحران ارزی با بازار نفت چه می‌کند؟

در حالی که بحران ارزی در اقتصادهای نوظهور آغاز شده، برخی بر این باورند که این مشکل می‌تواند به کشورهای دیگر سرایت کند. در چنین شرایطی تقاضا برای نفت به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

در حالی که بحران ارزی در اقتصادهای نوظهور آغاز شده، برخی بر این باورند که این مشکل می‌تواند به کشورهای دیگر سرایت کند و در نهایت بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته پزوی آرژانتین تنها طی چند روز حدود 20 درصد از ارزش خود را از دست داد. بانک مرکزی این کشور به منظور تثبیت نرخ ارز و مهار تورم، نرخ بهره بانکی را از 45 درصد به 60 درصد افزایش داد. دولت امیدوار است به این ترتیب بتواند مانع سقوط بیش از حد پزو شود.

در سال جاری میلادی، از ارزش پول ملی بسیاری از کشورها کاسته شده که این مساله بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت بانک‌های مرکزی در بسیاری از کشورها را ناچار به افزایش نرخ بهره کرده است.

به گفته کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دلایل این مساله تقویت دلار در برابر سایر ارزهاست که ناشی از افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در آمریکا است.

تقویت دلار از چند منظر به بازارهای نوظهور آسیب می‌رساند. اول آنکه به‌طور مستقیم با بالا رفتن ارزش دلار، ارزش پول ملی در این کشورها کاهش می‌یابد. اما به دنبال آن چالش‌های دیگری به وجود می‌آید. تقویت دلار موجب می‌شود که بازپرداخت بدهی‌های خارجی برای این کشورها به مراتب دشوارتر شود. در نتیجه کسب‌وکارها نابود و رشد اقتصادی آهسته می‌شود. این واقعیت را هم نباید فراموش کرد که دولت‌ها ناچارا هزینه‌ها را کاهش و بانک‌های مرکزی نرخ بهره را افزایش می‌دهند تا از خروج سرمایه‌ها جلوگیری به عمل آورند، تورم را مهار و از پول ملی‌شان دفاع کنند.

اقتصاددانان معتقدند که این سیاست‌ها اگرچه به لحاظ اقتصادی درست است اما هزینه‌های بالایی را به همراه دارد. نرخ بهره و اقدامات ریاضتی قطعا رکود اقتصادی را افزایش می‌دهد. یک دهه ریاضت اقتصادی در یونان نشان می‌دهد که درمان بیماری اقتصادی به اندازه خود بیماری دردناک است.

در حال حاضر، مشکلات ارزی در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای قابل مشاهده است. به جز وضعیت ترکیه و آرژانتین که به وضوح این مساله دیده می‌شود، در برزیل، هند، آفریقای جنوبی، اندونزی، روسیو ه حتی چین نیز شاهد این بحران هستیم. رئال برزیل و رند آفریقای جنوبی هر دو در ماه گذشته حدود 10 درصد کاهش ارزش داشته‌اند. در حالی که پزوی آرژانتین و لیر ترکیه هر دو در مدت مشابه یک‌سوم از ارزش خود را از دست داده‌اند.

نباید فراموش کرد که این بحران‌های مالی و ارزی به سرعت رخ ‌می‌دهد.در حال حاضر، به دلیل سقوط پزو در آرژانتین، مشکلات بسیاری برای بخش انرژی این کشور به وجود آمده است. هزینه‌ها و پرداخت‌ها برای نفت با دلار مبادله اما فروش‌های داخلی از طریق یورو انجام می‌شود.

با این حال برخی دیگر از کارشناسان در مورد سرایت مشکلات ترکیه و آرژانتین به سایر کشورها تردید دارند. به عقیده آنها، با بررسی پنج کشور آرژانتین، ترکیه، برزیل، آفریقای جنوبی و روسیه درمی‌یابیم که مساله بحران ارزی یک مساله کاملا منحصربه‌فرد در هر کشور است و هیچ ارتباطی با مسائل سایر کشورها ندارد.

اگر فدرال‌رزرو آمریکا هم تصمیم خود برای افزایش بیشتر نرخ بهره در شش ماهه دوم سال را عملی نکند، این مساله می‎‌تواند تسکنی برای پول‌های ملی در سراسر جهان باشد.

حتی اگر نظام‌های مالی موفق شوند از یک بحران جدی پیش‌گیری کنند با این حال، چالش‌های بسیاری بر سر راه اقتصادهای نوظهور وجود دارد. به دنبال این‌ چالش‌ها، و با توجه به اینکه نفت از طریق دلار معامله می‌شود، تقاضا برای نفت به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.