کد مطلب: ۳۲۹۴۳۹

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

کدام عرضه اولیه‌های بورس سودده خواهند بود؟

کدام عرضه اولیه‌های بورس سودده خواهند بود؟

از ابتدای امسال تاکنون بازار سهام میزبان 12 عرضه اولیه بوده است، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا زمان عرضه اولیه‌ این شرکت‌ها مناسب بوده و نگهداری کدام سهام عرضه اولیه در بازه زمانی بلندمدت توصیه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از ابتدای امسال تاکنون بورس اوراق بهادار تهران میزبان دوازده عرضه اولیه بوده که بیش‌ترین عرضه اولیه در تیرماه سال جاری صورت گرفته است.

اولین عرضه اولیه در 13 خردادماه 97 در تالار بورس انجام شد؛ به‌طوری که تعداد ۱۸۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با کشف قیمت هر سهم ۶۵۰۰ ریال در تالار بورس عرضه شد.

دومین عرضه اولیه در 13 تیرماه 97 در تالار فرابورس صورت گرفت؛ به‌طوری که تعداد ۱۳۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی غدیر با کشف قیمت هر سهم ۱۷۰۰ ریال در فرابورس عرضه شد.

سومین عرضه اولیه در 19 تیرماه 97 در فرابورس انجام شد؛ به‌طوری که در این روز تعداد ۴۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد سهام شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور با کشف قیمت هر سهم ۱۵۲۴ ریال در فرابورس عرضه شد.

چهارمین عرضه اولیه در 20 تیرماه 97 در تالار بورس صورت گرفت؛ به‌طوری که در این روز تعداد ۳۰۰ میلیون سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمی پارس با کشف قیمت هر سهم ۲۴ هزار ریال در بورس عرضه شد.

پنجمین عرضه اولیه در 26 تیرماه 97 در فرابورس صورت گرفت؛ به‌طوری که در این روز تعداد ۳۵ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت کشت و دام قیام اصفهان با کشف قیمت هر سهم ۱۷۰۰ ریال در فرابورس عرضه شد.

ششمین عرضه اولیه در 20 شهریورماه 97 در فرابورس انجام شد؛ به‌طوری که در این روز تعداد ۱۵ میلیون و ۶ هزار و ۴۵۰ سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت عطرین نخ قم با کشف قیمت هر سهم ۴۹۱۴ ریال در فرابورس ایران عرضه شد.

هفتمین عرضه اولیه در 31 شهریورماه 97 در فرابورس ایران صورت گرفت؛ به‌طوری که تعداد ۴۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش با کشف قیمت هر سهم ۱۷۰۰ ریال در فرابورس ایران عرضه شد.

هشتمین عرضه اولیه در 23 مهرماه در فرابورس ایران انجام شد؛ به‌طوری که در این روز تعداد ۳۵ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت داروسازی آوه‌سینا با کشف قیمت هر سهم ۳۳۰۰ ریال در فرابورس ایران عرضه شد.

نهمین عرضه اولیه در 25 مهرماه 97 در تالار بورس اوراق بهادار انجام شد؛ در این روز تعداد ۳۲ میلیون و ۵۳۴ هزار سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس با کشف قیمت هر سهم ۳۵۰۰ ریال عرضه شد.

دهمین عرضه اولیه در 15 آبان ماه 97 در فرابورس ایران صورت گرفت؛ در این روز تعداد ۳۳ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی بصیر با کشف قیمت هر سهم ۸۵۰۰ ریال عرضه شد.

یازدهمین عرضه اولیه در 26 آبان‌ماه 97 در فرابورس ایران صورت گرفت؛ در این روز تعداد ۶۱۵ میلیون سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن گهر زمین با کشف قیمت هر سهم ۶۸۰۰ ریال عرضه شد.

دوازدهمین عرضه اولیه در 5 آذرماه 97 در بازار دوم فرابورس ایران صورت گرفت، در این روز تعداد ۱۲۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد معاملاتی مادیرا با کشف قیمت ۳۶۵۰ ریال عرضه شد.

9 میلیون سهم شبصیر هنوز معامله نشده است

بررسی برخی از عرضه اولیه‌ها در بازار سهام نشان می‌دهد که سهام پتروشیمی بصیر که با نماد معاملاتی شبصیر در قیمت 850 تومان عرضه شده بود در حال حاضر در قیمت 1258 تومان در محدوده‌های مثبت کامل معامله می‌شود.

