کد مطلب: ۳۲۶۹۵۴

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۳ آذر ماه سال ۱۳۹۷

راز ارزان شدن قیمت دلار و افشاگری رئیس بانک مرکزی

راز ارزان شدن قیمت دلار و افشاگری رئیس بانک مرکزی

روزنامه ایران در گزارش خود به عوامل دخیل در ارزان شدن قیمت دلار اشاره کرده و روزنامه شرق نیز از 20 میلیارد دلار تخلف ارزی روایت می‌کند. اطلاعات نیز به نقل از رئیس بانک مرکزی خبر از ادامه کاهش نرخ ارز می‌دهد و در نهایت دنیای اقتصاد به نقل از بازوی پژوهشی مجلس بیان می‌کند که بنزین به جای اختصاص به خودروها، به افراد اختصاص داده شود.

قیمت دلار طی هفته‌های اخیر از یک روند باثبات و کاهشی برخوردار بوده است. به نحوی که هنوز هم گمانه‌زنی‌ها برای کاهش قیمت این ارز خارجی وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه ایران صبح امروز در گزارشی به « راز کاهش نرخ دلار » پرداخته است. ایران قیمت دلار در روز پنج‌شنبه را 12 هزار و 500 تومان اعلام کرده و یکی از عوامل کاهش قیمت دلار را به دخالت بانک مرکزی در بازار ربط می‌دهد.

ایران در این خصوص می‌نویسد: برخی افزایش عرضه ارز از سوی بانک مرکزی را دلیل مهم کاهش قیمت دلار و برخی دیگر سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های بازار ارز را دلیل مهم این اتفاقات می‌دانند.

این روزنامه همچنین به اعمال برخی محدودیت‌ها برای انتقال، انجام معاملات پولی و نظارت بیشتر بر کارتخوان‌ها از جانب بانک مرکزی اشاره می‌کند و آن را در کاهش قیمت دلار تاثیرگذار می‌داند.

اما رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با ایران در مورد وضعیت بازار می‌گوید: هم‌اکنون در بازار شاهد ورود قابل توجه ارزو طلای خانگی به بازار هستیم. خریداران ارز و طلا در گذشته بخصوص خریداران خرد از ترس اینکه قیمت کاهش بیشتری داشته باشد و زیان کنند اقدام به فروش می‌کنند و این اتفاق در بازار قابل لمس است.

روزنامه اطلاعات نیز به نقل از رئیس بانک مرکزی روایت می‌کند که « بازار ارز تحت کنترل قرار گرفته » است. عبدالناصر همتی می‌گوید: ما حتما باید بازار متشکل ارزی یا شبیه بورس داشته باشیم تا معاملات آنی نه آتی را در آن ساماندهی کنیم، بانک مرکزی هم در این بازار به عنوان بازیگردان اصلی خواهد بود.

این روزنامه به نقل از همتی ادامه می‌دهد: کشف قیمت و ورودی و خروجی ارز همه در این بازار متشکل ارزی انجام خواهد شد، ضمن اینکه به مرور حواله هم وارد این بازار می‌شود. اما بازار نیما متحول خواهد شد. در میان‌مدت هم باید بازارها را به هم نزدیک کرده و نرخ‌ها را مدیریت کنیم.

روزنامه شرق هم در گزارشی ارزی به نقل از عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی خبر از « تخلف 20 میلیارد دلاری ارزی » در ماه‌های اخیر می‌دهد.

آنگونه که شرق روایت کرده اشاره رئیس بانک مرکزی به 7 ماه عدم بازگشت دلارهای صادراتی بوده است. لازم به ذکر است که طی ماه‌های اخیر و بعد از بحران ارزی، برخی از صادرکنندگان از عرضه ارز خود در سامانه میا خودداری کرده و آن را در بازار آزاد به فروش می‌رساندند.

دنیای اقتصاد نیز در گزارش امروز خود به « فرمول ضد طبقاتی یارانه بنزین » پرداخته و به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس روایت می‌کند که قیمت سوخت به نفع عموم اصلاح شود نه به سود مالکان خودرو.

دنیای اقتصاد در خصوص طرح مرکز پژوهش‌های مجلس می‌نویسد: براساس این طرح، به جای آنکه بنزین یارانه‌ای فقط به مالکان خودرو داده شود، هر فرد ایرانی دارای کد ملی از این یارانه بهره‌مند می‌شود.

این روزنامه به نقل از رئیس بازوی پژوهشی مجلس ادامه می‌دهد: بر مبنای آمار رسمی، نیمی از خانوارها از یارانه پنهان بنزین بی‌بهره می‌مانند که نوعی تبعیض طبقاتی محسوب می‌شود، بنابراین در طرح جدید به اندازه مشخصی اعتبار استفاده از بنزین به هر فرد، مستقل از آنکه خودرو دارد یا خیر داده می‌شود و افراد می‌توانند از این اعتبار برای خرید بنزین، پرداخت قبض برق، آب و گاز یا کرایه اتوبوس و مترو استفاده کنند. در صورت عدم‌مصرف نیز معادل ریالی اعتبار مزبور در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.