کد مطلب: ۳۲۸۹۵۴

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۷ آذرماه ۹۷

عقب‌گرد دلار و سکه‌های بی‌مشتری

عقب‌گرد دلار و سکه‌های بی‌مشتری

روزنامه‌های خراسان و جمهوری اسلامی دلایل کاهش قیمت دلار را روایت می‌کنند و مردم‌سالاری نیز به موضوع 100 هزار سکه پیش‌خرید شده روی دست بانک می‌پردازد. در نهایت روزنامه ایران از میزبانی پاریس و برلین برای کانال انتقال مالی با ایران خبر می‌دهد.

هفته‌های قبل بازار ارز شاهد روند نزولی قیمت دلار بود. هرچند برخی روزها نرخ این ارز خارجی اندکی جهش داشت، اما به طور میانگین روند کاهشی خود را حفظ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اکنون خبرها حاکی از سقوط دلار به کانال 11 هزار تومان دارد. روزنامه خراسان روایت می‌کند که با سیاست‌های جدید ارزی و اعمال محدودیت برای تراکنش‌های بانکی روند نزولی قیمت دلار ادامه پیدا کرد و « دلار به کانال 11 هزار تومان بازگشت. »

خراسان ادامه می‌دهد: در پی سیاست‌های جدید ارزی و اعمال محدودیت‌ها برای تراکنش‌های بانکی و البته محدودیت خرید و فروش دلار و حواله‌های ارزی خارج از صرافی‌های مجاز قیمت دلار دیروز ریزش چشمگیری داشت.

این روزنامه همچنین اشاره می‌کند که فاصله نرخ ارز در صرافی‌های بانکی و غیربانکی به کمترین میزان ممکن از ابتدای امسال رسید و هم‌اکنون دلار بانکی و غیربانکی با فقط ۵۰ تومان اختلاف معامله می‌شود. در این زمینه فعالان بازار ارز، دلایل متفاوتی برای آن برمی‌شمرند و بر این باورند که دخالت بانک مرکزی در این بازار به عنوان یک رگولاتور، نقش‌آفرینی مناسبی در تعیین نرخ بازار انجام داده و به همین دلیل، هدایت بازار باز هم به دست بانک مرکزی است.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز به « کاهش قیمت دلار به کانال 11 هزار تومان » پرداخته و به نقل از یک کارشناس اقتصادی، دلایل این کاهش قیمت دلار به عوامل سیاسی و دخالت بانک مرکزی ربط می‌دهد.

جمهوری اسلامی به نقل از این کارشناس اقتصادی می‌نویسد: به نظر می‌رسد که روند نزولی آن در هفته‌های اخیر، متاثر از مسائل سیاسی باشد. البته ممکن است هم‌راستا نبودن اروپا با آمریکا از علل کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر باشد.

این کارشناس اقتصادی علت دیگر کاهش نرخ ارز را به تدوین سیاست‌های جدید بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز صادراتی ربط می‌دهد. لازم به ذکر است بر اساس سیاست جدید بانک مرکزی، بخشی از صادرکنندگان از ارائه ارز خود در سامانه نیما معاف شده‌اند و همین موضوع سبب بازگشت بیشتر ارز به کشور شده است.

اما در روزهای اخیر برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه هیچ‌کدام از کشورهای اروپایی حاضر به میزبانی کانال انتقال مالی نیستند، منتشر شده بود. همین امر سبب ایجاد جو ناامیدی نسبت به برجام در میان برخی سیاست‌گذاران شده بود.

