کد مطلب: ۳۰۱۴۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران به زودی ونزوئلا می‌شود؟/ ابرتورم در راه است؟

ایران به زودی ونزوئلا می‌شود؟/ ابرتورم در راه است؟

این روزها هشدارهای جدی برای تورم بی‌سابقه در ایران شنیده می‌شود. هشدارهایی که می‌گویند تورم مهارنشدنی در راه اقتصاد ایران است و کشور را به پرتگاه ابرتورم نزدیکتر از همیشه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اواخر هفته گذشته ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور دولت سیزدهم نشستی با اقتصاددانان و فعالان اقتصادی برگزار کرد که از این نشست سخنرانی کوتاه مسعود نیلی، اقتصاددان بیش از همه هشدار دهنده بود.

او توجه حاضران در این نشست را به شکل‌گیری قریب‌الوقوع ابرتورم در ایران جلب کرد و گفت تورمی مهارنشدنی در راه است.

چند روزی پس از این نشست گزارش بانک مرکزی از وضعیت شاخص‌های پولی در سال ۹۹ منتشر شد که در این گزارش رشد بی‌سابقه نقدینگی بیش از همه مورد توجه قرار گرفت.

پس از این گزارش بود که مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتی به رشد نقدینگی اشاره کرد و نوشت: طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده است.

او در ادامه هشدار داد: اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده «امادریغ». با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه در کشور تجربه نشده است.

ماجرا به همین جا محدود نشد و این بار گزارش هشدار دهنده دیگری منتشر شد که نشان می‌داد برخلاف تصور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران حالا به وضعیت ونزوئلایی نزدیکتر از همیشه شده است.

۲۶ اسفند پارسال، روحانی گفت که پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد.
او ادامه داد: «درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران سه رقمی و ونزوئلایی می‌شود.

اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم اما کاری که دولت در سال ۹۷ و وقتی وارد سال ۹۸ شدیم، انجام داد، این بود که تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل و شروع به کاهش آن کرد.»

او توقف این روند در اواخر سال ۹۸ را ناشی از کرونا دانسته بود و گفته بود اگر کرونا نبود قطعا شرایط بهتری داشتیم.

در این میان عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی هم که برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری وارد کورس رقابت شده بود، بارها در مصاحبه‌های تبلیغاتی خود اشاره کرد که او مانع از ونزوئلایی شدن ایران شده است.

حالا اما گزارش‌های سال ۹۹ حقایق ترسناکی را مطرح می‌کنند. بعد از انتشار گزارش رشد بی‌سابقه نقدینگی، مرکز آمار گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای اقلام وارداتی در زمستان ۹۹ سه رقمی و ۵۵۸ درصد ثبت شده است.

این درحالیست که قیمت دلار سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشت. به بیان ساده تر قیمت اقلامی که از خارج از کشور وارد شده است در یک سال ۶٫۵ برابر شده است.

بر اساس رده‌بندی موسسه تریدینگ اکونومیکس حالا ونزوئلا با تورم ۲۶۶۵ درصد، سودان با تورم ۳۴۱ درصد و زیمباوه با تورم ۲۴۱ درصد سه کشور پر تورم جهان معرفی شده‌اند.

در این میان اما ونزوئلا هم که زمانی به کویت امریکای لاتین معروف بود، در یک سیر زمانی چندساله تبدیل به ونزوئلای کنونی شد.

ونزوئلا با وجود برخورداری از منابع نفتی فراوان از سوی امریکا تحریم شد و به دلیل کسری بودجه سنگین و سپس استقراض از کشورهای خارجی و به ویژه چین به چرخه ونزوئلایی شدن افتاد.

در سال ۲۰۱۵ ونزوئلا با نرخ تورم بیش از ۱۰۰ درصد، بالاترین نرخ تورم در جهان را به نام خود ثبت کرد و سپس در سال ۲۰۱۶ نرخ تورم این کشور به ۷۰۰ درصد و در سال ۲۰۱۷ به نزدیک ۲۰۰۰ درصد رسید.

مهم‌ترین عامل ایجاد ابرتورم در این کشور کسری بودجه دولت بر اثر کاهش درآمد‌های نفتی و طرح‌های حمایتی بدون برنامه بوده است که دولت را مجبور به چاپ روزافزون پول برای تامین هزینه‌های خود کرده است.

