کد مطلب: ۳۰۲۴۲۱

بررسی اکونومیست از شدت ابرتورم در ونزوئلا

آیا ونزوئلا بدترین ابرتورم را تجربه می‌کند؟/ابرتورم‌های بدتر از ونزوئلا

آیا ونزوئلا بدترین ابرتورم را تجربه می‌کند؟/ابرتورم‌های بدتر از ونزوئلا

برای درک بهترِ آمار و ارقام نجومی مربوط به ابرتورم و مقایسه کشورها، تحلیل‌گران مدت زمانی را که طول می‌کشد قیمت‌ها در یک کشور دو برابر شوند، مد نظر قرار داده‌اند. با این روش محاسبه مشخص می‌شود که در بسیاری کشورهای دیگر در طول تاریخ، شدت ابرتورم در مقایسه با ونزوئلا بیشتر بوده است.

برای بسیاری مفهوم ابرتورم در کشورهایی چون ونزوئلا غیر قابل لمس و انتزاعی است. بر اساس داده‌های اعلا‌م‌شده از سوی آنجل آلوارادو، اقتصاددان و سیاستمدار مخالف دولت، نرخ تورم تنها در ماه می 223.1 درصد افزایش یافت. این در حالی است که دولت ونزوئلا مدت‌هاست که آمار رسمی را منتشر نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست، با توجه به پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ممکن است تا پایان سال جاری میلادی به یک میلیون درصد برسد. با این حال چنین رقمی در مقایسه با پدیده ابرتورم در طول تاریخ و در میان کشورهای دیگر چندان وحشتناک و بی‌سابقه نیست.

به عنوان مثال در بدترین ابرتورمی که در جهان روی داده و مربوط به مجارستان در سال 1949 است، قیمت‌ها در این کشور 41900000000000000 درصد افزایش یافت. به دنبال این افزایش قیمت، دولت ناچار شد 100 کوینتیلیون (با 20 صفر) اسکناس چاپ کند.

پیش‌تر استیو هانکه، اقتصاددان آمریکایی فهرستی از 57 کشور جهان که به ابرتورم دچار شده‌اند، تهیه کرده است. اگر تورم ماهانه ونزوئلا بیش از این رقم نشود، در این صورت ونزوئلا در جایگاه بیست و سوم این فهرست قرار خواهد گرفت. برای درک بهتر و درست‌ترِ این اعداد و ارقام، روش دیگری برای محاسبه ابرتورم در کشورها در نظر گرفته شده است. در این روش، تحلیل‌گران، مدت زمانی که را طول می‌کشد تا قیمت‌ها در یک کشور دو برابر شوند یا به عبارتی مدت زمانی که پول ملی یک کشور نیمی از ارزش خود را از دست می‌دهد، مد نظر قرار داده‌اند.

جدول زیر برخی از این کشورها را نشان می‌دهد و بر اساس این آمار ابرتورم‌هایی به مراتب بدتر از ونزوئلا هم در سایر کشورها روی داده است.

کشور مدت زمانی که قیمت‌ها دو برابر شدند سال
مجارستان نصف روز 1949
زیمبابوه یک روز 2008
آلمان چهار روز 1923
فرانسه 13 روز 1796
چین 14 روز 1945
* ونزوئلا 19 روز 2018
اتحاد جماهیر شوروی 19 روز 1924
آرژانتین 20 روز 1989
اتریش 26 روز 1922
زئیر 29 روز 1991

با استفاده از این روش محاسبه، درصدهای نجومی ابرتورم بهتر فهمیده می‌شود. به عنوان مثال در ونزوئلا در ماه آگوست 19 روز طول کشید تا بولیوار -پول ملی این کشور- نیمی از ارزش خود را از دست بدهد. در مجارستان اما این دوره تنها 15 ساعت بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.