کد مطلب: ۳۳۷۹۱۴

مروری بر روزنامه‌های ۴ دی ماه ۱۳۹۷

سود نجومی دلالان خودرو / فرارهای ویرانگر

سود نجومی دلالان خودرو / فرارهای ویرانگر

دنیای اقتصاد از سود 9 هزار میلیارد تومانی دلالان خودرو رونمایی می‌کند و ابتکار به دولت توصیه می‌کند بودجه کشور را بر پایه مالیات و عوارض ببندد. جمهوری اسلامی از توافق‌نامه تجارت ترجیحی ایران و هند گزارش می‌دهد و خراسان به سقوط ماهانه وال‌استریت در 10 سال اخیر پرداخته است.

این روزها نمایندگان و دولتمردان سخت درگیر تدوین و بررسی سند دخل‌و‌خرج سال آینده یعنی بودجه 98 هستند. بودجه دو بخش اصلی یعنی درآمدها و هزینه‌ها دارد. دولت‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا بخش درآمدی بودجه را از طریق مالیات متنوع کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود تلاش چندین ساله دولت‌های مختلف، همچنان فرار مالیاتی قابل توجهی در کشور وجود دارد. روزنامه ابتکار در گزارش امروز خود با عنوان « فرارهای ویرانگر » به بررسی فرار مالیاتی در کشور پرداخته است.

این روزنامه در تحلیل خود می‌نویسد که دولت باید بودجه را بر پایه عوارض و مالیات ببندد. یکی از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با ابتکار به دولت توصیه می‌کند که در شرایط کنونی تنها راه برای قطع وابستگی دولت به درآمدهای نفتی، افزایش درآمدهای مالیاتی است.

ابتکار در ادامه گزارش خود به حجم بالای فرار مالیاتی در کشور پرداخته و به نقل از یکی از کارشناسان اقتصادی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از فرار مالیاتی را دسترسی دولت به حساب‌های بانکی دانسته است.

اما روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به « سود دلالان در بازار خودرو » پرداخته است. لازم به ذکر است که بعد از نوسانات ارزی، قیمت خودرو در درب کارخانه با قیمت بازار آزاد آن تفاوت بسیار چشم‌گیری پیدا کرد که عمدتا به جیب دلالان خودرو می‌رفت.

دنیای اقتصاد در این خصوص می‌نویسد: محاسبات درباره سرکوب قیمت خودرو نشان می‌دهد در نتیجه این سیاست، تنها طی هشت ماه امسال بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان پول تولیدکننده به جیب دلالان رفته است . فروش خودروسازان در این مدت، ۳۲٫۶ هزار میلیارد تومان بوده، بنابراین نسبت سود دلالان به این رقم، ۲۸ درصد است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: سود دلالی در بازار خودرو طی سال ۹۶، نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که به‌دلیل کاهش تیراژ و رها شدن فنر قیمت در بازار آزاد، رشدی ۵۵۵ درصدی را در هشت ماه امسال تجربه کرده است.

روزنامه خراسان نیز در گزارش امروز خود به « سقوط ماهانه وال‌استریت در 10 سال اخیر » پرداخته و روایت می‌کند که وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ با سران شش بانک بزرگ این کشور تماس گرفته تا کارگروهی برای مقابله با وضعیت نابه‌سامان بورس این کشور تشکیل دهد.

خراسان در ادامه گزارش خود تحلیل می‌کند که ممکن است برگ برنده ترامپ که همان مسائل اقتصادی است، از بین برود. این روزنامه ادامه می‌دهد: برخی آمارها از جمله روند ایجاد اشتغال نیز نشان می دهد که ترامپ در ایجاد اشتغال عملکرد موفقی داشته و نرخ بیکاری این کشور به 4 درصد رسیده است که کمترین نرخ بیکاری 18 سال اخیر ایالات متحده آمریکاست. با این حال بورس آمریکا در پی تصمیم فدرال‌رزرو (بانک مرکزی) این کشور برای افزایش نرخ بهره، بیشترین سقوط ماهانه طی 10 سال اخیر را تجربه کرد. این تصمیم در پی تنش‌های سیاسی اخیر آمریکا اتخاذ شده است.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز از « نهایی شدن تجارت ترجیحی ایران و هند » خبر می‌دهد. این روزنامه در گزارش خود به موافقت‌نامه ترجیحی ایران و هند پرداخته است. آن‌گونه که این روزنامه روایت کرده موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی توافق‌هایی بین دو یا چند کشور است که در آنها تعرفه‌های وضع‌شده بر کالاهای تولیدشده در کشورهای عضو، کمتر از تعرفه‌های وضع‌شده بر کالاهای تولیدشده در کشورهای غیرعضو است.

بر اساس موافقت‌نامه مذکور تعرفه‌های ترجیحی باعث کاهش قیمت کالا در کشورهای هدف می‌شود. بر همین اساس قرار است بین ایران و هند برخی از کالاها مشمول چنین موافقت‌نامه‌ای شوند.

جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد: از بین کالاهای صادراتی ایران به هند -از جمله کود اوره، متانول، پروپان، قیر، آهن، بوتان، پسته و خرما- و کالاهای صادراتی هند به ایران -شامل برنج، چای، الکترودهای زغالی، کاغذ، اکسید آلومینیوم، مکمل‌های دارویی و کنجد- تعدادی در فهرست تعرفه‌های ترجیحی قرار گرفته است که بعد از امضای تفاهم‌نامه اعلام خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر روز تاخیر در اعلام قیمت های جدید خودرو توسط مسئولین ذیربط ۱۰۰ میلیارد تومان به زیان تولید کنندگان و به نفع دلالان خودرو خواهدبود