روزنامه ایران صبح امروز در گزارشی اشاره می‌کند که « پاریس و برلین میزبان کانال انتقال مالی خواهند بود. » ایران در این خصوص می‌نویسد: رسانه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های مستقر در بروکسل خبر داده است که آلمان و فرانسه اقدام مشترکی را در نظر دارند که هدف از آن تلاش برای ایجاد یک کانال ارتباطی جهت ادامه ارتباط تجاری با ایران در جهت مخالفت با اقدامات ایالات متحده برای ناکام گذاشتن چنین تلاشی است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: بر اساس این گزارش، این دو کشور در نظر دارند راسا اداره این نهاد را برعهده بگیرند تا ایالات متحده نتواند آن را هدف تحریم قرار دهد. بر پایه این طرح، اگر فرانسه میزبان این کانال مالی شود، یک مقام آلمانی ریاست آن را بر عهده خواهد گرفت و اگر این مسئولیت را آلمان بر عهده بگیرد، ریاست کانال مالی را یک مقام فرانسوی عهده‌دار خواهد شد. اگرچه تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های اروپایی و ایرانی پیرامون این خبر اظهار نظر نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد انتشار چنین خبری در بحبوحه رایزنی‌های برجامی، نویددهنده روزنه‌های امید برای عملیات نجات برجام باشد.

روزنامه مردم‌سالاری نیز به این موضوع پرداخته که حدود 100 هزار نفر از افرادی که سکه پیش‌خرید کرده بودند، همچنان سکه خود را دریافت نکرده و این سکه‌ها در نزد بانک است.

مردم‌سالاری با عنوان « 100 هزار سکه پیش‌خرید شده روی دست بانک » در این خصوص می‌نویسد: طرح پیش‌فروش سکه با هدف کاهش التهاب از بازار در سه مرحله در بازه زمانی بهمن پارسال تا اردیبهشت امسال انجام شد؛ در این برنامه بانک مرکزی در مجموع بیش از هفت میلیون و 617 هزار قطعه سکه پیش‌فروش کرد که حدود پنج میلیون و 900 هزار قطعه آن تا پایان امسال تحویل خریداران می‌شود و این فرآیند تحویل تا اردیبهشت ماه سال 99 ادامه خواهد داشت.

این روزنامه ادامه می‌دهد: تعلل خریداران در دریافت سکه‌های خود آن هم از ترس برخورد قضایی و یا اخذ مالیات سبب شد تا بانک مرکزی در بخشنامه‌ای ضرب‌الاجل 6ماهه‌ای برای تحویل سکه‌ها اعلام کند که بر اساس آن اگر فردی تا 6 ماه پس از سررسید تحویل سکه به بانک مراجعه نکند، تنها اصل مبلغ دریافتی بابت پیش‌خرید به مشتری بازگردانده می‌شود و این بانک تعهدی نسبت به تحویل سکه به متقاضیان نخواهند داشت.

مردم‌سالاری در این زمینه ادامه می‌دهد: نگاهی به تعداد سکه‌های پیش‌فروش و تحویل‌شده به خریداران نیز نشان می‌دهد که بیشتر سکه‌هایی که نزد بانک ملی باقی مانده مربوط به فروش‌های قطعی در سررسیدهای 6ماهه است و خریداران ترجیح می‌دهند از ضرب‌الاجل تعیین‌شده نهایت استفاده را داشته باشند؛ با این اوصاف اگر سررسید تحویل سکه آبان‌ماه امسال باشد، خریدار می‌تواند تا اواخر اردیبهشت‌ماه برای دریافت آن به بانک مراجعه نکند.

اما این روزنامه به نقل از ایرنا در مورد علل تعلل خریداران سکه از دریافت سکه‌های خود می‌نویسد: برخی خریداران که اغلب در تعداد بالا سکه خریده‌اند، به دلیل آنکه مکان امنی برای نگهداری سکه خود ندارند، ترجیح می‌دهند که سکه در بانک باقی بماند، زیرا حتی اگر بخواهند در صندوق‌های امانت بانک‌ها نگهداری کنند، باید نزد آن بانک افتتاح حساب کرده و اجاره یکساله آن را بپردازند. البته نمی‌توان دست روزگار و حوادث را نیز نادیده گرفت؛ زیرا ممکن است برخی خریداران در همین مدت تا زمان تحویل سکه به دیار باقی شتافته باشند و امور مربوط به انحصار وراثت آنها طولانی شده باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.