کد مطلب: ۳۳۷۰۰۷

رئیس کل سابق بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

نقطه آغاز اصلاحات بانکی، حذف تبصره‌های تکلیفی است

نقطه آغاز اصلاحات بانکی، حذف تبصره‌های تکلیفی است

رئیس سابق بانک مرکزی می‌گوید: نقطه آغاز اصلاحات نظام بانکی کشور، از یک طرف تامین منابعی است که نظام بانکی نیاز دارد. از طرف دیگر باید تبصره‌های تکلیفی که معمولا در قوانین بودجه سنواتی برای نظام بانکی تکالیفی را تعیین می‌کند، حذف شوند.

نظام بانکی کشور طی چند وقت اخیر شاهد انتقادات بی‌سابقه رئیس‌جمهور به خود بوده است. حسن روحانی ابتدا در جمع مدیران ارشد وزارت اقتصاد به‌شدت از بانک‌ها انتقاد کرد. روحانی چند وقت بعد از این اظهارات، یک‌بار دیگر در استان سمنان زبان به انتقاد از بانک‌ها گشود.

به گزارش تجارت‌نیوز، محتوای سخنان حسن روحانی در انتقاد از نظام بانکی آن بود که ریشه اصلی مشکلات اقتصادی به‌خاطر عملکرد نادرست بانک‌ها است. وی گفته بود بانک‌ها پایه پولی را بالا می‌برند، یعنی از یک طرف با یک دست به مردم خدمت می‌کنند، با یک دست دیگر فشار بر جامعه می‌آورند.

اشاره حسن روحانی به رشد پایه پولی و به تبع آن جهش قابل توجه نقدینگی در اقتصاد کشور است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ریشه تورم افسارگسیخته در همین موضوع است.

ولی‌الله سیف ، رئیس کل سابق بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز نیز ضمن انتقاد از عدم تعادل در نظام بانکی کشور، اعتقاد دارد تا زمانی که این عدم تعادل‌ها در نظام بانکی حل نشود، بخشی از رشد نقدینگی همچنان باقی خواهد ماند. چرا که بخشی از رشد نقدینگی مربوط به همین عدم تعادل‌ها در نظام بانکی است.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در خصوص نقش بانک‌ها در خلق نقدینگی موجود در کشور، می‌گوید: آنچه مسلم است رشد نقدینگی در کشور علت‌های مختلفی دارد که یکی از دلایل آن به محدودیت‌هایی برمی‌گردد که در بودجه کشور وجود دارد. منابع درآمدی برای بودجه دچار محدودیت است و از طرف دیگر، دولت هزینه‌های بالایی دارد. این قضیه به طریقی به نظام بانکی کشور سرریز خواهد شد.

سیف ادامه می‌دهد: مطلبی که آقای رئیس‌جمهور اشاره کردند این بود که دولت به‌صورت مستقیم از بانک مرکزی استقراض نکرده که کاملا حرف درستی نیز است. اما از آن طرف، بانک‌های ما اقداماتی را انجام دادند که به موجب آن به دلیل محدودیت منابعی که دارند، به سراغ بانک مرکزی رفتند و از منابع پرقدرتی که در بانک وجود دارد، استفاده کردند و نقدینگی را تشدید کردند.

رئیس کل سابق بانک مرکزی ادامه می‌دهد: نکته دیگر که نباید از نظر دور بماند، بحث عدم تعادل‌های موجود در نظام بانکی است. تا زمانی که این عدم تعادل‌ها در نظام بانکی حل نشود، بخشی از رشد نقدینگی همچنان باقی خواهد ماند. چرا که بخشی از رشد نقدینگی مربوط به همین عدم تعادل‌ها در نظام بانکی است. اگر به حل این موضوع توجه نشود، سال به سال این مشکل تشدید خواهد شد و بر نقدینگی افزوده خواهد شد.

وی می‌گوید: به نظر بنده یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ما که در اولویت نیز قرار دارد، این است که ما بتوانیم نظام بانکی خود را از این عدم تعادل‌ها نجات بدهیم و به یک شرایط متعادل برسانیم. تنها در این زمان است که همه مسائل می‌تواند تحت کنترل بانک مرکزی قرار بگیرد.

ولی‌الله سیف در پاسخ به این سوال که نقطه اصلاح نظام بانکی چیست؟ می‌گوید: نقطه آغاز اصلاحات نظام بانکی کشور، از یک طرف تامین منابعی است که نظام بانکی نیاز دارد. از طرف دیگر باید تبصره‌های تکلیفی که معمولا در قوانین بودجه سنواتی برای نظام بانکی تکالیفی را تعیین می‌کند، حذف شوند. در صورت انجام چنین کاری است که نظام بانکی کشور ما می‌تواند بر مبنای اصول و منطق کارشناسی در مورد اعطای تسهیلات تصمیم بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مشکلات نظام بانکی هم برخلاف تصور عامه، پیچیده تر از آن است که بنظر می آید

  • ناشناس

    هر موقع خواستیم وضع اقتصاد رو خراب کنیم نظرتون رو جویا میشیم
    دلار 4 تومنی شد 20 تومن تو دوره ریاست شما اتفاق افتاد افرین بر همت همتی که جمش کرد هم ولایتی خودمونه دیگه

  • حسین

    تو لالایی بلد بودی چرا خوابت نمی برد ! تاسف داره واقعا