کد مطلب: ۳۴۱۱۵۸

گزارش تجارت‌نیوز از کارنامه ۱۵ دی ماه بازار سرمایه

بازی نفت و بانکی‌ها با شاخص بورس

بازی نفت و بانکی‌ها با شاخص بورس

امروز شاخص با افزایش 208 واحدی در کانال 161 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل رشد امروز بازار سرمایه چیست و بیشترین ارزش معاملات مربوط به کدام گروه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز ‌شنبه (15 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4212 میلیارد ریال رسید و شاخص بورس با افزایش 208 واحدی در رقم 161107 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 2847 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 3 واحد در رقم 1871 واحد جای گرفت.

امروز صفوف خرید بازار مربوط به نمادهای چکارن، شپنا، غشان، ددام، وپاسار، دامین، خودرو، پکویر، شبندر، شتران، شدوص، چافست، وبصادر، پدرخش، وبملت و در فرابورس زکشت، غمینو، شاوان صف خرید بودند.

صفوف خرید بازار بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «شپنا، شبندر، شتران، فارس، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، جم، فملی، کچاد، وبملت» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، ورنا، فولاد، اخابر، های وب» بود و نمادهای «وپاسار، وبصادر، خودرو، ما، پردیس» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «خمهر، وپاسار، خاذین، قهکمت، کیان» بود و نمادهای «خودرو، بکام، وپاسار، چکارن، کرازی» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه به ترتیب گروه‌های بانکی، خودرویی، شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، سرمایه‌گذاری، کانه فلزی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

گروه بانکی درصدر بیشترین حجم تقاضا

گروه بانکی در صدر بیشترین حجم تقاضا حدود 125 میلیارد تومان از 421 میلیارد تومان ارزش معاملات امروز بازار سرمایه را به خود اختصاص داد و بیشترین حجم و ارزش معاملات به ترتیب مربوط به نمادهای وپاسار، وتجارت، وبصادر بود.

در جریان معاملاتی روز سه‌شنبه (11 دی ماه 97) نماد وپاسار پس از دوسال دقیقا در روزی که تمامی نمادهای گروه بانکی سبز پوش بودند بازگشایی شد و این بازگشایی در انتها با افزایش قیمت 32 درصدی نسبت به زمان بسته شدن سهم و در قیمت 132 تومان رخ داد که در حال حاضر نماد وپاسار 139 تومان قیمت دارد.

آخرین روز از جریان معاملاتی هفته گذشته بازار سرمایه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مصوب شد که تمام شرکت‌هایی که طی پنج سال اخیر از تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بحث افزایش سرمایه استفاده نکردند، افزایش سرمایه‌های بنگاه‌های اقتصادی به مدت پنج سال معاف از مالیات می‌شوند. بدون شک این خبر برای شرکت‌هایی که قصد تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارند از جمله گروه خودرویی و بانکی بسیار مناسب خواهد بود به همین جهت امروز شاهد اقبال سهام‌داران به دو گروه بانکی و خودرویی بودیم.

افزایش شاخص بورس تهران

گروه بانکی درصدر بیشترین حجم تقاضا حدود 125 میلیارد تومان از 421 میلیارد تومان ارزش معاملات امروز بازار را به خود اختصاص داد.

نفت ۴ دلار افزایش یافت

به دنبال امیدها برای توافق میان ایالات متحده آمریکا و چین، قیمت جهانی نفت خام افزایش یافت .

روز گذشته هر بشکه نفت خام برنت با حدود دو درصد افزایش نسبت به روز قبل از آن، با قیمت ۵۷٫۰۶ دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با ۱٫۸۵ درصد افزایش به ۴۷٫۹۶ دلار رسید.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی رویترز، با شروع سال نو میلادی، قیمت جهانی نفت خام روند صعودی به خود گرفته است و چین در نظر دارد در مذاکرات هفته آینده، مشکلات خود با آمریکا را در رابطه با ایجاد تعادل تجاری حل کند.

جنگ تجاری میان واشینگتن و پکن یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد نااطمینانی در بازار نفت بوده است. چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان کالا در جهان است و هر گونه نشانه‌ای مبنی بر اینکه میزان تقاضای این کشور ممکن است تغییر کند، بر قیمت نفت تاثیرگذار است.

جنگ تجاری موقت سه‌ماهه میان دو کشور در ماه مارس به پایان می‌رسد، اما مقامات هر دو کشور قرار است دوشنبه هفته آینده با یکدیگر دیدار کنند. اخبار مربوط به این نشست موجب تقویت بازار شده است.

آهسته شدن رشد اقتصاد جهانی که جنگ تجاری اخیر به آن دامن زده، هر دو کشور را تحت فشار قرار داده تا برای رسیدن به توافق جدی‌تر باشند.

تحلیلگران بر این باورند که چین تمایل زیادی برای دستیابی به یک توافق با آمریکا دارد. به این ترتیب، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمال اینکه هر دو طرف طی ۹۰ روز آینده به توافق برسند، روبه‌رشد است.

بر اساس گزارش رویترز تولید نفت اوپک در ماه دسامبر به ۳۲ میلیون و ۶۸ هزار بشکه در روز رسیده که در مقایسه با ماه قبل از آن ۴۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این بزرگ‌ترین کاهش تولید ماهانه طی دو سال گذشته محسوب می‌شود.

۴۰۰ هزار بشکه از این کاهش تولید به عربستان سعودی مربوط می‌شود که این مسئله نشان می‌دهد، این کشور در نظر دارد به‌طور یک‌جانبه بازار را تقویت کند. مقامات سعودی اعلام کرده‌اند، در ماه ژانویه میزان کاهش تولید این کشور بیشتر خواهد شد.

همچنین این احتمال وجود دارد که توافق ۶ماهه کاهش تولید در نیمه سال بار دیگر تمدید شود.

روند شاخص در دو هفته ابتدایی زمستان

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را به دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت با روند نزولی آغاز کرد و به مرز 154 هزار واحد رسید، اما روند شاخص در هفته اول دی‌ماه متمایل به صعودی شد، به‌طوری که علی‌رغم کاهش شدید قیمت جهانی نفت و رسیدن به نرخ 50 دلار، موضوعاتی چون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه و گزارش‌های آذرماه خوب برخی شرکت‌ها باعث شد که شاخص از قله 156 هزار واحدی به 158 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته دوم دی‌ماه هم متمایل به صعودی شد به‌طوری که دو گروه‌ بانکی و خودرویی باعث شدند که شاخص از قله 158 هزار واحدی به 160 هزار واحد برسد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، در هفته دوم دی‌ماه قیمت‌ها در بازارهای جهانی به دلیل تعطیلات سال نو میلادی تلاطم خاصی نداشت و متعادل بود.

اما گروه بانکی نیز به دلیل بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و احتمال شناسایی سود از محل تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی و گروه خودرویی به دنبال انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو و شرایط کنونی بازار مورد اقبال سهام‌داران در بازار سرمایه قرار گرفتند.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص روند شاخص کل بورس در اولین روز از هفته سوم دی ماه، گفت: رشد قیمت نفت خام در تعطیلات آخر هفته از مهم‌ترین دلایل رشد امروز شاخص کل بورس بود. در کنار آن، باز هم شایعات در صنعت خودرو از جمله شایعه افزایش نرخ و شایعات تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث رونق در معاملات این گروه شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دقیقا قیمت نفت چند سنت این ور و اون ور بشه، شاخص بورس اینجا بالا پایین میشه