کد مطلب: ۳۳۸۲۴۶

چهار اتفاقی که بورس را شارژ کرد

چهار اتفاقی که بورس را شارژ کرد

امروز شاخص بورس با افزایش 1493 واحدی در کانال 158 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل رشد امروز بازار سرمایه چیست و بازیگردانان اصلی با بورس چه کردند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز ‌چهار‌شنبه (پنجم دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 11225 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1493 واحدی در رقم 158443 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3262 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 16 واحد در رقم 1836 واحد جای گرفت.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه صفوف خرید بازار و همچنان صدرنشینی بانکی‌ها وبملت، وپست، غشان، وتجارت، خوساز، ونفت، فولاژ، کدما، بفجر، ونوین، وخارزم، شاملا، وسینا، وپارس، خگستر، کفرا، قهکمت و در فرابورس دی و کاسپین هم صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «پارس، شپنا، شتران، فولاد، وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «جم، وبصادر، کگل، وامید، حکشتی» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وساپا، وبصادر، وغدیر، اخابر، وخارزم» بود و نمادهای «وتجارت، وبملت، وپست، خساپا، ونیروح» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «وتجارت، وبملت، امینیکم، وآذر، ثشرق» بود و نمادهای «کاوه، شیران، وپست، تایرا، ونفت» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

نفت ۵۰٫۶۴ دلار شد

امروز، چهارشنبه هم هر بشکه نفت خام برنت با 0.13 درصد کاهش، با قیمت 50.64 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با 0.13 درصد افزایش به 42.66 دلار رسید.

تنها چند هفته پس از آنکه اوپک و متحدان غیراوپکی آنها توافق کردند دور جدیدی از کاهش تولید را شروع کنند، قیمت جهانی نفت روند کاهشی به خود گرفته است. این سازمان در نظر دارد تا جلسه‌ فوق‌العاده‌ای را به دنبال کاهش شدید قیمت نفت برگزار کند.

عبور دلار از مرز ۱۱ هزار تومان

امروز قیمت دلار در صرافی‌های دولتی به ۱۱۸۰۰ تومان رسید و قیمت یورو نیز در صرافی‌های دولتی ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شد. قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی هم در بازار تهران با افزایش قیمت نسبت به دیروز سه میلیون و ۹۳۰ هزار تومان شد.

به گفته فعالان اقتصادی، رشد بهای دلار تحت‌تاثیر دو سیگنال صورت گرفته است؛ اولی افزایش بهای دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز و دوم رشد نرخ حواله درهم. برخی فعالان نیز جوسازی معامله‌گران پیرامون کاهش قیمت نفت را در رشد قیمت دلار موثر دانستند.

تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که با افزایش قیمت دلار و سکه در بازار آزاد، مجدد نظر بازار معطوف به سكه و دلار شده و سفته‌بازی در اين بازارهای موازی همچنان ادامه دارد.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: امروز شاخص کل بورس تحت تاثیر چند عامل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد طی دو روز اخیر، شایعات در خصوص تغییر نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها و انتشار گزارش‌های ماهانه خوب برخی نمادها روند مثبت و صعودی به خود گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین، بازار بر اساس توافقی که با حقوقی‌ها و صندوق‌های بزرگ در اوایل هفته جاری انجام شده، دارای فروشنده خاصی در بازار نیست که این موضوع باعث شده خریداران جرات بیشتری برای خرید داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بازار بورس امروز خوشگل بود و حجم هزار و دویست و بیست ملیاردی خورد…
    انشالله این روند ادامه دار باشه و همه دوستان بورسی از ضرر دربیایم..