هر چند این تورم در ابتدا بین اعدادی در حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد محدود بود اما دیری نگذشت که پس از ورود اقتصاد به چرخه خود تخریب‌کننده ونزوئلا به شرایط امروز رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گفتن ایران مثل کک تقسیم میشه مردم دونسته تن به ذلت دادن حال این نسل کمی میتونه کمی از این کک و برای نسلش نگه داره اما خیلی داره دیر میشه

  • ناشناس

    مگر حالا در اوج تورم نیستیم میوه درجه ۳ کیلو ۳۰ تومن پارسال کیلو ۴ یا ۵ هزار بود .می دانید درصد تورم چند میشه .واقعا که بی خیال هستید .

  • مجید

    یادیالوگ ماندگارمرحوم عزت اله انتظامی درفیلم سینمایی درمسیرتندباد افتادم که میگفت بهشتمون خشک شدآطبیب گردمرگ به دنیا پاشیدند

  • ناشناس

    این درواقع سیاه چاله ای است که درحال بلعیدن زندگی وارزوهای مردم ایران هستش، ونتیجه تن دادن به ازمونهایی که بارها خطا بودنشون ثابت شده بود، قشری بیسواد وبدون تخصص بر صندلیهایی تیکه داده اند که ما رو به نابودی میکشن،

  • چگوارا

    به عنوان یک جوان فقیر میگم راه حل صلح با آمریکاست …. تمام

  • ناشناس

    سلام و وقت بخیر.بیش از ۳۲سال ،اقتصاد کشور دست جناح غیر انقلابی بود،،به اسم تکنوکرات،به اسم اصلاح،،به اینجا رسیدیم،تجربه سعدآباد،تجربه برجام نشون داد که صلح با آمریکا بی معناست،اگر ما بخواهیم،آمریکا و اروپا نمیخواهد،،،
    پس کار باید به دست افراد مومن و انقلابی بیفته لااقل۱۶سال هم دست جناح انقلابی باشه،،خواهیم دید که چه کشور پیشرفته و قوی ایی، خواهیم داشت،

    • ناشناس

      با وضع پایه های جدید مالیاتی و فشار به مردم و گریزان کردن سرمایه گذار و کاهش اشتغال. خواهیم دید

  • Reza

    عشق منی ای نویسنده،زیبا نوشتی،
    دوست دارم.عالییییییی

  • ناشناس

    سلام هم وطن باعرض خسته نباشید به کسانی زحمات زیادی کشیده اند برای ایران سر بلند که در تمام تاریخ همیشه سر بلند بوده والان هم که کشور مان در وضیعت تحریم های ظالمانه کشورهای ابر قدرت جهان است ودولت سیزدهم به سوی دور زدن تحریم ها هستن واز مردم همیشه سرفراز ایران خواهیم دید به پشتوانه دولت سیزدهم خواد بود و ما مردم شریف ایران به پشتوانه دولت سیزدهم خواهیم ایستاد و به امید آن روزهای که مردم ما همیشه شاد خرم باشد وسلام

    • امیرحسین

      درسته ترکیه هم یک روز مثل ما بود.
      ما که نسل جوان داریم.منطقه جغرافیایی و تاریخی و فرهنگی آریایی داریم که چهار فصل هستیم و دارای نفت و مواد زیرزمینی خیلی زیادی هستیم از هر نوع قومی در ایران هست و کشوری همبسته است فقط با حمایت از ایران میشه سربلند شد ژاپن که یک قطره نفت و گاز ندارن و دارن زیر آتشفشان و زلزله داغون میشن ولی کجا. هستن پس ما هم می تونیم
      حمایت از تولید کننده ایرانی حمایت از فردای خودمونه

    • ناشناس

      سلام هم وطن اگر بابت نوشتن این چیزها پول میدن اطلاع رسانی کنید ما هم یک درآمدی داشته باشیم دستمون تنگه

    • ناشناس

      از بچگی تا الان‌ داریم این مزخرفات را گوش میدیم. و همشا از حفظ هستیم.

  • ناشناس

    روند امور کشور توسط کسانی مدیریت میشود که مستقل از اراده منتخبین مردم است و هیچ رئیس جمهوری چه باسواد یا بیسواد و باتجربه و بی تجربه قادر به اصلاح امور نیست تا زمانیکه زمام قدرت دردست غیرمنتخبین ثابت در قدرت است

  • زهرا

    اون چیزی که مشخصه فقروگرونی بی حدواندازس مردم ازشعارشنیدن خسته شدن به خدا هرچیزی میخورم انگارزهرماره وقتی میبینم دخترزیبای تاکمرتوسطل اشغال خم شده