به گفته برخی معامله‌گران بورس، عرضه اولیه سهام شبصیر حدود 30 میلیون برگ سهم بود که تاکنون حدود 21 میلیون سهم معامله شده است؛ یعنی از عرضه اولیه حدود 9 میلیون برگ سهم هنوز در بازار وجود دارد و روند معاملات سهم در روزهای گذشته بیانگر آن است که تقاضای خوبی برای سهام شبصیر وجود دارد و به نظر می‌رسد شاهد ورود بازیگران به بازار این سهم باشیم.

معامله 265 میلیون سهم کگهر در آینده نزدیک

سهام شرکت سنگ آهن گهر زمین با نماد معاملاتی کگهر در قیمت 680 تومان عرضه شده و با رشد قیمتی 25 درصدی در قیمت 876 تومان بازگشایی شد. کگهر در حال حاضر با قیمت 832 تومان معامله می‌شود. تاکنون حدود 350 میلیون برگ سهم کگهر معامله شده است و نسبت به عرضه اولیه 265 میلیون سهم هنوز در بازار وجود دارد که قرار است فروشنده باشند. به گفته برخی معامله‌گران بورس، سهم کگهر حمایت حقوقی‌ها را دارد و همین عامل موجب کاهش هیجان در سهم شده است. به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت باید انتظار در همین محدوده قیمتی را داشت.

عرضه اولیه سهام در بورس

زمان عرضه اولیه این دوازده شرکت به هیچ عنوان مناسب نبوده و نمادهای شبصیر و کگهر در بازه زمانی بلندمدت ارزنده هستند.

از ابتدای امسال تاکنون عرضه اولیه سهام شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی غدیر، کشاورزی و دامپروی بینالود، پتروشیمی پارس، کشت و دام قیام اصفهان، عطرین‌نخ قم، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، داروسازی اوه‌سینا، کشت و صنعت و دامپروری پارس، پتروشیمی بصیر، سنگ آهن گهرزمین و مادیرا انجام ‌شده است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا زمان عرضه اولیه‌ این 12 شرکت مناسب بوده است و کدام عرضه اولیه در بازه زمانی کوتاه‌مدت و کدام عرضه اولیه در بازار در دوره بلندمدت سودده خواهند بود؟

زمان عرضه اولیه‌ها مناسب نبود

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار از 90 هزار واحد به قله 200 هزار واحد رسید، اما در این بازه زمانی عرضه‌ اولیه‌ای صورت نگرفت، اما در حال حاضر که با ریزش شاخص بورس مواجه هستیم، پشت سر هم در بازار سهام عرضه اولیه صورت می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به عبارت ساده‌تر زمانی که روند شاخص کل بورس صعودی بود به دلیل وجود نقدینگی بالا در بازار سرمایه باید عرضه اولیه انجام می‌شد، نه زمانی که روند شاخص کل بورس نزولی است. به طور کلی زمانی که روند بازار سهام مثبت و صعودی است باید عرضه اولیه صورت گیرد، زیرا پول در بازار وجود دارد و عرضه اولیه به کلیت بازار آسیب وارد نمی‌کند و باعث ایجاد صف‌های سنگین فروش نمی‌شود.

خادمی افزود: سهام پتروشیمی غدیر، سهام پتروشیمی پارس و سهام کشت و صنعت و دامپروری پارس ارزنده است، اما سهام شرکت سنگ آهن گهرزمین گران عرضه شد و به نظرم نمی‌تواند رشد قیمتی زیادی داشته باشد، بنابراین این سهام به دلیل طرح‌های توسعه‌ای شرکت تنها برای بازه زمانی بلندمدت ارزنده است.

ارزندگی شبصیر و کگهر

همچنین مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: زمان عرضه اولیه این 12 شرکت به هیچ عنوان مناسب نبوده است، اما از جهت وضعیت کلی عرضه اولیه‌ها یعنی سود دادن پس از عرضه اولیه مناسب اریابی می‌شود. به عبارتی سهام این 12 شرکت پس از عرضه اولیه و معامله در بورس سودده بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نگهداری سهام شرکت‌های پتروشیمی بصیر و سنگ آهن گهرزمین در بازه زمانی بلندمدت به دلیل وضعیت بنیادی مطلوب این دو نماد ارزنده است. به عبارتی به نظر می‌رسد که حجم عرضه‌ کگهر در محدوده‌ قیمتی 860 تا 900 تومان افزایش می‌یابد و کم‌کم باید شاهد تعادل قیمتی در سهم در کوتاه‌مدت باشیم، اما برای سال 98 می‌توان به رشد قیمتی سهم امیدوار بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.